4327
Sök

Beräkningshjälp, slotport

Noiseprojekt
28 april 2008
Trådstartare
#1
Behöver hjälp med att räkna ut en slotport till en Kicker L7 2x2 Ohm
Lådan är på ~85L inkl element.

21 761 Inlägg
28 april 2008
#2
www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=31

Den där sidan använder jag mig av när jag ska räkna ut slotportar, men det finns andra ställen också. Hur exakta uträkningarna blir på det där stället vet jag inte, men knappast mindre exakt än andra tror jag iaf.

Tänk dock på att alla siffror måste anges i kubikfot och tum, dessutom får man inte skriva kommatecken utan det måste vara en punkt när man ska skriva decimaler smile.

284 Inlägg
28 april 2008
#3
det är bara att räkna ut hur stor vanlig port du ska ha sedan  ra radien * radie * pi   så får du ut arean på den    då e det bara att se till att slotten blir lika stor    tex : 4" port har en diameter på ca 10 cm  halfen av diametern är radien  då den blir 5 cm   du tar då 5*5*pi(3,14)=78,5   du ska då ha en slott som har en area på 78,5 cm        så har du en låda som är  78,5  så skulle du bara behöva en rak port som va 78,5*1 cm      är det några oklarheter så e det bara att fråga     hoppar det hjälper


16 197 Inlägg
28 april 2008
#4
ziderbeat skrev:
det är bara att räkna ut hur stor vanlig port du ska ha sedan  ra radien * radie * pi   så får du ut arean på den    då e det bara att se till att slotten blir lika stor    tex : 4" port har en diameter på ca 10 cm  halfen av diametern är radien  då den blir 5 cm   du tar då 5*5*pi(3,14)=78,5   du ska då ha en slott som har en area på 78,5 cm        så har du en låda som är  78,5  så skulle du bara behöva en rak port som va 78,5*1 cm      är det några oklarheter så e det bara att fråga     hoppar det hjälper

fast nu e de ju så att en s.k slotportlåda brukar ha en port som e MYCKE större än ett vanligt basreflex rör...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

284 Inlägg
28 april 2008
#5
ok det viste jag inte    hur kan det komma sig ?


Noiseprojekt
28 april 2008
Trådstartare
#6
evilaudio skrev:
ziderbeat skrev:
det är bara att räkna ut hur stor vanlig port du ska ha sedan  ra radien * radie * pi   så får du ut arean på den    då e det bara att se till att slotten blir lika stor    tex : 4" port har en diameter på ca 10 cm  halfen av diametern är radien  då den blir 5 cm   du tar då 5*5*pi(3,14)=78,5   du ska då ha en slott som har en area på 78,5 cm        så har du en låda som är  78,5  så skulle du bara behöva en rak port som va 78,5*1 cm      är det några oklarheter så e det bara att fråga     hoppar det hjälper

fast nu e de ju så att en s.k slotportlåda brukar ha en port som e MYCKE större än ett vanligt basreflex rör...

Du som kan, kan du säga hur porten ska va?
Avstämd till 38Hz?

16 197 Inlägg
28 april 2008
#7
12"? bas elle??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Noiseprojekt
28 april 2008
Trådstartare
#8
evilaudio skrev:
12"? bas elle??

Förlåt glömde skriva dit..
Det är en Kicker L7 15" med 2x2 Ohm spolar..

Noiseprojekt
28 april 2008
Trådstartare
#10
Enligt specen ska porten vara 6,4x41cm och 50 cm lång..
nu till problemet att vi inte får plats med 50cm port i lådan!!

16 197 Inlägg
28 april 2008
#11
men porten behöver inte va rak..  om lådan e på 85 liter så borde de ju inte va nå problem..  men tänk på att du måste lägga till för den volymen som porten "äter"...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Noiseprojekt
28 april 2008
Trådstartare
#12
evilaudio skrev:
men porten behöver inte va rak..  om lådan e på 85 liter så borde de ju inte va nå problem..  men tänk på att du måste lägga till för den volymen som porten "äter"...

jo det förstår jag.. lådan är endast 26cm hög invändigt så basen står nästan på botten av lådan..
alla mått är ju för att få lådan att passa i en eclipse...

16 197 Inlägg
28 april 2008
#13
men får du inte in rätt längd på porten så blir ju avstämmingen helt galen..  de e ju nakdelen med slotportat... att porten ofta blir väldigt lång.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
28 april 2008
#14
Nja, det är inte bara slotporten som blir lång. Även vanliga rör blir långa när man har basar som flyttar "lite" luft. När jag räknar ut lådor åt andra så blir rören ofta omkring 40-50cm eller ännu längre ifall elementet har stort X-max och ska spelas högt utan risk för flåsljud smile.

Noiseprojekt
28 april 2008
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
Nja, det är inte bara slotporten som blir lång. Även vanliga rör blir långa när man har basar som flyttar "lite" luft. När jag räknar ut lådor åt andra så blir rören ofta omkring 40-50cm eller ännu längre ifall elementet har stort X-max och ska spelas högt utan risk för flåsljud smile.

Om jag vill använda 6" rör då?

1 752 Inlägg
15 maj 2008
#16
Då ska man ut o kapa till det nu då så får vi se hur fan det spelar sen:cool:

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

Team Autohifi!
865 Inlägg
15 maj 2008
#17
Du kan räkna ut en port på www.ljudtryck.se där finns det ett riktigt bra verktyg för just dessa uträkningar.



Sök