4410
Sök

datorproblem, cd-enheten bråkar med mig.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
tjena!

har lite problem med en av cd-enheterna i min data.
det hela började när jag hade provat att ha en hårddisk inkopplad på CDns plats. nu vägrar den att läsa nån skiva sad CDn gör tvärtemot vad den ska, normalt sett så när man trycker ut släden så stannar den ute i några sekunder och åker sedan in igen, min gör tvärtom, stannar inne några sekunder och åker sedan ut igen. har provat med 2 olika CDläsare och båda gör likadant. har också provat att koppla in CDn på DVDns plats och samma sak händer även då. enligt windows så är det inget fel på enheten utan det står att den fugnerar som den ska och den syns i "den här datorn". enheten är inställd som secondary master.
när man startar upp datorn så brukade CDläsaren att blinka och låta lite men det gör den inte nu längre.

någon som har en aning om vad som kan ha hänt?

tack på förhand!
MVH Fredrik

1 878 Inlägg
22 april 2008
du har inte vänt på IDE kabeln? det röda strecket på IDE kabeln ska alltid vara mot strömledningarna.

Slav
1 454 Inlägg
22 april 2008
låter precis som frozen sa att ide kabeln är felvänd, kan även vara att den är glapp. ev att cd:n har kastat in handduken. det finns ju en röd linje på ide kabeln (den grå) och den ska ju vara vänd mot 12V konstant (röd. är de så så e de nog glapp eller färdigt med cd:n

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

8 156 Inlägg
22 april 2008
Röd mot röd är en bra sak att komma ihåg.
Du har inte någon konflikt mellan master och slave? Prova att ställa om cd-enheten till cable select.
Men sen kan det ju vara något fel på själva cd-enheten också. Inte helt ovanligt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 703 Inlägg
22 april 2008
Ja kolla kablaget.
Testa även att återställa bios.

583 Inlägg
22 april 2008
Men nu hänger jag inte med här... IDE går bara att sätta in åt ett håll då den är formad med en liten plastgrej på ovansidan. Kolla bios, efter som den förmodligen fortfarande tror att det är en hårddisk. Ananrs kan du ju alltid kolla om den är master/slave på rätt plats på kabeln. Du kan inte ha 2 master etc...

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

8 156 Inlägg
22 april 2008
Skyline_dennis skrev:
Men nu hänger jag inte med här... IDE går bara att sätta in åt ett håll då den är formad med en liten plastgrej på ovansidan. Kolla bios, efter som den förmodligen fortfarande tror att det är en hårddisk. Ananrs kan du ju alltid kolla om den är master/slave på rätt plats på kabeln. Du kan inte ha 2 master etc...

På vissa äldra cdläsare kunde man sätta kabeln på båda sätten (med följden att man förstörde en pin på cdläsarens idekontakt.)
Sen så finns det äldre kablage som saknar både plastgrejen på ovansidan och "pluggen" i själva kontakten (en av ihåligheterna är igenfylld i nyare kablar)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 april 2008
Ska alltid köra cd/dvd läsare som slave så börja med att ställa in alla dom som slave, men detta låter ju som cdn blivit paj..prövat en annan strömkabel också förmodar jag?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
tja!

IDE-kablen går endast att sätta på ett håll och den sitter rätt.
tvivlar väldigt starkt på att det är fel på min cdläsare eftersom datan gjorde likadant när jag prova med en annan cdläsare. jag har också provat med annan strömkabel men utan resultat.
vad innebär det här "cable select"? vet att både min CD och DVD stod som det innan och funkade bra tills det att jag koppla in disken. när jag kopplade tillbaka så stod båda fortfarende som cable select men ingen av dem fanns i windows, så jag ställde CD som master och DVD som slave och då dök båda upp i windows. fattar inte vad som är felet hmm

Sök