Kondensator - Laddning?

SebastianR
6 maj 2008 · 5 Inlägg

Hejsan!
Fick hem en kondensator för ett tag sen.
När jag bestämde mig för att installera den började jag med att ladda upp den som jag läst mig till att man skall göra.
Hade inget lämpligt motstånd hemma så jag tog en glödlampa istället. läste dessutom att denna slutar lysa då strömmen inte går igenom den längre. Bra tänker jag. Jag anslöt minus på kondensatorn till minus på batteriet. Därefter plus till plus via glödlampan som fick agera resistor. Kondensatorn laddas upp, displayen visar att det finns spänning på den och voltmetern visar det samma. Så fort man slutar ladda kondensatorn börjar displayens volt-tal gå neråt. Efter en stund är laddningen helt ute från kondensatorn. Även på voltmetern.

Frågan - Är den trasig?
Har jag gjort något fel?
Vågar inte ansluta den till pluskabeln då jag är rädd att den drar ut mitt batteri om den står i för länge.

Tacksam för svar! MVH

Banck
6 maj 2008 · 51 Inlägg

när jag kopplat in min kondensator har jag bara kopplat in den i kretsen utan att ladda den och det har inte varit några problem. men när jag har kopplat ur den har den börjat blinka å så har volten gått neråt = att den laddar ur sig när den inte är ansluten i någon krets.

tror inte det är några fel på din.

hoppas de va lite svar på din fråga!

Mvh John

SebastianR
6 maj 2008 · 5 Inlägg

Det är delvis svaret. Men hur länge dröjde det innan volttalet var nere på noll? För mig börjar det direkt att sjunka och den är helt urladdad efter bara några minuter. Utan kontakt mellan polerna. Men ditt batteri  håller sig bra?

E-30
6 maj 2008 · 1 050 Inlägg

SebastianR skrev:
Det är delvis svaret. Men hur länge dröjde det innan volttalet var nere på noll? För mig börjar det direkt att sjunka och den är helt urladdad efter bara några minuter. Utan kontakt mellan polerna. Men ditt batteri  håller sig bra?

Att din konding endast behåller den lagrade laddningen i några få minuter, det låter mysko. Man brukar få ladda ur kondingarna med lampa, och det kan ta ett bra tag. Är du säker på att du laddat upp den till max?

Vad är det för styrka på kondingen Farad? Tillverkare, modell,mm?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
ImprezaGT
7 maj 2008 · 343 Inlägg

När jag laddade min kondensator första gången så tappade den volten ganska fort men nästa gånga jag laddade upp den så laddade den ur sig ganska långsamt.
Jag vet inte om dom ska göra så men min fungerar bra nu när den är ansluten till hela systemet.

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Lonefox Bad music kills good sound
7 maj 2008 · 7 241 Inlägg

Iom att du har en display på den så antar jag att den även har en skyddskrets vilket gör att du INTE behöver ladda upp den med motstånd/lampa. Samma skyddskrets brukar även ladda ur kondensatorn så att den inte är urkopplad oladdad, för en laddad kondensator som smäller smäller rejält. wink

Så var det iaf på 90-talet då jag började med bilstereo och jag är tveksam till att den biten har förändrats.
Laddning av kondensatorer gjorde vi bara på rena kondensatorer utan skyddskretsar.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
SebastianR
7 maj 2008 · 5 Inlägg

Okej! Det kanske svarar på mina funderingar. Kondensatorn är en 1,2 Farads av märket Marquant. Om det säger er något.. Tack för svaren!

Gulmun * Klåpare
7 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Marquant? Det är en röd konding med typ svarta tribes på med lite blåa dioder under voltmätaren. Du köpte den på Jula Postorder. Rätt? smile
Hade också en sån konding förut, men jag gillade inte att den inte hade remote-anslutning så jag slängde den åt horn-pär...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
E-30
7 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Gulmun skrev:
Marquant? Det är en röd konding med typ svarta tribes på med lite blåa dioder under voltmätaren. Du köpte den på Jula Postorder. Rätt? smile
Hade också en sån konding förut, men jag gillade inte att den inte hade remote-anslutning så jag slängde den åt horn-pär...

Intressant, vilka kondingar har remoteanslutning? hur exakt fungerar den funktionen? big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
SebastianR
7 maj 2008 · 5 Inlägg

Jag köpte den över tradera. Såg en kondensator på 1,2 farad med 150 kr i utropspris. Toppen tänkte jag sladdar medföljde. Jag har ingen arning om varifrån den kommer.. Men tror ni att den fungerar?

Lonefox Bad music kills good sound
8 maj 2008 · 7 241 Inlägg

E-30 skrev:

Gulmun skrev:
Marquant? Det är en röd konding med typ svarta tribes på med lite blåa dioder under voltmätaren. Du köpte den på Jula Postorder. Rätt? smile
Hade också en sån konding förut, men jag gillade inte att den inte hade remote-anslutning så jag slängde den åt horn-pär...

Intressant, vilka kondingar har remoteanslutning? hur exakt fungerar den funktionen? big_smile

Exakt min fundering med big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Gulmun * Klåpare
8 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Lonefox skrev:

E-30 skrev:

Gulmun skrev:
Marquant? Det är en röd konding med typ svarta tribes på med lite blåa dioder under voltmätaren. Du köpte den på Jula Postorder. Rätt? smile
Hade också en sån konding förut, men jag gillade inte att den inte hade remote-anslutning så jag slängde den åt horn-pär...

Intressant, vilka kondingar har remoteanslutning? hur exakt fungerar den funktionen? big_smile

Exakt min fundering med big_smile

Jaahapp? Marquant har exempelvis två typer av kondingar, en med remote så den inte tjyvar ström i onödan på voltmätaren när bilen står parkerad, å så den ovannämnda utan.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Lonefox Bad music kills good sound
8 maj 2008 · 7 241 Inlägg

Gulmun skrev:

Lonefox skrev:

E-30 skrev:

Intressant, vilka kondingar har remoteanslutning? hur exakt fungerar den funktionen? big_smile

Exakt min fundering med big_smile

Jaahapp? Marquant har exempelvis två typer av kondingar, en med remote så den inte tjyvar ström i onödan på voltmätaren när bilen står parkerad, å så den ovannämnda utan.

*ASGARVAR*
Försäljningsargument då en sådan display inte drar mkt....vi snackar leds här och hur mkt ström drar de? Vi snackar oftast ngr mA per diod här. Så nej det köper jag inte.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
newBadboy
8 maj 2008 · 340 Inlägg

det jag är inne på är att den snabba urladdningen av din konding beror på att displayen etc drar så pass mycket att det upplevs som om kondingen laddas ur fort. OM kretsen inte belastar kondingen så har du ngt prooblem den.

Gulmun * Klåpare
8 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Lonefox skrev:

Gulmun skrev:

Lonefox skrev:

Exakt min fundering med big_smile

Jaahapp? Marquant har exempelvis två typer av kondingar, en med remote så den inte tjyvar ström i onödan på voltmätaren när bilen står parkerad, å så den ovannämnda utan.

*ASGARVAR*
Försäljningsargument då en sådan display inte drar mkt....vi snackar leds här och hur mkt ström drar de? Vi snackar oftast ngr mA per diod här. Så nej det köper jag inte.

Nej någon större förbrukning är det inte men det känns gött att saker o ting inte behöver vara påslagna när bilen står still, lite förbrukning är alltid sämre än ingen förbrukning alls. Eller garvar du även åt försäljaren på Siba när han visar strömbrytaren på platt-teven som ändå inte drar så mycket på stand-by? big_smile

Trodde inte att det var något ovanligt med remote på kondingar? Det har alla mina haft utom budget-Marquanten från Jula som ni nu enhälligt säger har den bästa konstruktionen. Hmm.. Har en halv-faradare hemma som inte visar spänningen förräns den får kräm i remoten.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
SebastianR
8 maj 2008 · 5 Inlägg

Hejsan!
Idag tog jag med kondensatorn till skolan. Kopplade upp den på en kopplingsbräda med spänningskub som matade ca. 12,3 volt, mätare för ström och spänning etc. Lät kondensatorn laddas långsamt genom att ansluta ett motstånd mellan + från spänningskällan och + på kondensatorn. När kondensatorn var fullt uppladdad anslöt jag en amperemeter som mätte strömmen. Kondensatorn drog konstant mellan 10 och 15 mA. Då var en diod tänd och en del av lcd-skärmen. Om man räknar på ett batteri på 30Ah (ett dåligt batteri) skulle det ta kondensatorn 83 dygn att ladda ur batteriet. Så länge tänker jag inte låta bilen vara ståendes. Svaret på frågan är alltså att den inte kommer ladda ur batteriet, men att den drar en lite ström hela tiden. Tack för alla snabba svar! Tråden kan låsas!

Lonefox Bad music kills good sound
9 maj 2008 · 7 241 Inlägg

Gulmun skrev:

Lonefox skrev:

Gulmun skrev:

Jaahapp? Marquant har exempelvis två typer av kondingar, en med remote så den inte tjyvar ström i onödan på voltmätaren när bilen står parkerad, å så den ovannämnda utan.

*ASGARVAR*
Försäljningsargument då en sådan display inte drar mkt....vi snackar leds här och hur mkt ström drar de? Vi snackar oftast ngr mA per diod här. Så nej det köper jag inte.

Nej någon större förbrukning är det inte men det känns gött att saker o ting inte behöver vara påslagna när bilen står still, lite förbrukning är alltid sämre än ingen förbrukning alls. Eller garvar du även åt försäljaren på Siba när han visar strömbrytaren på platt-teven som ändå inte drar så mycket på stand-by? big_smile

Trodde inte att det var något ovanligt med remote på kondingar? Det har alla mina haft utom budget-Marquanten från Jula som ni nu enhälligt säger har den bästa konstruktionen. Hmm.. Har en halv-faradare hemma som inte visar spänningen förräns den får kräm i remoten.

Nej det gör jag inte. För det är sunt förnuft.

Men ett slutsteg drar MER i tomgångsström även utan ström på remoten utan att det är ngn fara för att dra ut batteriet vid normalt användande av bilen. Då gör de stackars mA inte ngt att tala om....eller hur? wink

Dock har jag själv inte använt kondensatorer i bilen på flera år, satsar hellre på bättre batteri/er från början.

Men nog omd etta, trådskaparen har fått och tagit reda på det denne ville veta. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Gulmun * Klåpare
9 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Nej det var aldrig någon fråga om att dra ur batteriet med voltmätaren, utan nödvändigheten med att ha den ständigt påslagen. Men som du själv säger så ska vi inte chatta mer i tråden om detta nu. Fick iaf sista ordet. wink

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Lonefox Bad music kills good sound
9 maj 2008 · 7 241 Inlägg

Gulmun skrev:
Nej det var aldrig någon fråga om att dra ur batteriet med voltmätaren, utan nödvändigheten med att ha den ständigt påslagen. Men som du själv säger så ska vi inte chatta mer i tråden om detta nu. Fick iaf sista ordet. wink

yikes Attans då.......jag får väl ge dig sista ordet då wink

cool

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang