Jag har 54 i navet på min bil och fälgarna är 57.1. Får inte tag i centrumringar i den storleken... Några tips på vad jag kan göra? skiljer ändå bara 3 mm men det är tillräckligt för att det skall skaka i ratten.... Tacksam för visat intresse!
det är ju inte bara att de skakar om de nu gör de har jag ingen erfarenthet av. men de borde ju slita mer på bultarna... rätta mig om jag har fel .
Mycket möjligt...behöver iaf någonting mellan navet och fälgen....fan..
Finns nog ej färdiga navringar på 3,1mm. Men en mekanisk verkstad svarvar till fyra styck på nolltid. Finns det ingen yrkesskola i närheten där du bor, de brukar fixa sådant gratis.
fick du inte med fälgarna? eller köpt beg.? hör med firmor som säljer fälgar av samma märke.
Fälgarna är specialborrade för äldre golf/bmw,s....Där problemet ligger.. Vad för material skall ringarna vara av?
//Tack för visat intresse.
Eftersom måttet på centrumringarna är så pass ovanligt, så tror jag att det absolut bästa är att svarva ett par nya i aluminium. Risken med att använda ringar tillv i 3,1mm plast, är att de mkt lätt deformeras p.g.a att de är så extremt tunna.
fick du inte med fälgarna? eller köpt beg.? hör med firmor som säljer fälgar av samma märke.
Fälgarna är specialborrade för äldre golf/bmw,s....Där problemet ligger.. Vad för material skall ringarna vara av?
Eftersom måttet på centrumringarna är så pass ovanligt, så tror jag att det absolut bästa är att svarva ett par nya i aluminium. Risken med att använda ringar tillv i 3,7mm plast, är att de mkt lätt deformeras p.g.a att de är så extremt tunna.
Det blir inte ens det. Radien skiljer bara 1,8mm mellan 54,1mm och 57,1mm. Alltså kommer materialet på ringarna bara bli 1,8mm tjockt.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Eftersom måttet på centrumringarna är så pass ovanligt, så tror jag att det absolut bästa är att svarva ett par nya i aluminium. Risken med att använda ringar tillv i 3,7mm plast, är att de mkt lätt deformeras p.g.a att de är så extremt tunna.
Det blir inte ens det. Radien skiljer bara 1,8mm mellan 54,1mm och 57,1mm. Alltså kommer materialet på ringarna bara bli 1,8mm tjockt.
Hur räknar du då? skiljer väll 3mm totalt, borde bli en 1,5mm tjock ring?
Jag har ingen aning hur jag räknade. Fel helt enkelt.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Eftersom den totala skillnaden är: 3,1mm, så bör navringen hålla tjockleken: 1,5mm
Sammanfattning: Jag skall allså be nån mupp svarva någoting till mig...materialet på ringarna skall vara 1.5 mm tjockt...? om jag har 54.1 i centrumet på min bil och fälgarna är 57.1...?
Eftersom den totala skillnaden är: 3,1mm, så bör navringen hålla tjockleken: 1,5mm
Sammanfattning: Jag skall allså be nån mupp svarva någoting till mig...materialet på ringarna skall vara 1.5 mm tjockt...? om jag har 54.1 i centrumet på min bil och fälgarna är 57.1...?
Yes...helt rätt.. Plus att den svarvade centrumringen bör vara ca: 10mm bred.
Egentligen, så finns det säkert massor av material runt omkring dig i typ hemmet, garaget, som håller måttet 1,5mm. Ta ett skjutmått och börja provmäta på sådant du ej använder, det behöver ej nödvändigvis vara av metall. Går lika bra med plast eller liknande. sedan klipper du ut centrumringarna med en sax, eller plåtsax om materialet är i metall. Skitenkelt.
Ett tips: Biltema har svarta stora buntband som är ca: 1,5mm tjocka ca 8mm breda. Köp några sådana och klipp till. Det gör absolut ingenting att de är av på ett ställe. Fungerar helt utmärkt bra.
Yes...helt rätt.. Plus att den svarvade centrumringen bör vara ca: 10mm bred.
Egentligen, så finns det säkert massor av material runt omkring dig i typ hemmet, garaget, som håller måttet 1,5mm. Ta ett skjutmått och börja provmäta på sådant du ej använder, det behöver ej nödvändigvis vara av metall. Går lika bra med plast eller liknande. sedan klipper du ut centrumringarna med en sax, eller plåtsax om materialet är i metall. Skitenkelt.
Ett tips: Biltema har svarta stora buntband som är ca: 1,5mm tjocka ca 8mm breda. Köp några sådana och klipp till. Det gör absolut ingenting att de är av på ett ställe. Fungerar helt utmärkt bra.
Tagit ett par ringar som var från 57.1 - 60,1 och klippte dem " kortade av dem "...Materialet var 1.5 mm tjockt och det skall funka....skall fixa med det nu ikväll så får se hur det går:) Tack för hjälpen gott folk!