4803
Sök

Fråger Ang Färddatorn i Volvo 855.a 96.a

583 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
Sho.
Jag va till en varkstad idag ang Lampan som lyser för elfel
har skriver flera gånger här i garaget ang det. fått mycket bra svar om OBD2 kablar och allt.

Nu när jag va in så vissa det sig att dom på varkstaden inte kommer åt bilen färddator dom tror det är kablen inne i bilen till datorn eller själva datorn.

men vad ska man börja med?
med min OBD kabel så lyser lampan på själva OBD kabel utan att min PC är i.
tar jag ur datorn så startar inte ens bilen kan det en då vara fel i datorn?

någon som har haft samma fel?
dom svara att det är inte ens någon idé och fixa det utan bara gör skit saker så den klar av Bilbesiknign.
Något jag inte har lust med.

583 Inlägg
10 maj 2008
Trådstartare
G3 skrev:
jag tycker du förklarar en smula otydligt. vad är det som funkar och inte funkar och vad är det för kablar mällan vad du pratar om? allt går och fixa det är bara en fråga om kostnad.

Jag får ingen kontakt mellan bilen och datorn.
Jag har också varit till verkstaden och testat med volvo saker för så tag på fel koderna som lampan lyser.
Men fick svara svar där. ingen kontakt med bilen.
dom på verkstaden sa att det skulle kosta fan och fixa det.
jag har kollat kabeln som sitter inne i bilen fram till färddatorn den är det inget fel på. jag ska försöka låna färddator av en granne som har samma års modell och se om lampan dör då. eller om jag kommer åt systemet i bilen med den. vi har testat med flera olika saker för komma åt färddatorn men inget kommer åt den. ingen kontakt bara det är samma saker som volvo har själv men går inte.
Skulle varit som på 94.an man kan läsa av fel koderna vid motorn.

Kan det vara färddatorn som jävlas?
någon som vet vart man kan få tag på någon volvo bok på en 855.a med hur allt el är draget eller om färddatorn?

583 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
G3 skrev:
Jag kan inte påstå att jag är någon hejjare på "nyare" volvos men jag har meckat en del med samma sak på min BMW och systemet borde vara uppbyggt på ett liknade sätt. på min BMW så är det upp byggt så att du har syrboxen till bilen där motorstyrningen sitter och felminne och ett kontrollsystem. sedan i sin tur så är fördatorn kopplad till styrboxen och felminnet. så själva fördatorn har inget med avläsningen av felkoder att göra. jag har dålig koll på hur det ser ut på din volvo men jag skulle tro att det är något liknade. vad heter volvos felkodsavläsningsprogram?

Okej. det enda jag har hittat är färddatorn som jag fattar ser ut som en Gammal håddrisk som sitter fram i motorn.
kablarna har jag nu kollat och det är inget fel på dom. och grannes dator passade inte. va inte samma som jag fattar.  har testat med ett program som heter OBD-DIAG och VAG-COM och Vol-FCR. Vol-FCR ska vara för 800 modellarna som jag fattar. men ingen av dom får kontakt med bilen. inte ens varkstaden kommer åt med sina saker.
men vet jag inte vad jag ska kunna göra en testa med en ny dator i den.neutral

583 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Jag har tagit bort betteri under flera timmar och lampan dör ca 10 min sen är den tillbaka.
kan det sitta ett extra batteri till minnet? det kan då inte sitta vid datorn. tycker nästan jag har kollat varje jävla kabel i bilen men har inte hittat något sånt.  enda jag hitta va något gammalt system för en nokia mobil som jag drog hur helt.

583 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Okej. hitta en samma dator för 500 kr av en vän.
så kanske kan testa före.

men tack för hjälpen

Sök