5922
Sök

En baslåda + steg till olika stora högtalare, går detta?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#1
Ska bygga mig en baslåda o funderar på om den kombinationen jag har tänkt mig blir bra eller om jag ska göra på nåt annat sätt. Har 2 st MDS FD-15 och 2 st MDS FD-10 som ska byggas in i samma låda. detta ska sedan drivas med ett MDS APH1DD. Skiljeväggar är inget alternativ då konstruktionen på min låda inte tilllåter detta.

Så till mina frågor,
Kan jag sätta olika stora högtalare i samma låda utan problem?
Kan jag driva dessa högtalare med bara ett steg? Effektmässigt bör steget klara detta men kan andra problem uppstå då högtalarna är olika stora?

Vill nu inte höra åsikter om att jag ska köpa annat istället då jag redan har dom här sakerna hemma o vill få ut bästa möjliga ljud från dom.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

16 197 Inlägg
1 maj 2008
#2
sätt INTE 2 olika storlekar på basar i samma låda.. de kommer bara låta BAJS!!!  utan bygg en rätt uträknad låda till elementen..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
1 maj 2008
#3
sen räcker de me att posta en tråd om just din fråga.. du har postat 3 trådar..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Offroad Racing
3 123 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#4
evilaudio skrev:
sen räcker de me att posta en tråd om just din fråga.. du har postat 3 trådar..

jag vet. min internetanslutning ville inte som jag ville så råkade bli så.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

16 197 Inlägg
1 maj 2008
#5
oki.. men du fick iaf ett svar av mig på din fråga.. man ska ALDRIG sätta olika storlekar på element i samma låda.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Offroad Racing
3 123 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#6
okej. får försöka räkna ut nåt annat sätt o göra på då. men kan jag driva dom med samma steg?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

16 197 Inlägg
1 maj 2008
#7
om de e ett monoblock så skulle ja inte rekomendera de... du bör ha ett steg till 10" å ett till 15".  eftersom du måste kunna justera dom var för sig.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

10 287 Inlägg
1 maj 2008
#8
Ja visst kan du. (enligt tesen att allt går utom spädbarn och att åka skidor i svängdörrar) Men varför vill du göra detta? Du har väl inte fallit för myten att "15" tar hand om djupbasen och 10" om snärten". Frekvensskär du alla element likadant så tar dom hand om exkat samma frekvensinformation. Sedan att det kan bli skit med stora element beror på andra saker.

/Göran

henke_99 skrev:
okej. får försöka räkna ut nåt annat sätt o göra på då. men kan jag driva dom med samma steg?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Offroad Racing
3 123 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#9
Nej då några myter är inte inblandade. Det hela började med att jag hade en låda med 10orna o köpte sedan 15"are o steg för o ha istället. Kom sedan på att steget kunde lastas ned till 1 ohm och därmed ge mer effekt, det orkar då med även dom små högtalarna som annars bara hade fått ligga hemma som prydnad... tänkte mest på så man inte pajar (typ överbelastar) dom små högtalarna då dom inte klarar lika mycket effekt som dom stora. Eftersom steget vid en parallellkoppling ger lika mkt ström till alla högtalare...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök