BMW 320 e30 Saknar gnista

GuRveLn Däcknötare
20 april 2008 · 82 Inlägg

Har en 320 e30 - 84 som jag tänkte dra igång nu, problemet är, den har ingen gnista..
Bilen var besiktad för typ 3 år sen, gick lite dåligt ibland, misstände och det blev värre och värre tills den slutade gå. Gjorde försök förra vintern då jag bytte fördelarlock tändstift osv.. Då startade den, gick som en klocka en stund, sen stannade den och startade inte igen, hade loss fördelarlocket och kollade, provade med gamla rotorn tror jag, och då startade den, men stannade sen igen och gick inte få igång..
Någon som har nån bra idé?

Sen vet jag inte om det ska vara så att när jag kör på startmotorn så rör sig inte varvräknaren, kanske är nån givare som spökar så den inte känner av att motorn roterar?

Volvo V70N 2,5T "Classic Momentum" (2007)
Phaetoon
20 april 2008 · 8 156 Inlägg

Är tändspolen ok? Har du mätt strömstyrkan?
Har du kollat så att du verkligen inte har gnista (genom att kolla samtliga tändstift?)
Jag skulle iaf kollat upp tändspolen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
GuRveLn Däcknötare
20 april 2008 · 82 Inlägg

jag provade byta den mot en från skroten, nog för att det inte finns nåt som säger att den var hel, så jag ska kolla upp det igen smile

Volvo V70N 2,5T "Classic Momentum" (2007)
GuRveLn Däcknötare
27 april 2008 · 82 Inlägg

Har nu mätt och grejat litegrann, tändspolen verkar okej, det är inget avbrott på ledningen från tändmodulen till spolen heller, tändmodulen får ström, jord och impulsgeneratorns resistans stämmer.. Ska prova byta tändmodulen imorrn, borde inte kunna vara nåt annat fel.. eller har någon nåt annat tips?

Volvo V70N 2,5T "Classic Momentum" (2007)
Hasselstrom
28 april 2008 · 796 Inlägg

Känner PRECIS igen detta! Kolla ALLA jord anslutningar på blocket, speciellt den lilla kabeln med ringkabelsko
vid startmotorn:P  den glappade lite på min.. ibland startade den o helt plötsligt var den död..
bytte faan varenda tänddel innan jag hittade det...

mvh

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
beemern .......
29 april 2008 · 2 655 Inlägg

va me om samma på min dock visade den inget före utan bara tvärdog då ja drog på fullt på 2:an och de e styrboxen som brunnit.

tydligen inte helt ovanligt på e30, samma på min reservdelsbil, där har den också sagt upp sej...

Mrfleur
29 april 2008 · 235 Inlägg

Ni snacka bara om ström, jord, gnista... Har du inte glömt kolla bensin? tongue haha

Bmw, när du älskar att köra!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang