Står i valet och kvalet mellan rx7 och Supra.. vilket är bästa valet?

NightblizZ
23 april 2008 · 284 Inlägg

Sitter och funderar på vad som skulle vara bästa bilköpet.. är ute efter en bil med grym acceleration för Dragraces osv.. Är mest sugen på rx7 an pga Wankeln , Varvar ju som en tok smile Dock har jag hört mycket skit om dom.. att dom inte håller så bra. Är wankel svårmeckat jämfört med "vanlig" motor? Och supra har jag alltid gillat så det är alltid en självklar kandidat.. så vad tycker ni , supra eller rx7 ? För och nackdelar smile

Skyline_GTR
23 april 2008 · 306 Inlägg

helt klart supran. RX7:an är säkert rolig men motorn måste hel renoveras efter 10 000 mil, inget roligt eller lätt jobb på en wankel

insanebrains
23 april 2008 · 160 Inlägg

jag tycker att rx7 är sköna bilar/grymma.... supran är för tung för bana(min åsikt),men säkert en bra bil,snygga är dem ...

Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
NightblizZ
23 april 2008 · 284 Inlägg

Joo lutar helt klart mot rx7.. hur svårt är det att trimma en sån? svårare att komma upp i effekt? jämfört med vanlig. jag kan inte ett skit om wankel så därför jag frågar.

Hee-Maan
23 april 2008 · 3 113 Inlägg

jag skulle klart valt Supra för jag är ju trottsallt en riktig Supra-nörd! dock är det ju inge fel på RX-7'or!

Supran har tyngden kanske till sin lilla nackdel.. och RX-7'an har jag också hört att dom kräver väldigt mycket underhåll/"renoveringar" under huven.. Wankel-motor vettafan om det är så mycket lättare att mixtra med än Suprans raka 6'a... wankelmotor är ju riktigt hett också

Semper Fi
Munkis
23 april 2008 · 1 637 Inlägg

Kan tyvärr inte uttala mig om vilken som är bäst då jag aldrig har ägt nån av dem ,, Blir dock fruktansvärt knäsvag när jag ser en Rx-7 big_smile

Hmm.
23 april 2008 ·

Rent personligt: Supra

BJ_ Lastbilsmekaniker
23 april 2008 · 107 Inlägg

Skulle kört på RX7:an, kan vara värt att skruva lite extra, för att inte tala om hur ballt det vore att lära sig wankelmotorn. Och om man nu ska ha den till race och så så vill man väl inte köra allt för länge utan att plocka isär motorn och byta upp sig med delar. Visst är supran en fin bil som går åttahelvete, men RX7:an känns mer unik smile

FWD = Fel Wheel Drive
insanebrains
23 april 2008 · 160 Inlägg

både supra och rx7 är säkerligen likvärdigt dyra att äga&trimma...  men supran är nog ett säkrare val om du ska mecka själv?... wankel är nog ifs en vanesak att mecka med,kompisen har meckat wankel och säger att folk är rädda för saker dem aldrig provat/gjort !det finns folk i stockholm/hässelby som håller på enbart med mazdas wanklar/trim...så hopp finnes... personligen gillar jag wankelns varv 8500+ rpm är fräänt..

Senast redigerat av insanebrains (23 april 2008)

Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
NightblizZ
23 april 2008 · 284 Inlägg

Jaa det är varvet jag dras till när de gäller wankel med måste jag säga.. fatta och dra ur den på 2an.. lär kännas riktigt grymt

Rinnegan Malleus Malificarum
23 april 2008 · 2 401 Inlägg

Lind4hl skrev:
värt å tänka på att supra väger  ca 1800?kg

sen personlig mening är rx7 finare än supra..

Tjänstevikt på en MKIV Supra med getrag 6 växlade ligger på 1460 kilo fördelat på 330 hästar orginal.

Tjänstevikten på en RX-7 ligger på 1180 kilo fördelat på 255 - 280 hästar orginal.

Wankel har inte direkt så bra driftsäkerhet, jag skulle utan tvekan ta Supran dock. hmm

Om man byter spridare, avgassystem, intercooler och mappar om Supran så kan man ligga runt 480 hästar.

Om man gör samma procedur på Wankeln så ligger den runt 330 - 340 hästar.

Plus, wankel innebär mycket underhåll tyvärr.

Senast redigerat av Siarnaq (23 april 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
baen
23 april 2008 · 220 Inlägg

RX7! Supror ser man alldeles för ofta..


edit

Siarnaq: enligt en tysk sida som jag läser av tester på så vägde deras testexemplar 1640kg. manuell låda.

Senast redigerat av baen (23 april 2008)

NightblizZ
23 april 2008 · 284 Inlägg

Vad jag har hört om wankel är ju att kolven är triangelformad , som snurrar och tar in bränsle/luft o "klämmer" till och när det kommit ett varv så har det bildats kompression som är enorm. Men om "kanterna" slits på kolven så läcker den ut och kompressionen blir inte lika stor. vilket är vanligt att de händer på dessa motorer. Så dom är ju tyvärr inte lika slittåliga.. men enormt grymma när dom funkar..

Irebring89
23 april 2008 · 24 Inlägg

Köp en riktig V8a bil;) mkt häftigare. Då har du ju i alla fall vrid så det räcker.big_smile

MrTurbo Better than God \o/
23 april 2008 · 1 882 Inlägg

RX7  Wankel äger!

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Rinnegan Malleus Malificarum
23 april 2008 · 2 401 Inlägg

baen skrev:
RX7! Supror ser man alldeles för ofta..


edit

Siarnaq: enligt en tysk sida som jag läser av tester på så vägde deras testexemplar 1640kg. manuell låda.

Har själv varit med och vägt en helt bone stock Supra som vi kollade på, 1462 kilo.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Ejan
24 april 2008 · 648 Inlägg

förstår inte  varför alla säger att RX7 varvar så jävligt ?   dom varvar inget speciellt i standard utförande..men ett fint ljud är det  i dom

Aga_Diff Bärs!
24 april 2008 · 3 456 Inlägg

Jag hade slagit till på Supran...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
rotary12
26 april 2008 · 482 Inlägg

Jag hade utan tvekan tagit rx-7! Mycket hähtigare bil! smile

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
olds88
26 april 2008 · 188 Inlägg

wankelwankelwankelwankel...ghhhhahaahahaaaaaaa(<-dregel) kör på en en rx7a fd:n är jävligt nice, men det är ju lite meck med en wankel men skit i det, bara ljudet gör det ju värt att köpa en rx big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang