5095
Sök

behöver man ha relä när man kopplar extra baklampor?

247 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#1
hejj..jag undrar om man behöver ha relä när man kopplar extra baklampor.
kan nån hjäpa mej??

564 Inlägg
29 april 2008
#2
Det beror lite på vad för extra bakljus du vill koppla in. Om det är vanliga positionsljus bör du kunna koppla in dem utan något extra relä. Det beror lite på hur det är säkrat i din bil och på vad mer som går på samma säkring.

Om du tar den totala effekten av alla lampor, tex 4 * 21W = 84W. 84w/12V=7A. Ökar du belastningen(totala effekten på lamporna) så bör du säkra upp. Men då gäller det att sladdarna är tillräkligt grova. Finns formler för det också, dock inga jag kan. smile

Mvh Johan

247 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#3
ja det är vanliga bakljus..
"Det beror lite på hur det är säkrat i din bil och på vad mer som går på samma säkring"
hur kollar man det?? jag har en honda civic 97

tack för svar..

325 Inlägg
29 april 2008
#4
MERCEDES-BENZ skrev:
ja det är vanliga bakljus..
"Det beror lite på hur det är säkrat i din bil och på vad mer som går på samma säkring"
hur kollar man det?? jag har en honda civic 97

tack för svar..

sätt på alla lampor + bromsljus + blinkers å dra ut säkringar en efter en å kolla vad som slocknar? wink eller ja, gör tvärtom i stället. kan slå lite gnistor annars tongue alltså dra ur en säkring å testa vad som slutar funka.. sen räknar du ihop watten för lamporna som slocknar å räknar ifall den eventuellt tål en par lampor till smile
de e inte direkt svårt att va på säkrare sidan å lägga till relän så skulle råda dig att satsa på det..


564 Inlägg
29 april 2008
#5
MERCEDES-BENZ skrev:
ja det är vanliga bakljus..
"Det beror lite på hur det är säkrat i din bil och på vad mer som går på samma säkring"
hur kollar man det?? jag har en honda civic 97

tack för svar..

Eventuellt kan du se det om du tittar i locket till säkringsboxen. Där finns ofta en översikt över vilka säkringar som styr vad och vilken Ampere som säkringen skall vara på. Till just din bil vet jag annars inte hur det är kopplat tyvärr..

Mvh Johan

21 761 Inlägg
29 april 2008
#6
Det är nog bäst att använda ett relä med egen säkring, onödigt att chansa tycker iaf jag smile.


Sök