AKUT HJÄLP! ingen gnista på B230F trots att jag bytt typ hela tändsystemet! vad kan det va för fel?

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
7 maj 2008 · 5 753 Inlägg

tja.. nu är jag såååå less på skiten... lovade mig att alldrig nånsin mer ha en volvo eftersom det är världens sämsta skit bil som inte gör annat än att jävlas men endå så bytte jag åt mig en, först gick toppen åt helvete, bytte den samt tätningar och packningar, och det jääävlades en hel del så redan där var jag less på skiten, och det var efter ca en vecka.. MEN NU har jag ingen gnista... jag har bytt fördelaren med halgivaren, fördelar lock, rotor, tändmodulen, tändspolen, kollat kablar och stift samt databoxen men endå ingen jävla gnista... nån som har nå förslag att komma med på vad som kan vara fel??



tack så hemskt mkt på förhand! smile




//Glenn

Senast redigerat av _Glenne_ (7 maj 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Wezzli Sidledesförare
8 maj 2008 · 268 Inlägg

Från mitt perspektiv ser det ut som om du har köpt ett riktigt risigt fordon. Min erfarenhet av Volvo är att problem uppstår, men att dom oftast är simpla och mycket lätt att hitta med vanlig felsökning och lite logisk tankeverksamhet. Vad som även är positivt är att man vid problem kan sätta sig i bekväm position vartsomhelst i motorrummet, motorn i sig är t.ex. en mycket skön sittplats och underlättar felsökning för att man kommer närmare delarna. När man sedan stiger ur kan man dra ner byxorna och be en kompis fylla i volvoavtrycket på röven.

Du kanske skulle beskrivit lite nogrannare, du har helt utelämnat om det är motorn som inte tänder till som den ska eller om det inte gnistar då du satt ett tändstift i tändhatten och lagt det mot jordad punkt och harvat och därigenom inte sett någon gnista? Om du lägger kabeln från tändspolen nära något jordat, gnistar den? Det gäller ju att avgöra vart det saknas signal och det gör man ju inte genom att byta varenda del i motorn och hoppas på det bästa. Har du då testat det sistnämnda så vet du ju att det inte kommer någon gnista fram till fördelaren, då vet du att det knappast är den som är felet, onödigt byte. Går det någon gnista när du vrider av tändningen eller om du skickar en signalström till spolen? (När du vrider av tändningen brukar den ladda ur och skicka en skön stöt när du står och håller i tändkablarna ovetandes om vad som väntar). Isåfall fungerar den ju, onödigt byte. Finns det ingen felsökningslåda i dessa modeller?

Senast redigerat av Wezzli (8 maj 2008)

Man vet aldrig, före man vet
Magnum81 Kapten
8 maj 2008 · 64 Inlägg

Står inte vad du har får årsmodell... men är det en insprutare, så sitter det ett störningsrelä på expantionsburken, den kan fela, lätt att byta. kolla med någon annan som har en 740-940 och skifta för att se om det händer något, annars kostar den 15 kr på skroten... Snurrar rotorn? kamremmen kan ha get sig... ingen fara på världens bästa motor, bara att byta.
Sen sitter det en givare bakom motorn, på växellådan. Den känner av svänghjulet, den kan fela... lätt att byta och kostar ca 250 om jag inte minns fel.

Vägverket förstör våra bilar!
& Försäkringsbolagen diskriminerar ungdomar!!!
:mad:
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
8 maj 2008 · 5 753 Inlägg

B230F är en insprutare!... men bilen är ju iaf en 88a.... och risig och risig, utsidan är risig men den var inte risig maskinellt, är bara 4 ägare på bilen och gubbkörd näst intill hela tiden...

och jaa jag bytte det mesta, lånade näst intill ett helt tändsystem av en polare för att prova så det var ju inte direkt bortkastade pengar så jag tyckte inte det var onödigt, HATAR att felsöka därför byter man allt wink...


kamremmen är det inget fel på, kamen snurrar som den ska.. hmm kanske ska kolla den där givaren på svänghjulet


tack för tipsen/råden

Senast redigerat av _Glenne_ (8 maj 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
8 maj 2008 · 5 753 Inlägg

hörde idag att det ska sitta nån knacksensor under insuget på blocket som typ känner av impulserna från databoxen osv och jävlas den så kan man bli utan gnista om man har otur, stämmer det?

Senast redigerat av _Glenne_ (8 maj 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Drönirettab
8 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Det borde väl finnas ett diagnosuttag på din bil eftersom det är en -88, de årsmodellerna ska ha LH2.4 som insprutningssystem om jag inte har helt fel.

Enligt min rephandbok för 240 så ska det bli "3-1-2" som felmeddelande ifall det inte kommer någon signal från knacksensorn (detonationssensorn).

Knacksensorn ska tydligen känna av onormala vibrationer eller så, om sånt inträffar så ska tändningen automatiskt sänkas med upp till 10 grader om så behövs. På 240 med LH2.4 så sitter knacksensorn strax nedanför kylvätskegivaren, som sitter nedanför 3:ans insugningsrör.

Senast redigerat av Drönirettab (8 maj 2008)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
10 maj 2008 · 5 753 Inlägg

jag fattade typ ingenting av det du nyss sa roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
10 maj 2008 · 991 Inlägg

Har du en 88 A elr 88 B ??   om du har en 88 B så har du LH2,4 och sen ett diagnosuttag på övre vänstra sidan i motorrummet (förarsidan)  som man kan söka felkoder på   mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang