Att dämpa bagagelucka samt dörrsidor?

Roundcube
21 april 2008 · 801 Inlägg

hej. jag har nu kommit fram till att jag måste dämpa iaf bagageluckan med nåt liknande dynamat. den sviktar nästan en cm när man krämar på, nu till frågan, räcker det med ett lager dämpmatta på bagageluckan? eller behövs det flera lager för att få ett tillfredställande resultat? såg att dem hade sådan här dämpmatta på brl.
Dämpmatta M1 heter den, är den något att satsa på?`tacksam för svar.

fegge_89
21 april 2008 · 1 302 Inlägg

Roundcube skrev:
hej. jag har nu kommit fram till att jag måste dämpa iaf bagageluckan med nåt liknande dynamat. den sviktar nästan en cm när man krämar på, nu till frågan, räcker det med ett lager dämpmatta på bagageluckan? eller behövs det flera lager för att få ett tillfredställande resultat? såg att dem hade sådan här dämpmatta på brl.
Dämpmatta M1 heter den, är den något att satsa på?`tacksam för svar.

Ja du kan ju altid börja med att lägga ett lager och räker inte det så lägger du på ett till skulle tippa på att det skulle bli bra om du använde 2-3lager för att få det riktigt bra. smile

Karemil
21 april 2008 · 79 Inlägg

Tror ett lager bör räcka, beror iofs hur mycket man har som dunkar på i skuffen cool

fegge_89
21 april 2008 · 1 302 Inlägg

Jo sant men menade mer att det är ju bättre att ta lite för mycket än för lite smile

TT-Avant
21 april 2008 · 6 851 Inlägg

Hur har du vänt baslådan?
Med porten åt ryggstödet eller mot bakluckans öppning?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Roundcube
21 april 2008 · 801 Inlägg

TT-Avant skrev:
Hur har du vänt baslådan?
Med porten åt ryggstödet eller mot bakluckans öppning?

står med baffeln vänd mot baksätet, och där sitter juh även portarna, okej, då när ekonomin tillåter ska jag köpa sån och kladda på tack för alla svar smile

TT-Avant
21 april 2008 · 6 851 Inlägg

ok..Har du mittenarmstöd med skidlucka eller liknande?
Annars ska du nog försöka få upp portarna genom hatthyllan.

Har själv haft en sedanbil och den dämpades med 8-10mm asfaltsmatta och den flexade väl ca 5-10mm ändå.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Phaetoon
21 april 2008 · 8 156 Inlägg

Tänk på att det är skillnad på olika dämpmattor. En bitumen/asfaltsmatta dämpar vibrationerna och styvar upp metallen, dvs det är mer av en förebyggande dämpning.
"Skumgummi"-mattor dämpar ljudet som uppkommit.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Roundcube
21 april 2008 · 801 Inlägg

TT-Avant skrev:
ok..Har du mittenarmstöd med skidlucka eller liknande?
Annars ska du nog försöka få upp portarna genom hatthyllan.

Har själv haft en sedanbil och den dämpades med 8-10mm asfaltsmatta och den flexade väl ca 5-10mm ändå.

jag har juh inte det tyvärr, är inte så sugen på att såga hål i hatthyllan heller. men det blir redigt bra tryck i bilen ändå, bara det där ohyggliga skrammlet som jag vill ha bort.

TT-Avant
21 april 2008 · 6 851 Inlägg

Ja lite skrammel kommer dämpas, men du kommer fortfarande ha en sviktande lucka. Som du har det just nu så bygger du upp ett väldigt tryck i bagage luckan och det vill ju ta vägen nån stanns.
Men det som nog är bäst/krona är asfaltsmatta, typ 45kr/ark på Meca,Mekonomen eller liknande.
Vore jag du skulle jag lägga minst 2lager på alla plåtytor i bagaget.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
CVic
22 april 2008 · 48 Inlägg

Har någon bilder på hur det skulle kunna se ut när man dämpar med asfaltsmatta? Funderar nämligen på hur man lyckas komma åt överallt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang