2695
Sök

kammremen gick av volvo 850 GLT

20 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
Hej, jag hade precis inne min 850 GLT på en auktoriserad Volvo verkstad i Trollhättan och gjorde en 12000 mils service på bilen förra veckan. Idag när jag körde hem mot Göteborg och låg i cirka 130-140 på motorvägen mellan GBG-Uddevalla så sluta bilen driva och så hörde jag nåt mettaliskt ljud, så jag gick ut och kolla och såg ganska omgående att kammremen var av.

Så till frågan, Är den verkstaden som gjorde kammremsbytet ansvariga för haveriet?, för toppen osv borde la slått sig ganska bra nu? Ringde upp verkstaden och besökte dom även men dom hävdar dom inte har några skyldigheter, jag misstänker dom strunta i att byta kammremmen utan tog enbart betalt för jobbet. Nån som har lite tips på hur jag kan gå tillväga?

154 Inlägg
23 april 2008
Helt klart verkstaden som ska ta ansvar, om du har kvitto på vad dem gjort..

Kör automat så är du smart ;)

saabtok
1 306 Inlägg
23 april 2008
Självklart lämnar man in för att byta kammremmen så ska de ju göra det och går den av efter ett par mil så är de ju skyldig till fixa de ...

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

20 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
Lo_row skrev:
Helt klart verkstaden som ska ta ansvar, om du har kvitto på vad dem gjort..

Absolut, dom gav mig kvitto och stämpla i serviceboken, och jag visa dom detta för jag bogsera bilen till verkstaden, men dom hävda att dom inte var ansvariga. Tycker det rent ut sagt är för jävligt.

Hydraulik/Bil Elektriker
26 Inlägg
23 april 2008
det finns en lag som säger hur länge en "reparation" som det här är ska hålla.. har för mej att det är 10-12 månader under normalt slitage. så du ska helt klart gå tillbaka och be dom fixa det på garantin du får med hjälp av lagen;)

Rapidoz
688 Inlägg
23 april 2008
stäm skiten ur dom..
Dom riskerade ju ditt liv samt förstörde din bil för att dom inte gjort sitt jobb...

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

KHRacing
23 april 2008
1: skriv inte ut på forumet att du körde för fort - verkstan kan åberopa att garantin inte gäller ju.

2: Hur kunde du se att kamremmen var av, vid vägkanten :-) ?????

3: Syns direkt på remmen - när du fått av den om den varit bytt de närmaste 500milen, bara vänd remmen "ut-o-in" & böj den så mkt du kan så ser du om den e ny eller gammal.

4: borde även synas på spännarhjulet till remmen.

5: inte lönt att gorma & skrika på dem på verkstaden, bara be att få tala med deras högste chef direkt.

6: kolvar, ventiler, m.m borde ta skada, men troligen inte själva toppen.
Men detta ser man ju inte förrens man tatt av den.

lycka till.

Kristian
Senast redigerat av KHRacing (23 april 2008)

20 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
KHRacing skrev:
1: skriv inte ut på forumet att du körde för fort - verkstan kan åberopa att garantin inte gäller ju.

2: Hur kunde du se att kamremmen var av, vid vägkanten :-) ?????

3: Syns direkt på remmen - när du fått av den om den varit bytt de närmaste 500milen, bara vänd remmen "ut-o-in" & böj den så mkt du kan så ser du om den e ny eller gammal.

4: borde även synas på spännarhjulet till remmen.

5: inte lönt att gorma & skrika på dem på verkstaden, bara be att få tala med deras högste chef direkt.

6: kolvar, ventiler, m.m borde ta skada, men troligen inte själva toppen.
Men detta ser man ju inte förrens man tatt av den.

lycka till.

Kristian

Det var han på assistance kåren som sa att kammremmen var av. För han sa när han kom att han skulle
försöka laga bilen på plats, men så öppna han huven och stängde ungefär lika fort och sa att kammremmen va rökt, trodde han först inte utan tänkte att det säkert va nåt skit fel eftersom den va nyligen bytt, men han va dock seriös, och jag prata med högsta chefen och han hävdade att dom ändå inte var ansvariga :S men ska göra ett nytt försök imorrn.

134 Inlägg
23 april 2008
Det är bara att stå på dej!   För har du precis bytt kamremmen så är det deras ansvar,  antagligen så är den inte bytt eller felaktigt ditsatt.   Kan ha skavt lite bara och då är det kört på engång,  om dom vägrar att hjälpa dig så ta kontakt med konsumentverket.

257 Inlägg
23 april 2008
Nu blev man nervös. Hoppas inte alla verkstäder är så för jag lämnade precis in min på volvo för byta av kamrem.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.

202 Inlägg
24 april 2008
Beaverus skrev:
Nu blev man nervös. Hoppas inte alla verkstäder är så för jag lämnade precis in min på volvo för byta av kamrem.

Aj aj aj då.... självklart är alla verkstäder såna, så där gick du på en nit tyvärr.
Du kan räkna med kamremshaveri ganska snart.

NOT

wink

Gödseldräng
4 529 Inlägg
24 april 2008
fint med ventilsalldad roll

men verkstaden har skyldighet att ersätta dig för skadorna eller reparera bilen
är jag säker på dom jag jobbat på verksta ett tag eller jobbat haft praktik där 1.5 år

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
24 april 2008
Vilka banditer!!!

3 235 Inlägg
24 april 2008
Det är därför jag byter kamremmen själv.

Sist jag lämnade bilen in på verkstad för kamremsbyte, satte de på den en kugg fel, och bilen var helt orkelös.
En gång tidigare hävdade de också att drevet på kamaxeln var skevt, medan en annan mekaniker där sa "inte lyssna på han, han älskar att hitta "fel" på bilar"...

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
24 april 2008
Som alla andra säger. Bara att stå på dig. Hota lite med konsumenverket, tar dom dig inte på allvar ring dit!

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

451 Inlägg
24 april 2008
Det luktar som ett Insider inslag och besök av Robert Aschberg? skicka iväg mail till dom !

Börjar tröttna på alla volvo verkstäder..

Kamremm ska inte gå sönder vid 130 - 140 iallfall..

Stämpel räknas som garanti.. kollar du deras databas ska det finnas registrerat.. om dom inte gjort fusk jobb så klart! (Som är MYCKET vanligt på volvo)

76 Inlägg
24 april 2008
roxe skrev:
Som alla andra säger. Bara att stå på dig. Hota lite med konsumenverket, tar dom dig inte på allvar ring dit!

mm exakt!  KONSUMENTVERKET direkt skulle jag ha gjort smile

Teddan
2 495 Inlägg
24 april 2008
volvo i trollhättan ingår väll i samma koncern som volvo i bengtsfors...... dom är dom största jävla kuksugande idioter som gått i ett par skor.

brorsan köpte en ny xc90 i trollhättan på volvo för några år sedan ... den har bara strulat och strulat.. men iaf så efter 2a växellådsbytet så börja det rassla om bilen lät riktigt illa , ungefär som vev/ramlager.
han lämnade in den på felsökning hos volvo i bengtsfors eftersom han bor där.
dom påstog att det var motorn som behövde bytas så dom skulle beställa en ny (bilen har gått över 10k mil så inga garantier) .

han lämnade bilen till en annan verkstad och det visade sig att det var startkransen som var sprucken för att idioterna på volvo har klantat sig vid växellådsbytet.
och volvo tog 8000kr för felsökning där dom påstår att dom har haft nere lådan för att se detta .

vilka jävla nötter, eller som brorsan säger -dom idioterna är nog med anledning till att aldrig köpa en volvo igen.

brorsan köpte den där xc90 i början av 2004 då den var ny ..... allt å då menar jag ALLT har gått sönder på den bilen.
skinnet i framstolarna sprack , men det kunde inte heller gå på garanti å sen påstog idioterna att det inte fanns nya att få tag på ...

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

60 Inlägg
24 april 2008
Fyfan sånt här borde ju betraktas som kriminellt!!! Går inte till auktoriserade verkstäder längre för jag litar inte ett skit på dom. Går hellre till en liten rekommenderad privat verkstad som är mån om sina kunder. Känns bara som det är gamla tanter å gubbar som går till såna verkstäder nuförtiden tror/hoppas den nya generationen som kommer upp sig nu kommer försätta dessa verkstäder i konkurs.

654 Inlägg
24 april 2008
Polyphony skrev:
Fyfan sånt här borde ju betraktas som kriminellt!!! Går inte till auktoriserade verkstäder längre för jag litar inte ett skit på dom. Går hellre till en liten rekommenderad privat verkstad som är mån om sina kunder. Känns bara som det är gamla tanter å gubbar som går till såna verkstäder nuförtiden tror/hoppas den nya generationen som kommer upp sig nu kommer försätta dessa verkstäder i konkurs.

Samma här, auktoriserade verkstäder har klättrat någon fruktansvärt i pris på sistonde. Jag går bara till mindre verkstäder numera, har hittat en jättebra i Norrköping och en i Olofström.

Tipset för Quk är att kika in hos ARN - allmänna reklamationsnämnden också.

Sök