5860
Sök

Xenon look-alike lampor. Hur likt blir det?

Styla en bil från grunden räcker!
187 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
#1
Sett man kan köpa Xenon lamper för ett par hundra. O sätta i dom "glödlamporna" ist för dom vanliga original man har i bilen? Ser de ut som Xenon då? Hur likt blir det?


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
30 april 2008
#2
då får du köpa ett komplett xenon kit då du måste ha ballasterna som "laddar upp sig" och gör det möjligt att tända xenonlamportna som behöver några tusen volt för att kunna tändas och då räcker inte de 12-14volt som du har i org. lampornas matning.

men ett xenonkit kan du sätta dit utan några större svårighet.


Nismo
758 Inlägg
30 april 2008
#3
De blir ju ett ganska vitt ljus, men de blir ju verkligen inte i närheten av xenon smile

1 050 Inlägg
30 april 2008
#4
Angående eftermonterade xenonljus, så undrar jag om det finns någon mera än undertecknad som har lyckats få igenom bilen vid SBP med eftermonterade xenonljus i halvljuset? Jag chansade under gårdagens besiktning, orkade ej att skifta till originallamporna. No problemas. Körde in på bilprovningen med endast tända spoilerljus. När besktnings-gubben senare tände halvljusen, så satt han redan i bilen.(märkte inget) När han sedan kontrollerade ljusbilden, så stod han så nära att han ej heller då upptäckte något. När han var klar så passade jag på att släcka halvljuset igen..big_smiletongue Phuuu.
Senast redigerat av E-30 (30 april 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

2 600 Inlägg
30 april 2008
#5
får man en om besikning om dom upptäcker att man ha satt ditt xenon ljus ?

gör som jag kör gubba racer=)

1 050 Inlägg
30 april 2008
#6
klimpan skrev:
får man en om besikning om dom upptäcker att man ha satt ditt xenon ljus ?

Om det inte minst är "KÖRFÖRBUD" så är det i varje fall garanterat ombesiktning. big_smile

EDIT: Detta gäller enbart halvljusen. Till helljus eller extraljus får man annars använda xenon.
Senast redigerat av E-30 (30 april 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

2 600 Inlägg
30 april 2008
#7
jag är jävulsk sugen på att koventerea om mina lysen men vet inte så mö om det många säger att det är lätt att koppla om det till det orginala inanna man s´ka besikta tongue

gör som jag kör gubba racer=)

166 Inlägg
30 april 2008
#8
Ser bra ut. Om  man träffar på rätt märke
rekommenderar Ari super white på xenonkungen
adress http://www.xenonkungen.se/halogen.htm

Men en äkta konverering är trots allt bra mycket coolare
En bild på minna konverterade dimljus in action
https://www1.garaget.org/archive/77905/78660/78660-824180.jpg


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 maj 2008
#9
klimpan skrev:
jag är jävulsk sugen på att koventerea om mina lysen men vet inte så mö om det många säger att det är lätt att koppla om det till det orginala inanna man s´ka besikta tongue

Ja det är enkelt... Du koppla in en kontakt till den kontakten som sitter inne i ljusinsatsen, sen sätter du in lampan och drar ut kablarna. När du tänder ljuset drivs ballasterna/styrdonen/elektronikboxarna direkt av bilens originalrelän...
Vill man göra det ordentligt får man göra någon snitsig genomföring på ljusinsatsen och skruva fast ballasterna ordentligt...

Alltså, koppla in en kontakt, montera lampan = klart


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 maj 2008
#10
Jag har xenon look-a-like på min bil, men den bländar inte ens hälften så mycket som en bil med äkta xenon. smile Men sikten vid mörkt och blött väglag blir lite sämre än med vanliga lampor.

Däremot borde xenonkonverterade bilar utan elektrisk ställning på strålkastarna vara olagliga. Bländar ju så det gör ont!
Finns en anledning till att bilar med xenon som tillval också har nivåreglering och/eller automatisk nedställning av strålkastarna när bilen är lastad. (Kanske är samma sak, inte så insatt i just det.)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

2 600 Inlägg
1 maj 2008
#11
bumpe skrev:
klimpan skrev:
jag är jävulsk sugen på att koventerea om mina lysen men vet inte så mö om det många säger att det är lätt att koppla om det till det orginala inanna man s´ka besikta tongue

Ja det är enkelt... Du koppla in en kontakt till den kontakten som sitter inne i ljusinsatsen, sen sätter du in lampan och drar ut kablarna. När du tänder ljuset drivs ballasterna/styrdonen/elektronikboxarna direkt av bilens originalrelän...
Vill man göra det ordentligt får man göra någon snitsig genomföring på ljusinsatsen och skruva fast ballasterna ordentligt...

Alltså, koppla in en kontakt, montera lampan = klart

jag är lite trög av mig :p hur koppla man in xeon i bilen som ha h4 lampor orginal koppla man in dom i dom orginala ström källan där man sätter lamporna koppla man in ballasterna där eller hur gör man? förklara gärna så lätt som möligt ? då jag ha läs och skriv svårigheter tongue

gör som jag kör gubba racer=)

Avstängd
1 557 Inlägg
1 maj 2008
#12
klimpan skrev:
bumpe skrev:
klimpan skrev:
jag är jävulsk sugen på att koventerea om mina lysen men vet inte så mö om det många säger att det är lätt att koppla om det till det orginala inanna man s´ka besikta tongue

Ja det är enkelt... Du koppla in en kontakt till den kontakten som sitter inne i ljusinsatsen, sen sätter du in lampan och drar ut kablarna. När du tänder ljuset drivs ballasterna/styrdonen/elektronikboxarna direkt av bilens originalrelän...
Vill man göra det ordentligt får man göra någon snitsig genomföring på ljusinsatsen och skruva fast ballasterna ordentligt...

Alltså, koppla in en kontakt, montera lampan = klart

jag är lite trög av mig :p hur koppla man in xeon i bilen som ha h4 lampor orginal koppla man in dom i dom orginala ström källan där man sätter lamporna koppla man in ballasterna där eller hur gör man? förklara gärna så lätt som möligt ? då jag ha läs och skriv svårigheter tongue

Xenon lamporna i sig har samma sockel (om man beställer rätt) smile Kan va lite trix med att få till det.. Behövde själv beställa extra hållare till mina dimljus, Fast företaget som jag köpte dom av sa att det skulle passa rakt på (nåtttt).. Med dom nya lamphållarna fick jag byta ett par kabelskor bara smile
Senast redigerat av MrKerm (1 maj 2008)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

2 600 Inlägg
1 maj 2008
#13
ok men det ska vara lätt att koppla in ?

gör som jag kör gubba racer=)

6 851 Inlägg
1 maj 2008
#14
Irmscher Vectra skrev:
.

Däremot borde xenonkonverterade bilar utan elektrisk ställning på strålkastarna vara olagliga. Bländar ju så det gör ont!
Finns en anledning till att bilar med xenon som tillval också har nivåreglering och/eller automatisk nedställning av strålkastarna när bilen är lastad. (Kanske är samma sak, inte så insatt i just det.)

Du hänger inte med så bra va? Bilar som inte har xenon orginal ÄR olagliga..! Det är alltså OLAGLIGT att konventera bilens ljus till detta.(alltså jag bryr mej inte om folk gör det, stor text=poängtera wink )

Sedan är det så att ALLA bilar har INTE automatisk nivåreglering. Men bilar som säljs i Sverige har det och högtrycks rengöring av strålkastare.
Bilar som är impoterade är inte säkert de har tex. automatisk nivåreglering.


Avstängd
1 557 Inlägg
1 maj 2008
#15
klimpan skrev:
ok men det ska vara lätt att koppla in ?

Ja det skall det vara smile Brukar följa med beskrivningar o allt smile

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

2 600 Inlägg
1 maj 2008
#16
gött smile nån som vet om poliserna brukar bry sig om att man ha sånna lampor ? och om man får böter eller om man få besikta om sin bil ?

gör som jag kör gubba racer=)

Avstängd
1 557 Inlägg
1 maj 2008
#17
klimpan skrev:
gött smile nån som vet om poliserna brukar bry sig om att man ha sånna lampor ? och om man får böter eller om man få besikta om sin bil ?

Jag har inte besiktigat med dom men har blivit stoppad ett par ggr o då har dom inte sagt något... Har dock xenon i orginal så vet inte om det är känsligare med halvljuset hmm (har konverterat dimljusen)
Senast redigerat av MrKerm (1 maj 2008)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

1 050 Inlägg
1 maj 2008
#18
Jag köpte min xenon konverteringssats från e-bay. Fick tag i ett komplett kit med Hella ballaster samt kvalitetslampor tillverkade i Japan. Det följde även med ett komplett kablage set, inkl grövre kablar samt nya säkringshållare, reläer,mm. Tror ej att alla ombyggnads-kit innehåller nytt grövre kablage inkl reläer? Betänk att ballasterna ska ge 33.000 volt, till gasbågen i glödlamporna. så det gäller verkligen att strömförsörjningen är anpassad efter behov. Pilla inte i onödan intill ballasterna. Stor Grillnings-risk föreligger. big_smiletongue

Jag har enl andra EJ tummen mitt i handen, men det tog mig ändå en hel förmiddag att installera allt lite skapligt snyggt. Det var nog mest pill med det nya kablaget samt uppborrningen i lamphållarna för den stora gummitutan där kablarna går vidare in till reflektorn. big_smile
Senast redigerat av E-30 (1 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

2 982 Inlägg
1 maj 2008
#19
satsa på www.billjus.se
bästa servicen. har betällt 4st xenonsatser där.
kvalitén går inte att klaga på. billigast är det också


2 982 Inlägg
1 maj 2008
#20
E-30 skrev:
Jag köpte min xenon konverteringssats från e-bay. Fick tag i ett komplett kit med Hella ballaster samt kvalitetslampor tillverkade i Japan. Det följde även med ett komplett kablage set, inkl grövre kablar samt nya säkringshållare, reläer,mm. Tror ej att alla ombyggnads-kit innehåller nytt grövre kablage inkl reläer? Betänk att ballasterna ska ge 33.000 volt, till gasbågen i glödlamporna. så det gäller verkligen att strömförsörjningen är anpassad efter behov. Pilla inte i onödan intill ballasterna. Stor Grillnings-risk föreligger. big_smiletongue

Jag har enl andra EJ tummen mitt i handen, men det tog mig ändå en hel förmiddag att installera allt lite skapligt snyggt. Det var nog mest pill med det nya kablaget samt uppborrningen i lamphållarna för den stora gummitutan där kablarna går vidare in till reflektorn. big_smile

första gången tog det 3h för mig för att få det bäst. de 4 nästa gångerna tog det ca 10min/sida med borrning etc.
1abilen: s40-96
2a bilen S60-01
3e bilen s40-04
4e bilen MB E200 -02a
5e bilen bmw 3serien (e90)-06

busenkelt.

edit till förra inlägget. har köpt 5st från www.billjus.se ej 4



Sök