koppling av tändspole

oppe_tallbarr
4 maj 2008 · 435 Inlägg

jo går ju direktplus till tändspolen när man vrider på tändningen till läget innan start.när mna startar bilen så den går ska vell +en till tändspolen inte vara på då tändspolen blir jättevarm å den förra tändspolen paja. så brhöver hjälp hur de ska va kopplat.är en förgasarmotor 6cyl.

Drönirettab
4 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Det beror ju på om det finns ett förkopplingsmotstånd eller inte, jag tror att de flesta elektroniska tändsystem inte har något förkopplingsmotstånd. På tex Volvo 240 så fanns det äldre brytarlösa tändsystem som hade sånt motstånd, men inte på de nyare.

Dessutom är jag ganska säker på att det är just pluskabeln från tändlåset som går till motståndet när det finns ett sånt.

Vilken bil handlar det om?

oppe_tallbarr
4 maj 2008 · 435 Inlägg

ok de är en gammal valiant med 6a från 65 och elen är som ett skatbo å sitter lite delar från volvo så kan ju va nåt som fattas då de är en modell pilsnerbil.å är +en från tändlåset då de kmmer ström när man vrider på de om bilen går igång å man tar av +en så dr bilen.sitter även en kondensator på den ine i fördelare om den kan va nått me de å göra? även om nån har en komplätt holley 1-portsförgasare te salu för en billig peng vore de bra

Senast redigerat av oppe_tallbarr (4 maj 2008)

Drönirettab
4 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Det var ju lite knepigare förstås med en sån bil. Har kikat i elscheman för tex Volvo 140, Ford Granada och Opel Rekord 66-77. Granadan har tydligen förkopplingsmotstånd, men däremot varken 140 eller Rekord har något sånt.

Det kan ju iof bero på hur pass kraftiga tändspolar det är på bilarna, tex en 6-cylindrig motor har väl rejälare tändspole och kanske behöver motstånd för att inte bli överhettad. Fast det är bara gissningar, någon mer insatt får ge råd.

blacken
5 maj 2008 ·

Blir den varm när den går (motorn) eller när den står still  (motorn) med tändningen på?

oppe_tallbarr
5 maj 2008 · 435 Inlägg

blacken skrev:
Blir den varm när den går (motorn) eller när den står still  (motorn) med tändningen på?

har inte tänkt på de när den inte är igång utan blir varm när den är igång å iblnad när man startar den så dör den rikekt å om man har den på startmotorn går den hur fint som helst men så fort man släpper så dör den.kan ju va att tändspolen som är från volvo 740 års.-90 behöver ström hela tiden å strömen kanske dör när bilen går igång?

Drönirettab
5 maj 2008 · 21 761 Inlägg

När det sitter ett förkopplingsmotstånd så tror jag att det nästan alltid kommer en plus från startmotorn också. Det är den pluskabeln som ger spänning just vid start, för att få så hög spänning som möjligt när startmotorn går.

När motorn har startat och nyckeln släpps till vanliga tändläget så får spolen reducerad spänning via motståndet istället.

Kolla runt i motorrummet ifall det sitter något som kan tänkas likna ett förkopplingsmotstånd någonstans, om det finns ett sånt så bör du kolla så att det inte är glapp i anslutningarna. Att motorn dör när du släpper nyckeln från startläge borde innebära att det är problem med spänningen som går från tändlåset, frågan är bara vart någonstans som den kabeln tar vägen.

Jag tycker inte att det ska vara något speciellt med en tändspole från en 740-90, möjligtvis i så fall att den är en "högeffektspole" och därför inte tål att ha full spänning. Bara gissningar.

oppe_tallbarr
5 maj 2008 · 435 Inlägg

Drönirettab skrev:
När det sitter ett förkopplingsmotstånd så tror jag att det nästan alltid kommer en plus från startmotorn också. Det är den pluskabeln som ger spänning just vid start, för att få så hög spänning som möjligt när startmotorn går.

När motorn har startat och nyckeln släpps till vanliga tändläget så får spolen reducerad spänning via motståndet istället.

Kolla runt i motorrummet ifall det sitter något som kan tänkas likna ett förkopplingsmotstånd någonstans, om det finns ett sånt så bör du kolla så att det inte är glapp i anslutningarna. Att motorn dör när du släpper nyckeln från startläge borde innebära att det är problem med spänningen som går från tändlåset, frågan är bara vart någonstans som den kabeln tar vägen.

Jag tycker inte att det ska vara något speciellt med en tändspole från en 740-90, möjligtvis i så fall att den är en "högeffektspole" och därför inte tål att ha full spänning. Bara gissningar.

ok får ta å följa kabeln frå tändspolen å se vart den tar vägen då 90% av alla kablar är skarvad lite här å var så kan ju vara glapp så drar nog helt nya kablar så de inte blir massa glappt

blacken
5 maj 2008 ·

oppe_tallbarr skrev:

blacken skrev:
Blir den varm när den går (motorn) eller när den står still  (motorn) med tändningen på?

har inte tänkt på de när den inte är igång utan blir varm när den är igång å iblnad när man startar den så dör den rikekt å om man har den på startmotorn går den hur fint som helst men så fort man släpper så dör den.kan ju va att tändspolen som är från volvo 740 års.-90 behöver ström hela tiden å strömen kanske dör när bilen går igång?

Det låter som den har ett förkopplingsmotstånd/motståndskabel, men det behöver den inte ha, en del jänkare och andra "lite" äldre fordon har en kabel ifrån startmotorn till tändspolen som ger ström till tändspolen när startmotorn arbetar, för att ge tändspolen lite mera "uumpf". Slå på tändningen och mät om det finns kräm till + på tändspolen, dra sedan på startmotorn och se hur mycket ström det finns där då..

oppe_tallbarr
6 maj 2008 · 435 Inlägg

blacken skrev:

oppe_tallbarr skrev:

blacken skrev:
Blir den varm när den går (motorn) eller när den står still  (motorn) med tändningen på?

har inte tänkt på de när den inte är igång utan blir varm när den är igång å iblnad när man startar den så dör den rikekt å om man har den på startmotorn går den hur fint som helst men så fort man släpper så dör den.kan ju va att tändspolen som är från volvo 740 års.-90 behöver ström hela tiden å strömen kanske dör när bilen går igång?

Det låter som den har ett förkopplingsmotstånd/motståndskabel, men det behöver den inte ha, en del jänkare och andra "lite" äldre fordon har en kabel ifrån startmotorn till tändspolen som ger ström till tändspolen när startmotorn arbetar, för att ge tändspolen lite mera "uumpf". Slå på tändningen och mät om det finns kräm till + på tändspolen, dra sedan på startmotorn och se hur mycket ström det finns där då..

när man slår på tändningen så går de ström till tändspolen. går endast en + till tändspolen å sedan en kabel ner till fördelaren.men ska vell inte ligga ström på tändspolen hela tiden när bilen går då den blir brännhet?å om man tar bort +en på tändspolen när bilen går så dör den.har ingen mätare att se hur mycke ström utan bara såndära tästlampa som lyser.

Drönirettab
6 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Jo, det ska vara konstant plusspänning till tändspolen när motorn är igång, annars kan den inte ge gnistor. Det är minusspänningen (jord) som inte är konstant, den styrs ju av tändelektroniken (brytarspetsarna när det handlar om brytarsystem). Jag tror att det fungerar ungefär så här:

När brytarspetsarna går ihop så kommer det jord till tändspolens minusanslutning och spolen laddas upp (magnetfält bildas). Sedan går spetsarna isär och magnetfältet inuti spolen bryts, då bildas en kraftig urladdning (gnista) som skickas ut i tändkabeln. Vid brytarlösa system så är det tändmodulen som skickar jord till tändspolens minusanslutning.

Ska tillägga att jag inte alls är säker på att det är rätt förklarat, kanske blacken eller någon annan kan förklara bättre.

blacken
7 maj 2008 ·

Drönirettab skrev:
Jo, det ska vara konstant plusspänning till tändspolen när motorn är igång, annars kan den inte ge gnistor. Det är minusspänningen (jord) som inte är konstant, den styrs ju av tändelektroniken (brytarspetsarna när det handlar om brytarsystem). Jag tror att det fungerar ungefär så här:

När brytarspetsarna går ihop så kommer det jord till tändspolens minusanslutning och spolen laddas upp (magnetfält bildas). Sedan går spetsarna isär och magnetfältet inuti spolen bryts, då bildas en kraftig urladdning (gnista) som skickas ut i tändkabeln. Vid brytarlösa system så är det tändmodulen som skickar jord till tändspolens minusanslutning.

Ska tillägga att jag inte alls är säker på att det är rätt förklarat, kanske blacken eller någon annan kan förklara bättre.

Helt rätt! smile

blacken
7 maj 2008 ·

oppe_tallbarr skrev:

blacken skrev:

oppe_tallbarr skrev:
har inte tänkt på de när den inte är igång utan blir varm när den är igång å iblnad när man startar den så dör den rikekt å om man har den på startmotorn går den hur fint som helst men så fort man släpper så dör den.kan ju va att tändspolen som är från volvo 740 års.-90 behöver ström hela tiden å strömen kanske dör när bilen går igång?

Det låter som den har ett förkopplingsmotstånd/motståndskabel, men det behöver den inte ha, en del jänkare och andra "lite" äldre fordon har en kabel ifrån startmotorn till tändspolen som ger ström till tändspolen när startmotorn arbetar, för att ge tändspolen lite mera "uumpf". Slå på tändningen och mät om det finns kräm till + på tändspolen, dra sedan på startmotorn och se hur mycket ström det finns där då..

när man slår på tändningen så går de ström till tändspolen. går endast en + till tändspolen å sedan en kabel ner till fördelaren.men ska vell inte ligga ström på tändspolen hela tiden när bilen går då den blir brännhet?å om man tar bort +en på tändspolen när bilen går så dör den.har ingen mätare att se hur mycke ström utan bara såndära tästlampa som lyser.

Skaffa ett elschema till bilen. Sedan så följer du pluskabeln hela vägen från tändspole till kontaktplattan på tändningslåset, undersök allt därimellan och se om något inte är som det ska typ om det finns några styrkomponenter på vägen som ställer till det för strömmen till tändspolen. Annars så kan du prova med att smacka dit en ny (sproilans) tändspole med förkopplingsmotstånd som du matar med "färsk" ström direkt ifrån batteriet, ( man bör vara två då),och se vad som händer. Att tändspolen blir varm är inget ovanligt bara den inte blir för varm, typ äggstekningsvarm. det är därför man INTE ska låta tändningen stå på utan att motorn går, har man lite otur så brinner spolen upp..

Senast redigerat av blacken (7 maj 2008)

oppe_tallbarr
7 maj 2008 · 435 Inlägg

blacken skrev:

oppe_tallbarr skrev:

blacken skrev:

Det låter som den har ett förkopplingsmotstånd/motståndskabel, men det behöver den inte ha, en del jänkare och andra "lite" äldre fordon har en kabel ifrån startmotorn till tändspolen som ger ström till tändspolen när startmotorn arbetar, för att ge tändspolen lite mera "uumpf". Slå på tändningen och mät om det finns kräm till + på tändspolen, dra sedan på startmotorn och se hur mycket ström det finns där då..

när man slår på tändningen så går de ström till tändspolen. går endast en + till tändspolen å sedan en kabel ner till fördelaren.men ska vell inte ligga ström på tändspolen hela tiden när bilen går då den blir brännhet?å om man tar bort +en på tändspolen när bilen går så dör den.har ingen mätare att se hur mycke ström utan bara såndära tästlampa som lyser.

Skaffa ett elschema till bilen. Sedan så följer du pluskabeln hela vägen från tändspole till kontaktplattan på tändningslåset, undersök allt därimellan och se om något inte är som det ska typ om det finns några styrkomponenter på vägen som ställer till det för strömmen till tändspolen. Annars så kan du prova med att smacka dit en ny (sproilans) tändspole med förkopplingsmotstånd som du matar med "färsk" ström direkt ifrån batteriet, ( man bör vara två då),och se vad som händer. Att tändspolen blir varm är inget ovanligt bara den inte blir för varm, typ äggstekningsvarm. det är därför man INTE ska låta tändningen stå på utan att motorn går, har man lite otur så brinner spolen upp..

ok finns de nått att göra åt att den blir varm utan att behöva sätta dit en tändspole med förkopplingsmotstånd då den förra tändspolen blev för varm å börja glappa.ska fixa en förgasare till den som är hel så man kan se hur de funkar kanske bara är att den blir varm nu när man står på starten å försöker få igång den med den kassa förgasaren

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang