5319
Sök

B230F (Volvo 745 -90) - Höga avgasvärden, hjälp!

4 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
Från att ha varit perfekt tidigare besiktningar har min 745'a nu något knas med avgasvärdena på besiktning och jag får inte ordning på det... någon som har en bra idé? sad

Kolla...

Förra årets besiktning (GODKÄNT) 070424
CO 0,0
CO 2500 0,0
HC 014
Lambda 1,00
Då var olja, filter, stift, bränslepumpsrelä, styrenhet och lambdasond nybytta.

Sen har det hänt något...

080228 (UNDERKÄNT)
CO 0,3
CO 2500 0,6
HC 087
Lambda 0,99
Alla värden har gått upp men bara CO 2500 är över gränsvärdet. Bilen gick även lite kallt så jag bytte termostat och stift och besiktade igen....

080327 (UNDERKÄNT)
CO 0,8
CO 2500 1,0
HC 210
Lambda 1,01
Allt utom lambda är underkänt plötsligt! Har sedan dess bytt tempsensor, olja/filter, stift, luftfilter och lambdasond igen och även pytsat i ca 25% E85 och åkte idag tillbaka för efterkontroll...

080428 (UNDERKÄNT) Ordentligt varmkörd!
CO 0,7
CO 2500 1,1
HC 110
Lambda 0,97

CO ligger kvar men HC har gått ner men inte tillräckligt... Vad mer kan spöka här?? LMM, katalysator...?? Idéer?
Om man jämför med förra årets värden så har något drastiskt hänt för då var de ju närmast perfekta.

sad

(Ska försöka läsa ut felkoder och nolla styrboxen sen.... har aldrig gjort det förr... vilken säkring skulle tas ut?)

The one and only
1 091 Inlägg
28 april 2008
Med tanke på att CO:n har gått upp gämfört med tidigare besiktning så skulle jag tippa på att det är katten som börjar ge upp.

EDIT: Farsan hade en sierra med för hög CO och HC halt och efter lite felsökande så visade det sig att kattalysator var helt tom invändigt.
Senast redigerat av Volvo Knugen (28 april 2008)

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

4 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Volvo Knugen skrev:
Med tanke på att CO:n har gått upp gämfört med tidigare besiktning så skulle jag tippa på att det är katten som börjar ge upp.

EDIT: Farsan hade en sierra med för hög CO och HC halt och efter lite felsökande så visade det sig att kattalysator var helt tom invändigt.

Hm.. ok. Har också fnulat på om det är kat'en men borde HC också höjas ordentligt isåfall?? HC är väl mängden oförbränt bränsle? Påverkar kat'en detta?

En annan sak, Jag testade att koppla ur LMM igår medan motorn gick... den hostade till lite och varvet gick ner sen hämtade den sig lite. Kopplade in LMM igen och varvet gick upp och tomgången blev jämnare. Då verkar väl LMM vara ok iallafall?

The one and only
1 091 Inlägg
29 april 2008
Ja då är nog den hel iaf. Men skruva lossa katten o kika i den o se hur den ser ut, det är inte så svåtr o få bort den. (om det inte är rostigt vill säga wink )

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Volvonörd
1 187 Inlägg
29 april 2008
Min gör likadant... Jag tankade 5 liter etanol nu inför bes igår men gick iaf inte igenom... Så nu måste jag ombesikta igen!!! sad Har konstaterat att det är katten som har blivit slut så bara å byta... Men kan inte du byta först så kan jag byta sen? Ska vi dela på en ny katt å besikta med??? Hehe

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

Skaune
29 april 2008
Byt katten, de er väl billiga på biltema? men vette katten hur länge de håller! wink

4 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
TheRefunder skrev:
Min gör likadant... Jag tankade 5 liter etanol nu inför bes igår men gick iaf inte igenom... Så nu måste jag ombesikta igen!!! sad Har konstaterat att det är katten som har blivit slut så bara å byta... Men kan inte du byta först så kan jag byta sen? Ska vi dela på en ny katt å besikta med??? Hehe

Hehe.. bra idé där ;-)
Jaa jag åker på körförbud vilken dag som helst så jag måste byta illa kvickt. Är det någon mening att köpa en beggad på skroten? Om man ska köpa en ny på fultema eller mekonomen, vilken modell ska det vara? Längd och diameter? En B230F -90 med lambda.

4 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Axor skrev:
Byt katten, de er väl billiga på biltema? men vette katten hur länge de håller! wink

lol

Volvonörd
1 187 Inlägg
29 april 2008
pejohe skrev:
TheRefunder skrev:

Hehe.. bra idé där ;-)
Jaa jag åker på körförbud vilken dag som helst så jag måste byta illa kvickt. Är det någon mening att köpa en beggad på skroten? Om man ska köpa en ny på fultema eller mekonomen, vilken modell ska det vara? Längd och diameter? En B230F -90 med lambda.

Jag tänkte köpa en ny universal på biltema typ... Men jag besiktade min igår igen men den gick inte igenom sad Så jag får nu åka en månad till innan jag måste besikta igen... Jag vet inte vilken längd eller så men det borde väl finnas nå rekomendations tabell på Biltema lr Mekonomen tkr jag...

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

Sök