red daddy skrev:
740Rob skrev:
Typ två bärs går allt å dricka å sen köra sex timmar senare.. men mer än de skulle ja ju inte rekomendera.. Bästa alternativet e ju som du säger dricka juice lr nått annat istället för alkohol..
Polaren fyllde år (18) för MÅNGA år sen. Direkt när jag kom dit så bjöd han på en Karlsberg Sort guld. + en tårtbit och en kaffe.
Sen satte vi och jag skulle skjutsa in några till ett uteställe. Glömde att jag hade tagit en STARK:|... Attans.
Tro faan att de var blås/kortkontroll in till stan! Shit, men de gick bra.

Var väl en halvtimme efter jag druckit ölen...
Räddade tårtan mig?

Ja, tårtan räddade nog dig. Grädde lägger sig som ett skyddande lager i magen och hindrar alkoholen från att tas upp, till viss del iaf. När grädden väl har tagits hand om så kommer smällen...
Iaf. Man kan inte utgå från att levern förbränner en viss mängd alkohol per timme.
Det mesta beror på gener och hur stor mängd blod man har i kroppen.
Personer med asiatiskt påbrå har mycket svårare att förbränna alkohol, dom blir mer onyktra, får värre baksmällor och promillehalten sjunker med en lägre takt. Sen finns det en del människor där spriten tycks svettas bort.
Jag vet inte varför, men många gånger som jag har testat olika alkomätare så har jag hamnat långt under dom som druckit mindre än mig.
Nu ska man väl inte bara ta hänsyn till alkoholhalten utan även hur man mår dagen efter.
Man kan till och med vara en sämre förare om man är bakfull/trött (fastän alkoholen lämnat kroppen) än om man vore lite påverkad.