4831
Sök

Plopp i högtalarna när man sätter på tändningen samt startar stereon

242 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjena...

Har nu kopplat in allt i bilen och har ett litet problem, när jag sätter på tändingen till bilen samt startar stereon ploppar det till ganska högt i högtalarna, vilket är ganska jobbigt.
Remoten är just nu tagen ifrån det ena bakljuset och inte från stereon.
Kan man lösa detta problem på något smart sätt?

Mvh
Rasmus


1 634 Inlägg
10 maj 2008
#2
Det är ett vanligt störningssljud. felet hittar du sannolikt i kabeldragningen, tror att det första du skall testa är att dra om remoten och sätt den på "antenna" kabeln bakom stereon.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

242 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#3
andreas_gbg_ skrev:
Det är ett vanligt störningssljud. felet hittar du sannolikt i kabeldragningen, tror att det första du skall testa är att dra om remoten och sätt den på "antenna" kabeln bakom stereon.

Mvh Andreas

Ok, så felet kan alltså ligga i att jord/strömkabel ligger för nära signalkabeln?
För jag tror inte mina kablar ligger perfekt just nu då jag tyvärr måste ha störningsfilter för att undgå störningar hmm
Ska prova att flytta remoten till stereon.
Tack för hjälpen smile


1 634 Inlägg
10 maj 2008
#4
Störningsfilter är inte lösningen. Kanske kan funka ibland, det gjorde inte det för mig för länge sen, blev 100ggr värre istället sad  Fixa kablarna wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

Volvonörd
1 187 Inlägg
10 maj 2008
#5
Dra ström kabeln på den sida som huvudstammen i bilen går på och sen så drar du lågnivå och remotekabel på den andra sidan. Sen kopplar du som dem andra säger.. Remoten på antennakabeln på stereon.... Lycka till!

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

242 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#6
andreas_gbg_ skrev:
Störningsfilter är inte lösningen. Kanske kan funka ibland, det gjorde inte det för mig för länge sen, blev 100ggr värre istället sad  Fixa kablarna wink

Jo får göra det, men då blir det ju till att riva ner bilen igen tongue Ahhhh
Tror nämligen att lite av problemet ligger i att jag har strömkabeln liggandes på passagerarsidan och jag har för mig att Saabs kablar ligger på förarsidan där mina signalkablar ligger just nu.

Sen har jag ett annat konstigt problem, har precis satt i en Alpine 9853-r spelare och när jag provspelar med midbasarna så kan jag maxa stereon utan att det blir någon vidare volym hmm Någon som har en idé på vad som kan vara fel ?
Tack för alla svar smile


6 851 Inlägg
10 maj 2008
#7
Jag undrar mer vad du har för jordpunkt..? Den kan ställa till med mycke hyss.


242 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#8
TT-Avant skrev:
Jag undrar mer vad du har för jordpunkt..? Den kan ställa till med mycke hyss.

Har jordat ner i bälteshållaren, med 21mm2 kabel.


1 634 Inlägg
10 maj 2008
#9
Kör du midbasarna direkt på stereon eller via slutsteg? det kan vara både gainen på slutsteget eller inställningarna i stereon. Bara att gå igenom menyn på spelaren.

Numera Saab 9-5 Aero -00

6 851 Inlägg
10 maj 2008
#10
MrSpeed skrev:
andreas_gbg_ skrev:
Störningsfilter är inte lösningen. Kanske kan funka ibland, det gjorde inte det för mig för länge sen, blev 100ggr värre istället sad  Fixa kablarna wink

Jo får göra det, men då blir det ju till att riva ner bilen igen tongue Ahhhh
Tror nämligen att lite av problemet ligger i att jag har strömkabeln liggandes på passagerarsidan och jag har för mig att Saabs kablar ligger på förarsidan där mina signalkablar ligger just nu.

Sen har jag ett annat konstigt problem, har precis satt i en Alpine 9853-r spelare och när jag provspelar med midbasarna så kan jag maxa stereon utan att det blir någon vidare volym hmm Någon som har en idé på vad som kan vara fel ?
Tack för alla svar smile

Bältesinfästningen brukar funka, men kolla så du har helt renskrapat ner till plåten.
Vet inte vad du har för matarkabel på plus sidan, kan vara att din jord är för klen?
Att du kan maxa din HU kan vara att du har varit på EQn och höjt den för mycke?
Du har inte MX på on på din CD? stäng av den isf.
Senast redigerat av TT-Avant (10 maj 2008)


242 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#11
andreas_gbg_ skrev:
Kör du midbasarna direkt på stereon eller via slutsteg? det kan vara både gainen på slutsteget eller inställningarna i stereon. Bara att gå igenom menyn på spelaren.

Kör dom via slutsteg, har kollat inställningarna på slutsteget och dom är rätt inställda. Däremot har jag inte pillat något på cd:ns inställningar, så det kan väl mycket väl vara det. Den är köpt begagnad, har försökt hitta reset knappen men utan vidare lycka. Någon som vet exakt var den ska sitta
Senast redigerat av MrSpeed (10 maj 2008)


242 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#12
TT-Avant skrev:
MrSpeed skrev:
andreas_gbg_ skrev:
Störningsfilter är inte lösningen. Kanske kan funka ibland, det gjorde inte det för mig för länge sen, blev 100ggr värre istället sad  Fixa kablarna wink

Jo får göra det, men då blir det ju till att riva ner bilen igen tongue Ahhhh
Tror nämligen att lite av problemet ligger i att jag har strömkabeln liggandes på passagerarsidan och jag har för mig att Saabs kablar ligger på förarsidan där mina signalkablar ligger just nu.

Sen har jag ett annat konstigt problem, har precis satt i en Alpine 9853-r spelare och när jag provspelar med midbasarna så kan jag maxa stereon utan att det blir någon vidare volym hmm Någon som har en idé på vad som kan vara fel ?
Tack för alla svar smile

Bältesinfästningen brukar funka, men kolla så du har helt renskrapat ner till plåten.
Vet inte vad du har för matarkabel på plus sidan, kan vara att din jord är för klen?
Att du kan maxa din HU kan vara att du har varit på EQn och höjt den för mycke?
Du har inte MX på on på din CD? stäng av den isf.

Mx har jag provat att ha både av och på gjorde ingen större skillnad. Kan dålig jord göra att det ploppar till i högtalarna vid uppstart ? Pluskabeln är 50mm2 från batteri och sen uppdelad till 3x 21mm2 i bagaget.


6 851 Inlägg
10 maj 2008
#13
Ja dålig jord är ett vanligt problem vad det gäller störningar. Att ha bra jor är minst lika viktigt som att ha mycke ström.
Har du 3x21mm2 jord kablar då oxå, eller får var steg dela på denna 21mm2 kabel som jord?
Om du får in i menyn och stänger av din EQ, alltså kör allt på flat, kan du då spela mera med dina 6½"?


242 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
#14
TT-Avant skrev:
Ja dålig jord är ett vanligt problem vad det gäller störningar. Att ha bra jor är minst lika viktigt som att ha mycke ström.
Har du 3x21mm2 jord kablar då oxå, eller får var steg dela på denna 21mm2 kabel som jord?
Om du får in i menyn och stänger av din EQ, alltså kör allt på flat, kan du då spela mera med dina 6½"?

Har 3x21mm2 jord som sitter i samma punkt, så varje steg får 21mm2.
Har för mig att den står på flat och dom spelar ändå jävligt dåligt. Vet inte om det är något filter i cd spelaren som är på kanske.


6 851 Inlägg
10 maj 2008
#15
MrSpeed skrev:
TT-Avant skrev:
Ja dålig jord är ett vanligt problem vad det gäller störningar. Att ha bra jor är minst lika viktigt som att ha mycke ström.
Har du 3x21mm2 jord kablar då oxå, eller får var steg dela på denna 21mm2 kabel som jord?
Om du får in i menyn och stänger av din EQ, alltså kör allt på flat, kan du då spela mera med dina 6½"?

Har 3x21mm2 jord som sitter i samma punkt, så varje steg får 21mm2.
Har för mig att den står på flat och dom spelar ändå jävligt dåligt. Vet inte om det är något filter i cd spelaren som är på kanske.

Kan mycke väl vara så att den är ställd i 3vägs läge och att den delar aktivt genom det inbyggda filtret.
Hur lång är varje minus kabel?
Kanske att det blir för klent med 21mm2?
Hur är din minus i karossen vid batteriet, du kanske har dålig jordpunkt där?


21 761 Inlägg
10 maj 2008
#16
Mmm, men även om 21mm2 jordkabel skulle vara klent för just de stegen (fast det tvivlar jag dock på) så orsakar det inte att det ploppar när man startar stereon.

Det ska faktiskt mycket till för att en 21mm2 jordkabel, som antagligen är relativt kort, ska vara för klen. Hellre är det frågan om själva kontakten i kabelskor eller kaross som kan vara en tänkbar orsak smile.

Har för mig att det kan ploppa i högtalarna när stereon och slutsteget inte "startar i rätt ordning" i förhållande till varandra.
Senast redigerat av Drönirettab (10 maj 2008)

10 287 Inlägg
10 maj 2008
#17
Koppla remoten rätt. Precis som våran tjänstgörande Batterinörd skrev så kan man få rejäla "ploppar" när man startar saker i fel ordning.

/Göran

MrSpeed skrev:
Har nu kopplat in allt i bilen och har ett litet problem, när jag sätter på tändingen till bilen samt startar stereon ploppar det till ganska högt i högtalarna, vilket är ganska jobbigt.
Remoten är just nu tagen ifrån det ena bakljuset och inte från stereon.
Kan man lösa detta problem på något smart sätt?

Mvh
Rasmus

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Skogsfan
649 Inlägg
11 maj 2008
#18
Dessa "ploppar". De tyder väll inte på någon fara för utrustningen? Jag har också ploppet men stör mig inte.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930


Sök