Ford Ka - Plågan från väst

PLindblom
30 april 2008 · 1 200 Inlägg

Dagens mediasamhälle vräker ur sig sådana ohyggliga mängder obskyriteter att där ej finns några gränser. Vi är konstant ett par klick ifrån filmsnuttar där maskerade ryssar skär halsen av fångar, där tjattrande japaner uträttar sina behov i ansiktet på varandra och där folk eldar upp sig själva. All denna sörja har höjt vår tolerans till den gräns att vi knappt längre berörs av det som förr skulle ge mardrömmar för livet...

...men så har vi Ford Ka hmm

Jag kan i min vildaste fantasi inte föreställa mig någon gräsligare bil än denna päronformade pest. Nu är jag inte så ytlig att jag enbart tänker på utseendet. SsangYong Rodius är ett bra exempel på en extremt ful bil, men märket är nytt på den europesiska marknaden och måste skapa något radikalt.

Ford är ett av världens mest väletablerade bilmärken och mannen bakom Ka har tidigare designat Ford Thunderbird och Ford Mustang, så vad gick snett?

En ledtråd är att Ford Ka säljs i praktiskt taget alla civiliserade länder, alla utom fords förenade stater... USA. Ka är alltså vad de inskränkta amerikanerna tror att resten av världen vill ha.

Rotar vi sedan djupare i Jack Telnacks portfolio påminns vi om vad han gjorde med de tidigare omnämnda skönheterna. Detta är mannen som 1979 designade om mustangen till en Ford Sierra och som fyra år sedan gav sig på T-birden med samma penna.

Ford Ka lanserades den elfte september 1996 och vi vet ju alla vad det ledde till precis fem år senare. Mellanöstern sade ifrån på skarpen...

http://img528.imageshack.us/img528/7336/6357835946ke1.jpg

Obs! Detta är förstås endast min personliga åsikt och jag menar inte att trampa på någons tår smile

Senast redigerat av Minister (30 april 2008)

jerky "the real jerk"
30 april 2008 · 301 Inlägg

håller med dig om att den är en av de fulaste bilarna som byggts. undrar om han tänkte sköldpaddor är ju snyggt utformade vi gör en bil som liknar dom.

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!
PLindblom
30 april 2008 · 1 200 Inlägg

jerky skrev:
håller med dig om att den är en av de fulaste bilarna som byggts. undrar om han tänkte sköldpaddor är ju snyggt utformade vi gör en bil som liknar dom.

Haha! Ja, jag tänkte faktiskt på skalman när jag analyserade den här bilden. Jag har svårt att tänka mig att designern kan titta på en Ford Ka och tänka "Jäklar, vilken fin bil jag har skapat" tongue

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
30 april 2008 · 5 042 Inlägg

Det är en sådan bil som man antingen Älskar Eller vrålhatar den, Finns inget mitt emellan.
Själv är det bland världens gräsligaste Designade bil av en känd man!! Det är fy skam för Ford = Familjen Olssons Rullande Dass!!

C H E V R O L E T <3
PLindblom
30 april 2008 · 1 200 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Det är en sådan bil som man antingen Älskar Eller vrålhatar den, Finns inget mitt emellan.
Själv är det bland världens gräsligaste Designade bil av en känd man!! Det är fy skam för Ford = Familjen Olssons Rullande Dass!!

Lite som messmör, med andra ord wink

zoopåse
30 april 2008 · 1 171 Inlägg

Det gör ju inte saken bättre att den har en ruskigt omodern motor.

Smaka på ekvationen 1ton tung bil, 1.3L motor på 60hk som drar 0.7l/mil. Vad är poängen? Investera i något som minskar så mycket i värde som möjligt?

Iofs IS200:s motor är ju inte något under av ingenjörskonst heller med sina 1l/milen för 2l 155hästar i en liten bil men den är ju iaf snygg och hållbar.

zerostyle DKW
30 april 2008 · 197 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Det är en sådan bil som man antingen Älskar Eller vrålhatar den, Finns inget mitt emellan.
Själv är det bland världens gräsligaste Designade bil av en känd man!! Det är fy skam för Ford = Familjen Olssons Rullande Dass!!

Haha, bästa jag hört big_smile håller med.. Men skulle va kul om de va nån tok som gjorde ett försök och bygga om den, se ifall det finns någon räddning för det "rullande dasset" tongue

Aerodynamik ...
30 april 2008 · 7 120 Inlägg

Den olackerade plasten baktill är ju bara för sexig big_smile

PLindblom
30 april 2008 · 1 200 Inlägg

zoopåse skrev:
Det gör ju inte saken bättre att den har en ruskigt omodern motor.

Smaka på ekvationen 1ton tung bil, 1.3L motor på 60hk som drar 0.7l/mil. Vad är poängen? Investera i något som minskar så mycket i värde som möjligt?

Iofs IS200:s motor är ju inte något under av ingenjörskonst heller med sina 1l/milen för 2l 155hästar i en liten bil men den är ju iaf snygg och hållbar.

1.3L-motorn härstammar från Ford Angliga smile

zoopåse
30 april 2008 · 1 171 Inlägg

...som blir solblekt på en sommar.

NitrousOxideSystem Zoom Zoom
30 april 2008 · 381 Inlägg

Tror han som som designade ford ka "hjälpte" Suzuki med sitt mästerverk med big_smile

SUZUKI TWIN
http://www.gcar.co.jp/gbtrader/1stock/t454/twin_b_suzuki/DSCF4286.jpg

Power is Nothing Without Control
Aerodynamik ...
30 april 2008 · 7 120 Inlägg
PLindblom
30 april 2008 · 1 200 Inlägg

Aerodynamik skrev:
http://www.upplandsmotor.se/Bilar/Ford/Ka/

Men vafan...?

Ford Ka är annorlunda både genom sin design och sin kördynamik och har av pressen bl.a. blivit utsedd till glädjespridaren i klassen.

Glädjespridare för att den är så förbannat ful att man knappt kan hålla sig för skratt.

dusty Living in the fastlane
30 april 2008 · 2 616 Inlägg

underbar läsning och jag håller med dig till 100%

fortsatt trevlig valborg smile

PLindblom
30 april 2008 · 1 200 Inlägg

dusty skrev:
underbar läsning och jag håller med dig till 100%

fortsatt trevlig valborg smile

Tackar så mycket och önskar dig detsamma! smile

Senast redigerat av Minister (30 april 2008)

Urkas Kräsen grafiker
30 april 2008 · 1 775 Inlägg

Ful är den inte, men speciellt snygg är den inte heller. Så tyvärr är jag en mellanperson. Ska vi snacka Fiat Multipla eller Hondai Atos däremot...

Whine whine!
Psychotic Brum säger bilen.
30 april 2008 · 394 Inlägg

Ka är en sexig skapelse som göra alla gröna av avund. därav trådar som denna..
Prestanda. design. känsla.. En riktig killer helt änkelt!

(Man ska alltid hålla på underdogen!)

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
STriiiker
30 april 2008 · 609 Inlägg

Jag äger en Ford Ka, använder den till o pendla med till jobbet. Visst är inte bilen speciellt snygg eller en racer, men den uppfyller sitt syfte, lätt parkerad, bränsle snål och enkel i sitt utförande. Glöm inte bort att man kan styla till bilen, eller bara piffa upp den med ex. alufälgar.

Men allt är ju relativt, liksom att "smaken är som baken"

Batta
30 april 2008 · 1 353 Inlägg

Ford Ka är inte vacker, men inte världens fulaste heller.


Håller med Urkas, Fiat Multipla måste helt seriöst vara världens hitills fuaste bil...
att man ens kommer på tanken att bygga en sån bil? tongue


Pontiac Aztec eller Ssang Yong Korando  är inte världens vackraste heller ^^

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
PLindblom
30 april 2008 · 1 200 Inlägg

STriiiker skrev:
Jag äger en Ford Ka, använder den till o pendla med till jobbet. Visst är inte bilen speciellt snygg eller en racer, men den uppfyller sitt syfte, lätt parkerad, bränsle snål och enkel i sitt utförande. Glöm inte bort att man kan styla till bilen, eller bara piffa upp den med ex. alufälgar.

Men allt är ju relativt, liksom att "smaken är som baken"

Absolut! Jag har aldrig ifrågasatt dess funktionalitet. Ni får inte tro att jag tycker att Ford Ka är en dålig bil. Det kan jag inte uttala mig om, eftersom jag aldrig testat en smile

Senast redigerat av Minister (30 april 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang