5886
Sök

Batterifråga - Vätskeproblem.

Revisor
151 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Hej!

Skulle sätta i mitt bilbatteri i sommarbilen idag som stått under laddning senaste månaden.
För en månad sedan då jag startade laddningen så var vätskenivån mkt bra, helt i linje med vad det ska vara för batteriet.
Idag, dock, så skulle jag bara kolla nivåerna en sista gång efter jag hade tagit batteriet från laddaren. Till min förvåning var det helt tomt i varje behållare! Har batteriet tagit skada av detta? Har inte kollat nivåerna de sista veckorna och det kan ha varit tomt under en längre period. Eller är det bara att hälla på batterivatten och hoppas på det bästa?

/Audi

21 761 Inlägg
30 april 2008
Så fort vätskenivån hamnar nedanför cellplattorna så tar batteriet skada, om det var helt tomt i ditt batteri så har det tagit ruskigt mycket stryk och du får köpa ett nytt.

Det som händer vid låg vätskenivå är att den del av cellplattan som ligger ovanför syran oxiderar vid kontakt med luften, sedan blir den oxiderade delen "död" (obrukbar). Man kan få igång batteriet ett litet tag om man har tur, men det kommer i så fall att pajja ganska fort.

Vad har du för sorts laddare?

Det verkar som att din batteriladdare inte övergår till underhållsladdning när den har laddat upp batteriet, då kan sånt här hända tyvärr. Batteriet blir överladdat och "gasar" hela tiden pga att laddspänningen är för hög. Det är den mest troliga orsaken till att det där har hänt, under förutsättning att batteriet inte har något hål i höljet förstås.

Revisor
151 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
Hej!

Tack för ditt svar.

Du har nog helt rätt angående varför vätskan var slut. Laddaren är en billig en från Biltema som gick på för fullt hela tiden. Vi prövade dock att starta och de har gått bra. Vi får hoppas på det bästa, annrs får vi byta!

Tack för informationen!

mvh
Audi

Sök