Drönirettab skrev:
Jag har inte haft många Volvo, bara en 140 och 2 st 240 (inklusive den 86:a jag har nu). Ingen av de har betett sig så där faktiskt, men jag vet att en del "icke original" generatorer kan göra så där.
det är en orginal 100A generator
Min far bytte generator på sin Granada och efter det så måste man varva upp till strax över 1000 varv för att den ska börja ladda, likadant blev det på hans gamla Amazon när en ny "icke original" växelströmmare sattes dit.
Jag tror att generatorernas "turn on" vartal, dvs det varvtal när generatorn slår till laddningen, skiljer sig en del mellan olika generatorer. Därför kan en del behöva aningen högre varvtal för att börja ladda. Fast det beror ju också på utväxlingen mellan remskivorna.
Men hur låg tomgång har du egentligen?
det är när den är kall som tomgången tjurar lite och är lite lägre än c:a 800 när man startar bilen och inte gasar nånting så blir det som jag beskrev först men sen när man väl har gasat till en gång så blir det bättre men trots det så som sagt så ser man att halvljuset dippar lite sen på tomgång som då pendlar lite mellan 700-800 varv på motorn
Jag mätte förut litegrann på min bil (satt 80A Bosch då) vid olika tillfällen och det verkar som att runt 600-700 varv på motorn är en sorts "gräns" där laddspänningen kan dippa en del fastän bara halvljuset är igång.
Jag tror att min nuvarande generator, 100A från Biltema, har ungefär samma "gränser". MEN, fastän det inte är en originalgenerator så börjar den ladda direkt när motorn går igång. Inga problem med det

.
men det kanske är så att den börjar ge upp för hörde förut när man torrgasa i motorrummet nått litet skrammel eller skrap ljud från generator remskivan ungefär när man släppte på gasen
Kolla upp så att fläktremmen/remmarna är i bra skick och tillräckligt spända, kolla också så att släpringarna inuti generatorn inte är repiga och slitna. Jag vet inte exakt hur det blir när släpringarna är dåliga, men exempelvis kan kolen få dålig kontakt och sluta ladda.
det är nya remmar och är bra spänn på (går att vicka remmen upp och ner c:a 15-20mm)
Det märkte jag på Granadans gamla generator, vilket var orsaken till att den byttes.
Streckkoden (här på forumet) jobbar med generatorer, han kan säkert komma med en del förslag.