3514
Sök

Elfläkts problem 855 T5-R

hmmmm
1 094 Inlägg
5 maj 2008
Trådstartare
tjenare. har lite problem med min 855a jag inhandlade i höstas.

vid köpet så visste jag att ägaren innan har kopplat förbi den "automatiska" elfläkten och satt dit en knapp. detta var inga problem under vintern men nu när det börjar bli varmt uppdagar sig problemen.

först så har dom kopplat knappen på + kabeln med 1 säkring INGET relä. så häromdagen när jag var tvungen att åka med bilen inne staden så hade jag knappen igång så fläkten gick. då helt plötsligt börjar det ryka om knappen. stannar bilen drar dän knappen fort som satan och det visar sig att knappen har smält.

nu har jag istället kopplat knappen temporärt genom pol sidan istället. inga problem alls bara jobbigt att hålla koll på tempen hela tiden.

reläet som sitter orginal funkar klockrent så vet inte varför förra ägaren har gjort så här. får ej tag i han heller. enda jag kan tänka mig är att det är någe vajsing med givaren. dock har jag inte den blekaste vart givaren sitter då alla kablar är om dragna. (har 2 temp givare i bilen) orginal givaren står typ på 1/3 när tempen är på 80grader enligt den icke orginal mätaren. vilket jag inte tycker att den ska vara. tycker mätaren ska stå på 1/2.

frågan är ju om det kan vara givaren som har gjort så dom har kopplat förbi reläet. och VART sitter denna givare.

MVH

Björn

hmmmm
1 094 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
ingen som vet detta? skulle vara tacksam för svar

8 297 Inlägg
6 maj 2008
Fläkten styrs ju av motortempgivaren som sitter i termostathuset. Och visar tempmätaren rätt på orginalmätaren så är den hel.

hmmmm
1 094 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Fläkten styrs ju av motortempgivaren som sitter i termostathuset. Och visar tempmätaren rätt på orginalmätaren så är den hel.

ne den visar ju inte rätt enligt mig iaf. då ICKE orginal mätaren visar ca 85grader när man kör i samma hastighet ca 100km/h och då visar orginal mätaren 1/3 av mätaren. alla andra som jag åkt med som har likadana bilar så visar orginalmätaren 1/2 av mätaren vid normal körning i 100km/h

vart sitter termostathuset någonstans. då dom 2 kablarna som går från reläet försvinenr ner under motorn. ena går till ac pumpen. vilket den ska göra enligt min far. men vi kan inte hitta vart den andra kabel går som borde gå till tempgivaren. så vart sitter termostathuset på en 855 motor? (är inte så kunnig när det gälelr motorer) kan mest om dom andra komponenterna på bilar.

MVH

Björn

Fotograf
1 319 Inlägg
6 maj 2008
termostathuset sitter på kamremsidan strax under servooljebehållaren.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Sök