4831
Sök

Separat stereo bygge?

446 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjenare satt och funderade lite jag har en bubbla-60 som är 6v i hela bilen men jag skulle villja ha sterio i bilen just nu sitter det inga högtalare eller nånting i bilen men vore kul att kuna spela lite musik nu på sommaren wink

men jag är rätt ny inom bil ljud och sånt så går det att genomföra och i sånna fall vad behövs?

Mvh victor


F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
11 maj 2008
#2
Vad som behövs är upp till dig själv, hur mkt vill du lägga ut till att börja med?
Hur blir det med baslådebygge? Ska du bygga i baksätet eller liknande? Under/framför fötterna på passagerarsätet kanske?
Har du kollat på några högtalare? smile

"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

446 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#3
Jojje_ skrev:
Vad som behövs är upp till dig själv, hur mkt vill du lägga ut till att börja med?
Hur blir det med baslådebygge? Ska du bygga i baksätet eller liknande? Under/framför fötterna på passagerarsätet kanske?
Har du kollat på några högtalare? smile

är inte ute effter någe värsting bygge av något slag!
budgeten får bli den det blir men som sakt inge värstingsaker ska försöka hålla den ganska låg wink
funderade på att bygga en hathylla med högtalare osv


F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
11 maj 2008
#4
Ingen baslåda då med andra ord.
Hur blir det med framsystemet?
Ska du köra koaxialer eller diskanter och mellanregister?

"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

446 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
#5
Jojje_ skrev:
Ingen baslåda då med andra ord.
Hur blir det med framsystemet?
Ska du köra koaxialer eller diskanter och mellanregister?

tror det räcker med högtalare och ev baslåda bak i en så pass liten bil!
jadu skulle nog duga med koaxialer tror jag eller? ska ju inte ha någe värsting smile


782 Inlägg
11 maj 2008
#6
Jag tror inte jojje_ fattade ditt problem riktigt för det stora problemet som du har är 6volt elsystemet.
Jag hade en kapitän -54 som det va 6volt system i och när jag köpte den hade ägarn innan satt i ett 12v batteri som dom drev stereon ifrån och batteriet laddades med batteriladdare efter varje cruising men det är en nödlösning och funkar bara om du ska köra på inbyggd effekt från cd:n. Jag satte dit en 12v generator som laddade batteriet och sen vart det ett skapligt slutsteg.

Några grejer som går att göra:
Sätta dit en 12v generator och ett 12v batteri är den bästa lösningen om du inte har tänkt att bygga om hela elsystemet till 12v och det tycker jag inte du ska göra för 6v är fränt, tyvärr är det nog riktigt svårt att få dit en extra generator.

Det finns omvandlare att köpa från 6v till 12v men dom klarar bara en vanlig cd och inga slutsteg.

Troligtvis har du en likströmsgenerator med separat laddrelä och jag vet inte hur det funkar men ev går det att sätta dubbla laddrelä (ett för 6v och ett för 12v) sen ett 12v batteri, vet absolut inte om det funkar och om det skulle funka vet jag inte om din generator pallar med det.

Byta ut 6v generatorn mot en 12v generator och sen ha 2 st 6v batteri seriekopplade sen kopplar du originalsystemet på det första batteriet och stereon på det andra. Batterierna kommer bli snebelastade och få kortare livslängd Eller så kör du med ett 12v batteri med omvandlare till 6v för allt utom steron.

Köpa en bärgsprängare som går på 6v så slipper du köpa batterier hela tiden och så slipper du förstöra inredningen också.



Sök