4332
Sök

....

undergroundracing
8 maj 2008
Trådstartare
.....
Senast redigerat av undergroundracing (16 april 2016)

Bobo
8 maj 2008
Trådstartare
Inte svar på din fråga tyvärr, men riktigt coola stolar

terazzi
8 maj 2008
Trådstartare
Håller med föregående talare smile

ElectroRaggare
886 Inlägg
8 maj 2008
bästa sättet är att testa. ev kan de ge en 2:a utan ombesiktning om du har tur?

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

629 Inlägg
8 maj 2008
Är inte helt säker på frågan men de kan bli gnäll om stolarna för man inte kan titta i döda vinkeln smile

1 703 Inlägg
9 maj 2008
Stolarna i sig blir garanterat godkända. Ett annat problem är om din bil är reggad med 4 sittplatser, då måste framstolarna vara utformade så att baksätespassagerarna kan komma ut, dvs stolarna måste vara fällbara.

Sen finns det regler om hur stolen är fäst i bilen. En orginalstol/underrede är testad för att hålla vid visst tryck bla. bakifrån. Blir besiktningsmannen tveksam om faststättningen av stolen och dess hållbarhet kan det bli en anmärkning.

Men allt beror på hur gnällig bes.gubbarna är såklart.

KHRacing
9 maj 2008
Trådstartare
henkebenke skrev:
Stolarna i sig blir garanterat godkända. Ett annat problem är om din bil är reggad med 4 sittplatser, då måste framstolarna vara utformade så att baksätespassagerarna kan komma ut, dvs stolarna måste vara fällbara.

Sen finns det regler om hur stolen är fäst i bilen. En orginalstol/underrede är testad för att hålla vid visst tryck bla. bakifrån. Blir besiktningsmannen tveksam om faststättningen av stolen och dess hållbarhet kan det bli en anmärkning.

Håller inte med dig tyvärr sad

Enligt gällande regler får man på fordon nyare än 1976, EJ ändra nånting från ursprunget.

dvs, byte av stolar som ej är krocktestade får EJ ske.

Jag har fått både godkännande & nerslag på samma stolar utav besiktingen, så jag har erfarenhet utav detta.

men som vanligt hos SBP är det mesta ett lotteri lol

1 703 Inlägg
9 maj 2008
KHRacing skrev:
henkebenke skrev:

Håller inte med dig tyvärr sad

Enligt gällande regler får man på fordon nyare än 1976, EJ ändra nånting från ursprunget.

dvs, byte av stolar som ej är krocktestade får EJ ske.

Jag har fått både godkännande & nerslag på samma stolar utav besiktingen, så jag har erfarenhet utav detta.

men som vanligt hos SBP är det mesta ett lotteri lol

Ah, du har nog rätt ja. Dock så snackade jag med en besiktningsingenjör när jag skulle besiktiga min celica med rallystol monterad. Svaret jag fick var mycket flyktigt och han kunde ej ge mig info på rak arm vad som gällde. Dock påpekade han att stolen måste vara krocktestad etc etc, varpå jag svarade att stolen var FIA-godkänd, så den bör vara krocktestad. Besiktningen bryr sig dock inte om FIAgodkännandet. Hur som helst, min stol samt dess montering passerade iaf bilprovningens nålsöga, jag hade nog tur, vem vet.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 maj 2008
Jag hade nog faktiskt tagit o kollat med försäkringsbolaget också om försäkringen gäller när man byter stolar, som folk säger, ändå ändrar säkerheten i bilen.
Kan vara jobbigt att hamna i tvist om man e halvt förlamad eller så, så man vet vad som gäller där också, men de e ju bara försiktiga lilla jag tongue

1 703 Inlägg
9 maj 2008
Mjo, ett vanligt 3punktsbälte tillsammans med dedär stolarna kan nog ge endel oönskade frakturer och kringflygande kroppsdelar.

Sök