Inköp av saab 9-5 vad ska man tänka på ?

fegge_89
20 april 2008 · 1 302 Inlägg

Hej !

Jag har planer att snart köpa in en Saab 9-5 aero av kombi modellen snart och undrar ifall det är någon som har lite tips på vad man ska tänka på vid ett köp av en sådan bil ?

Är det några vanliga fel på dem eller liknande ?

Mycket taksam för svar smile

zortep
20 april 2008 · 911 Inlägg

Titta efter läckage vid Remskivan, toppen , Vevhusventilationen , 
Längslänksbussningarna brukar oftast vara trasiga .

Alltid ett plus om inte kedjan rasslar då d kostar mkt å byta hehe !

Senast redigerat av zortep (20 april 2008)

pic up the phone, wazzzaaa
kim89
20 april 2008 · 112 Inlägg

/ kika efter en annan bil

rost är alltid bra att kolla efter, på alla konstigaste ställen.

Jag hatar fwd = felwheeldrive...
LIVINL0UD
20 april 2008 · 1 582 Inlägg

Varför inte kolla på en Audi A4 Avant 1.8T Quattro, betydligt bättre kvalité samt andrahandsvärde än vad en Saab har smile

THEBADGUY Gorgilus addictus
20 april 2008 · 4 737 Inlägg

Vilken årsmodell ska du kika på? smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
PaLmE
20 april 2008 · 24 Inlägg

Kan bara tipsa om att kolla efter rost på tankluckan. Inte så farligt men ser ändå tråkigt ut. verkar vara rätt vanligt på 9-5 orna

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
20 april 2008 · 741 Inlägg

på min fasters så rosta den på skuffen

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Syst3m
20 april 2008 · 1 079 Inlägg

Vad du ska tänka på är att köpa en Volvo istället tongue

Nej men köp en inte allt för gammal, de har mängder av barnsjukdomar och rost.

joppeperkele
20 april 2008 · 4 Inlägg

kolla efter 04a och senare är ju en rekommendation då oil sludge problemet är åtgärdat på dessa. annars gäller det vanliga. men var extra noga med att titta så att service skötts då det är många 9-5or som haft problem med oil sludge. saab har förlängd garanti som gäller alla bilar som är max 8 år eller gått max 15000 mil OCH där service skötts. så det kan vara värt att leta efter en bil som faller in under dem kriterierna. rosten är inget stort problem som vissa försöker påstå här. inte vad jag märkt av. ett ställe som iofs vart på båda 9-5or i min familjs ägo är den främre delen av bakskärmen. precis i anslutning tröskel/skärm så att säga.

missljud från turbo, kedja är extra noggrannt. vanliga fel. kolla även så dne inte blåryker.

VictorW Medlem 34530
20 april 2008 · 908 Inlägg

fegge_89 skrev:
Hej !

Jag har planer att snart köpa in en Saab 9-5 aero av kombi modellen snart och undrar ifall det är någon som har lite tips på vad man ska tänka på vid ett köp av en sådan bil ?

Är det några vanliga fel på dem eller liknande ?

Mycket taksam för svar smile

Tycker inte som vissa vill påskina att det är mer fel på SAAB än på andra bilar, vill du ha mer tips o råd så skicka ett PM.

kolla in min sida, så får du lite tips:


http://www.wallentin.be/SAAB/index.html

mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
20 april 2008 · 741 Inlägg

försöker inte tracka ner på saab absolut inte, skitfina och komfortabla bilar, sa bara att fasters bil rostade där bak, dvs kan vara bra ställe att kolla på om man skall byta bil

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Fredrik-79
20 april 2008 · 2 164 Inlägg

Skötseln av bilen ser man ganska tydligt hur mycket rost de är för dom är inte så rost benägna.
Sen när de gäller chassit är de dämparna och fjädrarna bak och lika dant bussningarna bak man ska kolla på.
Motorn är som alltid full service bok som gäller.
Helst en manuell för dom sliter mindre på kamkedje transmissionen.
Köp helst en bil som har körts lång sträckor för dom är oftast bättre än dom som gått korta sträckor när de gäller motorn.
Annars ser jag inga direkta svagheter.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
20 april 2008 · 741 Inlägg

gubben hennes är noga, men de har kanske måndags exemplar vad vet jag...

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
Fredrik-79
20 april 2008 · 2 164 Inlägg

Man kan faktiskt putsa för mycket.
de är heller inte bra!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
KarlNilsson Örebroare i exil
20 april 2008 · 970 Inlägg

Är beredd att hålla med där om rosten. Har sett flertalet kombi och sedaner av varierande årsmodell med upprostade bakluckor. Annars är väl nästan serviceboken det allra viktigaste att kolla när man köper en 9-5a. Finns ett antal trådar om vad man bör kika på vid köp av 9-5a, kika runt i dom så får du nog svar på många frågor smile

Hej FRA!
fegge_89
20 april 2008 · 1 302 Inlägg

Tack för alla svar nu vart man lite klokare i alla fall tongue
Den 9-5a jag funderat på är en ifrån -00 eller nyare.

saxiin
20 april 2008 · 6 Inlägg

tänk på hur långt den har gått mellan 16 och 20000 mil så går turbon oftast, har jobbat på en saab verkstad i ett år nu å har hunnit med att byta 4 st redan wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang