Turbo knas SAAB 900 2,0T

ake
7 maj 2008 · 22 Inlägg

Tjena jag har en saab 900 2,0 T som inte går som den ska. Har precis fått turbon renoverad och nu när jag kör med den så laddar turbon in på det röda området på turbo/apc mätaren, sen så tappar jag allt tryck. Står ju i manualen att den aldrig ska ladda så mycket. Någon som vet vad det  kan vara?

nismosx
7 maj 2008 · 63 Inlägg

någon slang som inte är tät ?  för då skulle det funkat lite som en boost ?

Turbo is the shit
BMW 523i (1997)
ake
7 maj 2008 · 22 Inlägg

Nej ingen slang har kollat dom.

Fredrik-79
8 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Testa med att dra ut kontakten till MVn i motorrummet.
Hjälper inte de så testa att om du kan låna nåns MV och testa med.
Funkar de då är de din MV som är dålig.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
ake
13 maj 2008 · 22 Inlägg

Drog ur kontakten och provade men det blev ingen skillnad. Är det samma MV på alla bilar med t5 systemet?

Fredrik-79
13 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Ja de är de.
Har du en graderad mätare så du ser exakt vad den laddar??
Var står mätaren nu när du gasar fullt på orginal??

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
ake
14 maj 2008 · 22 Inlägg

Nej jag har bara saabs standard mätare. När jag gasar fullt så går den in på det röda fältet vid ungefär hälften så dör turbon. Om jag släpper gasen då och sen gasar igen så händer bara samma sak.
Men när jag drog ur kontakten till MV skulle jag ha dragit ur batteriet och nollställt alla värden eller bara köra direkt (som jag gjorde)?.

Fredrik-79
14 maj 2008 · 2 164 Inlägg

Nej de behöver du inte.
Ta bort MVn och blås i R anslutningen längst ner och om de går att blåsa i den så är MVn sönder och du får köpa en ny.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
ake
9 juni 2008 · 22 Inlägg

Testade att blåsa i R anslutningen, det gick inte. Så då borde ju Mv:n funka iaf. Någon som har fler tips vad det kan vara för fel?

steffe67 gruvarbetare
9 juni 2008 · 152 Inlägg

och du satt slangarna rätt på mv?
annars prova att sätt slangen som kommer från turbon märkt C direkt till wastegate klockan.då ska turbon bara gå på glt... inte då är nog den felställd eller fastnat i stängt läge.

Fredrik-79
9 juni 2008 · 2 164 Inlägg

Har du kopplat rätt slangarna till MVn??

C: kompressorhuset
W: Wastgat klockan/membrandosan
R: inlopsröret till turbon.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
steffe67 gruvarbetare
9 juni 2008 · 152 Inlägg

ok du även provat tagit bort elkonakten från MV? då ska bilen gå på GLT.
alt säkring 5 eller fotbromsa lite är lika att komma ner till glt..
blir inge skillnat så måste det vara nått med  wastegaten som inte öppnar,

krutmats
9 juni 2008 · 1 892 Inlägg

jag tror på att stången vill WG-klockan står fel,  att den öppnar för sent,
För som jag tokar det så blev detta fel direkt efter turbobytet??
Mvh/Englund

ake
9 juni 2008 · 22 Inlägg

Hur kan jag kolla om stången till WG står fel då?

Fredrik-79
9 juni 2008 · 2 164 Inlägg

ake skrev:
Hur kan jag kolla om stången till WG står fel då?

Först ska du veta vad GLT ligger på.
Dra en slang från Wastgate klockan/membrandosan och kompressor huset och se vad de laddar då.
Då ska den gå på GLT (ca 0,40 bar).
Gör de inte de så måste du fixa till de med en bra graderad mätare.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
ake
18 juni 2008 · 22 Inlägg

Okej, kan jag alltså ta t.ex slangen som går från MV:n till WG. Om jag låssar den på Mv och sätter den änden till kompressor huset. Eller blir det helt  fel?

ake
18 juni 2008 · 22 Inlägg

Problemet löst. Han på verkstaden som tog i och ur turbon hade kopplat slangarna fel från MV. Bytte plats på de nu och den gcik som den skulle.
Tack för hjälpen alla som skrev.
Mvh / Oskar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang