4040
Sök

Varför dyrare försäkra import?

467 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Ja som rubriken..

Varför kostar importbilar mer att försäkra? Visst kan d va så att importbilar har skruvade mätare men vad rör det försäkringsbolaget? Dom pyntar väl ändå inga delar som pajjar...typ motor o växellåda o dylikt? Dom pyntar ju bara plåtskador o sånt tjafs när man krockar eller liknande...

Detta har jag funderat på men kommer inte på svaret. Nån som kan säga hur det kan va så här?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

467 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Ingen som vet?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

DFFL
9 020 Inlägg
27 april 2008
För att så många är skruvade att de inte litar på mätartalet.
Och en sketen gammal bil som gått 65000 mil är en risk när mätaren visar 1400 mil.

Alltså, det är troligare att t.ex. bromsarna skulle ge upp och du dundrar in i en buss med en importerad bil än i en svensksåld "ärlig" bil.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
27 april 2008
precis... skylinen har ju inte gått 7000 mil direkt som de står på mätaren om man säger så!!!

Sky´s the limit...

12 086 Inlägg
28 april 2008
Statestik visar säkert att importerade bilar är utsatta för större utgifter, därför höjjer dom premien.
Samma sätt som dom resonerar vid prissättning på alla olika grupper.

358 Inlägg
28 april 2008
min förklaring hos en försäkringsmäklare var att systemet inte har blivit ändrat på många år och att förr i tiden så om du köpte bil i tex tyskland så behöll dom en nyckel och kom upp o hämta tillbaka bilen..

Men numera är de ju krav på att man korrigerar lås o nycklar.. kodar om eller fixar nytt. De bör se över systemen..

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!

Sök