Varvstopp redan vid 5000 varv?! Golf-99 1,4

engolf
7 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Hej,

hade en stressig dag igår, och för att inte komma för sent till jobbet varvade jag motorn friskt.
Skulle ut på motorvägen, och måste stoppa för att släppa förbi en buss, startar sedan i ettan och varvar till ca 5000 varv, och då plötsligt förlorar motorn all kraft och bilen motorbromsar. Den gick till 4000 varv på ca en sekund, jag frikopplade och la i tvån.
Det måste vara varvstoppet jag stötte på, men varför?
Den röda sonen börjar ju först vid 6000 varv!

Bilen var driftsvarm, och inga lampor eller nåt tändes. Verkar som att bränsletillförseln bara ströps då.
Jag har varvat bilen till 5000 tidigare både i ettan och tvåan, och aldrig upplevt att varvstoppet slog in.

vad  kan det bero på?

Tack för alla svar!

iceman19
7 maj 2008 · 98 Inlägg

de kan nog kanske ha varit varvstoppet ja...i min 1,8 ä de heller inte så högt...de ä ju inte direkt nöra race motorer vi har heller så de ä ju inte så konstigt om varvstoppet ä lågt...

loudness
7 maj 2008 · 4 554 Inlägg

mitt är med där nånstans, lika bra:P de orkar inte mer endåbig_smile

engolf
7 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Oko, tack!

caromania Forummoderator
7 maj 2008 · 9 296 Inlägg

Går varvräknaren rätt? Omöjligt förstås att veta, men på många mätinstrument finns varvräknare som man kopplar på tändspole eller kabel.

engolf skrev:
Jag har varvat bilen till 5000 tidigare både i ettan och tvåan

Jag garvarde lite när jag läste det, för du får det att låta som om du varvat till 5000 vid något enstaka tillfälle tidigare. Jag kan fortfarande inte låta bli att dra uppåt 7000 efter 20 år minst en gång per dag. lol Påfarten till E4an är ju kanon. Rödljus, 7500 på ettan, 7500 på tvåan, 7500 på trean... Men sen får man lugna sig.roll

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
engolf
7 maj 2008 · 3 235 Inlägg

caromania skrev:
Går varvräknaren rätt? Omöjligt förstås att veta, men på många mätinstrument finns varvräknare som man kopplar på tändspole eller kabel.

engolf skrev:
Jag har varvat bilen till 5000 tidigare både i ettan och tvåan

Jag garvarde lite när jag läste det, för du får det att låta som om du varvat till 5000 vid något enstaka tillfälle tidigare. Jag kan fortfarande inte låta bli att dra uppåt 7000 efter 20 år minst en gång per dag. lol Påfarten till E4an är ju kanon. Rödljus, 7500 på ettan, 7500 på tvåan, 7500 på trean... Men sen får man lugna sig.roll

Hehe, motorn är ju inte av de största, och "röda" sonen börjar redan vid 6000 varv, så det känns lite onödigt att varva till max. Blev bara lite förvånad då varvstoppet slog in vid 5000, har aldrig tidigare märkt detta. Bilen har jag haft i ca 7 månader nu, och ofta låter jag den sträcka på benen:)

Kanske är 5000 max på ettans växel?


P.S vet inte om varvräknaren går rätt, men har ingen anledning tro att den "ljuger".

Senast redigerat av engolf (7 maj 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang