44798
Sök

Hjälp med dåliga avgasvärden Trans Am

1 723 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
Var och mätte avgasvärdena för några dagar sen med låg CO, Lambda 1,4 och HC på 300.
Rengjorde tändsystemet som var fullt av beläggningar, bytte från öppet skitigt filter till ett nytt original i luftbox, bytte en sprucken vaccumslang och har även tidigare bytt tändkablar fördelarlock och rotor. Tog ur chippet så nu är den helt original förutom headers.

Idag var jag och testade värdena igen och det blev SÄMRE!

CO 1,1
HC 150 (hälften mot förra mätningen iaf)
Lambda 1,09
CO2 12,5
O2 2,83

Jag blir vansinnig!

Det enda jag vet är att om jag öppnar upp vevhusventilationen på det sättet som verkstan gjorde så går värdena ner till normala. (Dvs låter den dra tjuvluft mellan PVC ventilen och insugsplattan)

Såg att en av de nya tändkablarna har legat emot headersen och bränt av det yttre lagret. Spelar det så stor roll?

Och lyssnar man bakom bilen så hör man ett oregebundet ljud, precis som att den går lite ojämnt. Det ljudet försvann efter att jag rengjort fördelaren bl a men nu är det tillbaka igen.

nån med en fundering? Har tankat lite etanol och hällt i injection trim. Etanolen mest för att den sägs lösa upp skit om det nu sitter nåt elakt där.

350 TPI motorn i ´89as Trans Am.
Senast redigerat av falloutboy (9 maj 2008)

blacken
9 maj 2008
Ventiltätningar, oljeringar??. PCV täppt så att den drar olja i insuget??

1 723 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
ventiltätningarna är nog rätt slut iom att den blåryker då och då vid start. PCV ventilen skakade jag lite på och den rasslar som den ska göra enligt verkstadsmanualen.

Sök