Antar att man kan göra som så att man helt enkelt löder på ett 2Ohms motstånd på den ena basen så att den blir på 4ohm. Förstör ju lite av själva grejen. Men annars så kan jag ju inte ens använda den ;D
Det behöver du inte alls göra! Dom flesta, om inte alla slutsteg kan jobba i 2Ohm. Dom ger då mer effekt så det är bara en fördel. Så parallellkoppla och kör på du!
Antar att man kan göra som så att man helt enkelt löder på ett 2Ohms motstånd på den ena basen så att den blir på 4ohm. Förstör ju lite av själva grejen. Men annars så kan jag ju inte ens använda den ;D
1. Du KAN INTE använda den nya och EN utav de gamla 2. Nej, du kan INTE sätta ett motstånd där, såvida du inte får tag i ett rikrigt effektmotstånd som tål effekten - dilemmat är då att det slukar upp effekten...
/Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Det behöver du inte alls göra! Dom flesta, om inte alla slutsteg kan jobba i 2Ohm. Dom ger då mer effekt så det är bara en fördel. Så parallellkoppla och kör på du!
Jo, men jag tänkte mer att det hade varit bäst att få båda basarna till samma motstånd.
Den ena basen måste alltså få 300WRMS i 4ohm, och den andra 500WRMS i 2ohm.
Det låter som om det drar iväg en bit i cash på slutstegsfronten
Måste bara dra en liten motfråga. 1. Varför skulle jag inte kunna använda den gammal, och den nya för?
2. Mjo, jag kom o tänka på det en stund efteråt. Att det är nog inte spec smart.
1. Eftersom de har olika karaktär på ljudet, eftersom de har olika impedans kommer låta olika högt etc etc. Massor av anledningar att inte göra så.
Det är ungefär som att sätta dit ett 18tums hjul på höger bak, och ett 15tums på vänster, även om de har samma rulldiameter blir det inte så bra...
/Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Hade det varit smartare att försöka sälja lådan plus den fungerande basen och sedan byggt en ny låda och bara köra med den nya basen?
Mycket smartare! Alt. hitta en likadan bas som du just bränt och sätta i lådan du hade. /Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!