Idag när jag skulle starta bilen så började det med att centrallåset inte funkade, öppnade bilen med nyckeln och när jag vrider om så händer det inget, inga tecken på att batteriet går överhuvudtaget, inga lampor lyser osv.. förstår inte vad jag gjort för fel, gjorde 2 saker igår kväll med bilen bara:
Det ena var att jag kopplade ur min bilstereo huvudenhet (kan väl ändå inte ladda ur mitt batteri..? för den går ju inte ens att starta i vanliga fall när tändningen står på OFF så då drar det väl inte någon ström dit oavsett vad som är inkopplat eller inte)
Det andra var att jag knipsade av en enda blå sladd som går till det förbannade gamla DEFA-larmets siren som sitter under huven då larmet har börjat gå igång spontant utan att någon rört bilen och låter utav helvete under natten bland annat..
Se över alla anslutningar till batteriet. Plusanslutningar till startmotor, generator osv och likaså alla jordanslutningar. Brottades med ett likadant problem och anslutningarna mådde inte ra.
Det hjälpte men senare visade det sig även att batteriet hade gjort sitt.
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Tryckte ner centrallåset vid förarplatsen och stängde dörren, satte inte igång larmet ens.. kan det vara så att den sladden som hänger löst nu som gick till larmsirenen och inte leder nånvart nu har slukat all ström?
provstartade bilen igår efter att jag knipsat av strömmen till sirenen och visserligen startade bilen då men larmet inne i bilen som sitter vid vindrutan märkte nog av att nånting var fel eftersom det lös konstant rött, tryckte en gång på knappen jämte den lampan och då slocknade den, efter det lös det inget mer och bilen startade ändå så att säga. Har jag gjort en fet tabbe nu kanske..
Enkelt att kolla om du gjort en tabbe! Skarva ihop kablarna igen och kolla! Tror dock inte på att det felar! Men man vet aldrig! Prova att bara sätta en sockerbit eller linda ihop kablarna igen! Lägg lite tejp över så det inte är kontakt med något annat bara..
hade ett roligt problem på en av mina gamla bilar med larm. Om jag inte larmade så drog den ur batteriet men om jag slog igång larmet var det inga problem -.-
Hmm.. men när jag inte larmar och låter bilen stå så laddar den inte ur batteriet, men just i natt har det laddats ur totalt, lutar ju verkligen åt att larmet som inte tillåter att dess siren bara knipsas bort så som jag gjorde? För bara för jag kopplade bort stereon drar inte det ström väl?
Börja med att mäta på batteriet för att se vilken vilospänning det är, eftersom det inte ens lyser några lampor så borde spänningen vara under 9-10V tycker jag. I så fall mår inte batteriet bra och du måste försöka ladda upp det direkt med en batteriladdare i minst 1 dygn, antagligen uppåt 2 dygn.
Efter att batteriet har blivit fulladdat (om det alls tar emot laddning) så kan du börja felsöka, dvs söka efter någonting som tjuvdrar ström.
Börja med att mäta på batteriet för att se vilken vilospänning det är, eftersom det inte ens lyser några lampor så borde spänningen vara under 9-10V tycker jag. I så fall mår inte batteriet bra och du måste försöka ladda upp det direkt med en batteriladdare i minst 1 dygn, antagligen uppåt 2 dygn.
Efter att batteriet har blivit fulladdat (om det alls tar emot laddning) så kan du börja felsöka, dvs söka efter någonting som tjuvdrar ström.
Stopp & belägg...ladda batteriet i två hela dygn? Använder sig grabben av en vanlig mackladdare utan laddautomatik så innebär detta att batteriet står på "HÅRDKOKNING" i 48 timmar. Efter detta tilltag så har nog MINST en eller flera battericeller packat ihop o sagt adjö..
Laddar man t,ex med en gammal Mackladdare, så mäter man syravikten efter ca 8 timmar, sedan håller man noggrann koll vartefter. Kör man istället med en Ctek, så sköter sig hela laddningsprocessen helt automatiskt. När batteriet är fulladdat, så övergår laddaren istället till underhållsladdning.
Anledningen till att batteriet tömdes under natten, kan ev, bero på att du klippte av den blå kabeln till sirenen. iochmed detta så gick larmet igång i fullt larmläge, fast det jobbar helt i TYSTHET. p.g.a detta egenhändigt gjorda sabotage, så drar nu larmet stora mängder med el.
"UNDVIK ATT LADDA MED GAMLA MACKLADDARE I PLÅT. DE GÖR OFTAST MER SKADA ÄN NYTTA"
Så, fick hjälp av en polare att felsöka lite och batteriet var mycket riktigt helt tömt på ström, inte en endaste lampa lyste när jag vred på tändningen
Verkar vara larmet som gått in i nåt slags beredskapsläge/larmläge precis som E-30 säger, låter iaf väldigt rimligt, har just nu batteriet urkopplat och på laddning med en gammal mackladdare, siktar på att ha det så i några timmar bara. Polaren drog ur en säkring i larmhuvudenheten och trodde att han lyckades döda det helt men efter han gått så började skiten blinka IGEN! Nu stängde jag iaf av funktionen att larmet automatiskt larmar på, och sirenen är inkopplad igen osv. Men jag vill helst av allt koppla från allt vad det j*vla larmet heter och även sirenen. Någon som vet om jag måste ha sirenen inkopplad för att batteriet inte ska ladda ur? Larmet är ett DEFA spectra 3000rf eller nåt sånt! Någon som vet hur man tar död på det en gång för alla?
Stopp & belägg...ladda batteriet i två hela dygn? Använder sig grabben av en vanlig mackladdare utan laddautomatik så innebär detta att batteriet står på "HÅRDKOKNING" i 48 timmar. Efter detta tilltag så har nog MINST en eller flera battericeller packat ihop o sagt adjö..
Det är inte säkert. Det beror ju bla på hur pass urladdat batteriet är, hur stort det är och hur kraftig batteriladdaren är.
E-30 skrev:
Laddar man t,ex med en gammal Mackladdare, så mäter man syravikten efter ca 8 timmar, sedan håller man noggrann koll vartefter.
Om batteriet är så urdraget att inte ens lamporna lyser, då har det ingen större ide att mäta efter bara 8 timmar . Det har nog inte hänt så ruskigt mycket tror jag, såvida man inte har en väldigt kraftfull laddare. Är det ett "underhållsfritt" batteri så är det heller inte säkert att man kan mäta syravikten .
Fast jag håller dock med helt att man bör undvika "mackladdare" som inte har laddautomatik, en elektroniskt styrd laddare av något slag (tex C-TEK) är bättre.
Så, fick hjälp av en polare att felsöka lite och batteriet var mycket riktigt helt tömt på ström, inte en endaste lampa lyste när jag vred på tändningen
Verkar vara larmet som gått in i nåt slags beredskapsläge/larmläge precis som E-30 säger, låter iaf väldigt rimligt, har just nu batteriet urkopplat och på laddning med en gammal mackladdare, siktar på att ha det så i några timmar bara. Polaren drog ur en säkring i larmhuvudenheten och trodde att han lyckades döda det helt men efter han gått så började skiten blinka IGEN! Nu stängde jag iaf av funktionen att larmet automatiskt larmar på, och sirenen är inkopplad igen osv. Men jag vill helst av allt koppla från allt vad det j*vla larmet heter och även sirenen. Någon som vet om jag måste ha sirenen inkopplad för att batteriet inte ska ladda ur? Larmet är ett DEFA spectra 3000rf eller nåt sånt! Någon som vet hur man tar död på det en gång för alla?
Börja med att leta upp Defa-larmenheten en halvstor plastdosa, de brukar oftast monteras under ratten. Du ser vart kablarna går vidare ut från larmet, följ dem bara och koppla loss dem där de är anslutna till blinkers,motorhuv, bagagelucka,mm,mm. Vad du gör så börja EJ att klippa av dem till höger & vänster.
Det är speciellt en kabel som är oerhört viktig: Kabeln från tändningslåset vidare in till larmets startspärr. Den kabeln är avklippt för att förgrena sig i larmet. För att bilen skall gå att starta igen, så måste den kabeln sättas ihop. Som den var från början.