Centrumringar!

EmlanGbg
28 april 2008 · 168 Inlägg

Jag har 54 i navet på min bil och fälgarna är 57.1. Får inte tag i centrumringar i den storleken... Några tips på vad jag kan göra? skiljer ändå bara 3 mm men det är tillräckligt för att det skall skaka i ratten....
Tacksam för visat intresse!

//Emelie

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
JohanSvensson90 Toyota mekaniker
28 april 2008 · 240 Inlägg

det är ju inte bara att de skakar om de nu gör de har jag ingen erfarenthet av. men de borde ju slita mer på bultarna... rätta mig om jag har fel .

EmlanGbg
28 april 2008 · 168 Inlägg

Johan_sportbilen skrev:
det är ju inte bara att de skakar om de nu gör de har jag ingen erfarenthet av. men de borde ju slita mer på bultarna... rätta mig om jag har fel .

Mycket möjligt...behöver iaf någonting mellan navet och fälgen....fan..big_smile sad

Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
BMW 118D (2016)
E-30
28 april 2008 · 1 050 Inlägg

EmlanGbg skrev:

Johan_sportbilen skrev:
det är ju inte bara att de skakar om de nu gör de har jag ingen erfarenthet av. men de borde ju slita mer på bultarna... rätta mig om jag har fel .

Mycket möjligt...behöver iaf någonting mellan navet och fälgen....fan..big_smile sad

Finns nog ej färdiga navringar på 3,1mm. Men en mekanisk verkstad svarvar till fyra styck på nolltid.
Finns det ingen yrkesskola i närheten där du bor, de brukar fixa sådant gratis. big_smile

Senast redigerat av E-30 (29 april 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
caromania Forummoderator
28 april 2008 · 9 296 Inlägg

Ditt nav är till och med 54,1mm om du ber någon svarva.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
XIPS
28 april 2008 · 27 Inlägg

fick du inte med fälgarna? eller köpt beg.? hör med firmor som säljer fälgar av samma märke.

Skulle man skrivit något här?
EmlanGbg
28 april 2008 · 168 Inlägg

XIPS skrev:
fick du inte med fälgarna? eller köpt beg.? hör med firmor som säljer fälgar av samma märke.

Fälgarna är specialborrade för äldre golf/bmw,s....Där problemet ligger..smile Vad för material skall ringarna vara av?

//Tack för visat intresse.

Senast redigerat av EmlanGbg (28 april 2008)

Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
BMW 118D (2016)
evilaudio
28 april 2008 · 16 195 Inlägg

EmlanGbg skrev:

XIPS skrev:
fick du inte med fälgarna? eller köpt beg.? hör med firmor som säljer fälgar av samma märke.

Fälgarna är specialborrade för äldre golf/bmw,s....Där problemet ligger..smile Vad för material skall ringarna vara av?

//Tack för visat intresse.

i de flesta fall brukar dom bara vara i gjuten plast..

Senast redigerat av evilaudio (28 april 2008)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
E-30
28 april 2008 · 1 050 Inlägg

EmlanGbg skrev:

XIPS skrev:
fick du inte med fälgarna? eller köpt beg.? hör med firmor som säljer fälgar av samma märke.

Fälgarna är specialborrade för äldre golf/bmw,s....Där problemet ligger..smile Vad för material skall ringarna vara av?

//Tack för visat intresse.

Eftersom måttet på centrumringarna är så pass ovanligt, så tror jag att det absolut bästa är att svarva ett par nya i aluminium. Risken med att använda ringar tillv i 3,1mm plast, är att de mkt lätt deformeras p.g.a att de är så extremt tunna. big_smile

Senast redigerat av E-30 (29 april 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
caromania Forummoderator
28 april 2008 · 9 296 Inlägg

E-30 skrev:

EmlanGbg skrev:

XIPS skrev:
fick du inte med fälgarna? eller köpt beg.? hör med firmor som säljer fälgar av samma märke.

Fälgarna är specialborrade för äldre golf/bmw,s....Där problemet ligger..smile Vad för material skall ringarna vara av?

//Tack för visat intresse.

Eftersom måttet på centrumringarna är så pass ovanligt, så tror jag att det absolut bästa är att svarva ett par nya i aluminium. Risken med att använda ringar tillv i 3,7mm plast, är att de mkt lätt deformeras p.g.a att de är så extremt tunna. big_smile

Det blir inte ens det. Radien skiljer bara 1,8mm mellan 54,1mm och 57,1mm. Alltså kommer materialet på ringarna bara bli 1,8mm tjockt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Granathe
28 april 2008 · 136 Inlägg

som killarna säger be en firma svara till åt dig.. annars brukar det gå bra om man är riktigt noga när man skruvar.. brukar bli bra.

VW Passat 1.8T. 97-
Masterworks
28 april 2008 ·

caromania skrev:

E-30 skrev:

EmlanGbg skrev:
Fälgarna är specialborrade för äldre golf/bmw,s....Där problemet ligger..smile Vad för material skall ringarna vara av?

//Tack för visat intresse.

Eftersom måttet på centrumringarna är så pass ovanligt, så tror jag att det absolut bästa är att svarva ett par nya i aluminium. Risken med att använda ringar tillv i 3,7mm plast, är att de mkt lätt deformeras p.g.a att de är så extremt tunna. big_smile

Det blir inte ens det. Radien skiljer bara 1,8mm mellan 54,1mm och 57,1mm. Alltså kommer materialet på ringarna bara bli 1,8mm tjockt.

Hur räknar du då? skiljer väll 3mm totalt, borde bli en 1,5mm tjock ring?

Senast redigerat av Masterworks (28 april 2008)

caromania Forummoderator
29 april 2008 · 9 296 Inlägg

Masterworks skrev:

caromania skrev:

E-30 skrev:

Eftersom måttet på centrumringarna är så pass ovanligt, så tror jag att det absolut bästa är att svarva ett par nya i aluminium. Risken med att använda ringar tillv i 3,7mm plast, är att de mkt lätt deformeras p.g.a att de är så extremt tunna. big_smile

Det blir inte ens det. Radien skiljer bara 1,8mm mellan 54,1mm och 57,1mm. Alltså kommer materialet på ringarna bara bli 1,8mm tjockt.

Hur räknar du då? skiljer väll 3mm totalt, borde bli en 1,5mm tjock ring?

Jag har ingen aning hur jag räknade. Fel helt enkelt. lol

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
E-30
29 april 2008 · 1 050 Inlägg

caromania skrev:

Masterworks skrev:

caromania skrev:
Det blir inte ens det. Radien skiljer bara 1,8mm mellan 54,1mm och 57,1mm. Alltså kommer materialet på ringarna bara bli 1,8mm tjockt.

Hur räknar du då? skiljer väll 3mm totalt, borde bli en 1,5mm tjock ring?

Jag har ingen aning hur jag räknade. Fel helt enkelt. lol

Eftersom den totala skillnaden är: 3,1mm, så bör navringen hålla tjockleken: 1,5mm big_smile

Senast redigerat av E-30 (29 april 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Masterworks
29 april 2008 ·

E-30 skrev:

caromania skrev:

Masterworks skrev:

Hur räknar du då? skiljer väll 3mm totalt, borde bli en 1,5mm tjock ring?

Jag har ingen aning hur jag räknade. Fel helt enkelt. lol

Eftersom den totala skillnaden är: 3,7mm, så bör navringen hålla tjockleken: 1,85mm. big_smile

Vart kommer 3,7mm ifrån då?

caromania Forummoderator
29 april 2008 · 9 296 Inlägg

Masterworks skrev:

E-30 skrev:

caromania skrev:

Jag har ingen aning hur jag räknade. Fel helt enkelt. lol

Eftersom den totala skillnaden är: 3,7mm, så bör navringen hålla tjockleken: 1,85mm. big_smile

Vart kommer 3,7mm ifrån då?

Det är glädjande att det inte bara är jag som skulle behöva en miniräknare.hmm

Nåja, 3mm blir det, och det betyder 1,5mm precis som Masterworks skrev. Om nån nu fortfarande räknar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
balta
29 april 2008 · 14 Inlägg

En billig lösning är att klippa till ringar av en aluminiumburk, behövs inte många varv till det lilla glappet.

EmlanGbg
29 april 2008 · 168 Inlägg

E-30 skrev:

caromania skrev:

Masterworks skrev:

Hur räknar du då? skiljer väll 3mm totalt, borde bli en 1,5mm tjock ring?

Jag har ingen aning hur jag räknade. Fel helt enkelt. lol

Eftersom den totala skillnaden är: 3,1mm, så bör navringen hålla tjockleken: 1,5mm big_smile

Sammanfattning: Jag skall allså be nån mupp svarva någoting till mig...materialet på ringarna skall vara 1.5 mm tjockt...? smile om jag har 54.1 i centrumet på min bil och fälgarna är 57.1...?smile

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
E-30
29 april 2008 · 1 050 Inlägg

EmlanGbg skrev:

E-30 skrev:

caromania skrev:
Jag har ingen aning hur jag räknade. Fel helt enkelt. lol

Eftersom den totala skillnaden är: 3,1mm, så bör navringen hålla tjockleken: 1,5mm big_smile

Sammanfattning: Jag skall allså be nån mupp svarva någoting till mig...materialet på ringarna skall vara 1.5 mm tjockt...? smile om jag har 54.1 i centrumet på min bil och fälgarna är 57.1...?smile

Yes...helt rätt..big_smile
Plus att den svarvade centrumringen bör vara ca: 10mm bred.

Egentligen, så finns det säkert massor av material runt omkring dig i typ hemmet, garaget, som håller måttet 1,5mm. Ta ett skjutmått och börja provmäta på sådant du ej använder, det behöver ej nödvändigvis vara av metall. Går lika bra med plast eller liknande. sedan klipper du ut centrumringarna med en sax, eller plåtsax om materialet är i metall. Skitenkelt. wink

Ett tips: Biltema har svarta stora buntband som är ca: 1,5mm tjocka ca 8mm breda. Köp några sådana och klipp till. Det gör absolut ingenting att de är av på ett ställe. Fungerar helt utmärkt bra.

Senast redigerat av E-30 (29 april 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
EmlanGbg
30 april 2008 · 168 Inlägg

E-30 skrev:

EmlanGbg skrev:

E-30 skrev:

Eftersom den totala skillnaden är: 3,1mm, så bör navringen hålla tjockleken: 1,5mm big_smile

Sammanfattning: Jag skall allså be nån mupp svarva någoting till mig...materialet på ringarna skall vara 1.5 mm tjockt...? smile om jag har 54.1 i centrumet på min bil och fälgarna är 57.1...?smile

Yes...helt rätt..big_smile
Plus att den svarvade centrumringen bör vara ca: 10mm bred.

Egentligen, så finns det säkert massor av material runt omkring dig i typ hemmet, garaget, som håller måttet 1,5mm. Ta ett skjutmått och börja provmäta på sådant du ej använder, det behöver ej nödvändigvis vara av metall. Går lika bra med plast eller liknande. sedan klipper du ut centrumringarna med en sax, eller plåtsax om materialet är i metall. Skitenkelt. wink

Ett tips: Biltema har svarta stora buntband som är ca: 1,5mm tjocka ca 8mm breda. Köp några sådana och klipp till. Det gör absolut ingenting att de är av på ett ställe. Fungerar helt utmärkt bra.

Tagit ett par ringar som var från 57.1 - 60,1 och klippte dem " kortade av dem "...Materialet var 1.5 mm tjockt och det skall funka....skall fixa med det nu ikväll så får se hur det gårsmile Tack för hjälpen gott folk!

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang