Skon
5 juni 2008
· 32 Inlägg
Freddeponken skrev:
en dum fråga kanske men hhur går det till när man bänkar bilen..vet ju grundprincipen men drar man alla växlarna osv?
Är inte helt hundra.
Men har för mig att man lägger sig på en högväxel (typ 4 eller 5an) runt 2000rpm och sedan gör en pull dvs. att man trycker gasen i botten upp till varvstoppet. då får man en effektkurva utöver de.
kan försöka hinna ta rätt på exakt info till senare idag.
kopierar även in ett inlägg från zatzy, det är han som har bänken som skrivigt:
Passa på att testa era bilar nu på fredag.
Vi kör varje bil minst 2 gånger.
Fwd, Rwd Automat är inga problem.
Bilar med Haldex går att köra om man tar bort säkringen, ex Skoda 4 x4 , Volvo XC
Alla som testar sina bilar får en utskrift med graf där man ser både Motoreffekt samt effekt på hjulen.
Bromsbänken som används är mycket exakt och klarar mycket HK.
Grafen kan även användas för att se vilken kondition det är på motorn.
Har du en jämn och fin effekt eller är kurvan vågig?
Att bara kolla på toppeffekt är en sak, men hur står det till med körbarheten.
Massa sånt får ni svar på!
Vi ser gärna att motorstarka bilar kommer förbi men även helt org.
/Johan