3292
Sök

Märkbar skillnad mellan 95- och 96-oktan?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Var och tankade idag, fick för mig att tanka 96-oktanig soppa för omväxlings skull. Tror ni jag kommer att märka nån skillnad med 96 i tanken istället för 95? Tänkte på sänkt förbrukning eller annat? Eller om jag väljer 98 eller V-power (99 oktan?), hur kommer det att märkas på en C70 T5:a?

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

10 287 Inlägg
6 maj 2008
98 eller 99 oktan kan du nog märka skillnad med men då krävs en omadaption av styrsystemet för motorn. Dvs koppla bort batteriet någon timma efter det att du har tankat nya soppan och sedan köra ett par dagar för att få systemet att ställa in sig.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

946 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
98 eller 99 oktan kan du nog märka skillnad med men då krävs en omadaption av styrsystemet för motorn. Dvs koppla bort batteriet någon timma efter det att du har tankat nya soppan och sedan köra ett par dagar för att få systemet att ställa in sig.

/Göran

Aha, på så vis. Nån jag hörde med sa att V-power kunde skada motorn, vet ej om det är sant men det låter ju lite skumt. Nån med mer "säker" info? smile MVH

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 maj 2008
Sharky skrev:

/Göran

gäller det även gamla häckar som 940? smile

Jonas

689 Inlägg
6 maj 2008
du kommer inte märka nån skillnad alls

946 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
n_andersson skrev:
du kommer inte märka nån skillnad alls

OK, bara priset som skiljer då. smile 10 öre/liter eller nåt mellan 95- och 96-oktan så skit samma. smile MVH

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
7 maj 2008
Kör bara på 98 eller Vpower nu men innan trimmningen om jag gick från95 till V-power så upplevde jag att bilen blev något lite starkare på låga varv, annars ingen skillnad. har en polare med en S40 2.0T och han upplever samma sak. Nån mer som tycker så?

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 maj 2008
Min erfarenhet:
Min gamla turbokärra gick snålare med 98 än 95. Jag testade under flera års tid och generellt drog den 0,5dl/mil mindre med 98. I och med det blev det billigare med 98 än 95. Jag tyckte också den kändes starkare, men det har jag inga papper på.

Min gamla Hondamotor går bättre på V power än 95 inbillar jag mig, men det är förmodligen inte sant. Ingen skillnad i förbrukning.

Mellan 95 och 96. Mycket tveksamt, men jag tycker absolut du ska testa v-power under några tankningar. Har du tur har Volvo varit så fiffiga så tändningen ställs om automatiskt med den bättre soppan?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök