3322
Sök

Audi A3 1.8t -00 startar inte HJÄLP..

7 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Tjena morsan har en audi a3 som inte startar det händer verklingen ingenting när man vrider på nyckeln det ända som låter är bränsle pumpen.. och ström är det i den.. Den har krånglat lite innan med, när man har startat bilen så har det låtit precise som det är dåligt med batteri i den orkade liksom inte snurra på på motorn men har gått igång i alla fall och i bland har det hänt som nu men då har det bara varit att stänga av tändningen och vrida på nyckeln igen så har bilen startat.

Har inte haft några problem med bilen förutom detta, och har lite funderingar över vad det kan vara för fel men är mkt tacksamm om ni har några ider vad det kan vara för problem mvh ALexsander

Gorgilus addictus
4 774 Inlägg
11 maj 2008
Startmotorn som glappar kanske?. Prova att slå lite lätt på den.

Allt för den där jävla hatten!

4 586 Inlägg
11 maj 2008
jag hade samma problem då var det kabelen som gick ifrån generatorn som hade fått angrepp och var helt vit gjorde rent den samt skaffade nytt batteri då laddade den som den skulle. prova att få igång bilen med starthjälp och kolla sedan med multimeter vad den laddar. ifall bilen ofta körs korta sträckor så orkar knappt generatorn att ladda batteriet då acn tar mer ström än vad man kan tro. lycka till hoppas dett hjälpter lite

Bilen ska ladda någon stans mellan 13.8-14.2v ifall den laddar det så ska det bara vara att byta batteriet men när du mäter så kör på med allt som går även heljuset generatorn ska fortfarande ladda samma värde
Senast redigerat av jorre83 (11 maj 2008)

7 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
jo det låter relevant ska ner och kolla det genast tack så mkt smile

21 761 Inlägg
11 maj 2008
Innan man eventuellt provar med starthjälp så kan mäta spänningen på batteriets poler (inte polskorna) vid själva startförsöket och se om spänningen sjunker mycket, ifall den gör det så finns i princip två orsaker: Antingen är batteriet dåligt eller så drar startmotorn väldigt mycket ström.

735 Inlägg
11 maj 2008
Jag hade en reservnyckel till min a3a som aldrig varit använd. När man försökte starta bilen med den så slog startspärren i... Med andra ord, funkar inte batteriet i nyckeln eller om nyckeln av någon anledning blivit avkodad startar inte bilen.

Låter iof sannolikt att du har problem med startmotorn eftersom den varit lite svårtstartad förrut. Men kan va bra att veta iaf!

7 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
har kollat strömen på batteriet och den lite över 12 volt, kollat på kablar och knackat på startmotorn men händer inget, har kollat alla säkringar, och testat med alla nycklar till bilen, det kanske är starmotorn som har gett sig eller nått relä ? jag tror nästan det men vi får se.. tack så mkt för förslagen hittils  wink

Tror ni man skulle våga rulla i gång den förresten?

21 761 Inlägg
11 maj 2008
Har du även mätt spänningen vid själva startförsöket, som jag skrev?

7 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
jo jag testade det. händer ingenting vid själva start tillfället.. men när man slår på tändingen så drar det förståss lite ström men inte när man ska starta.. händer absolut inget. inte ett ljud haha

21 761 Inlägg
11 maj 2008
Aha, då är det inte själva batteriet som spökar iaf smile. Hade det varit i dåligt skick så skulle spänningen ha sjunkit med flera volt när du försökte starta.

Du kan också sätta minusmätpinnen vid startmotorns hölje (eller bulten som håller fast startmotorn i svänghjulskåpan) och plusmätpinnen på startmotorns solenoid där batterikabeln sitter fastskruvad, sedan göra om mätningen. På det sättet så får du reda på ifall det verkligen kommer fram spänning till startmotorn via både plus och minus.

Om det tex skulle vara dålig kontakt i batterijordkabeln ner till kaross/motor så avslöjar en sån här mätning det, då kommer instrumentet att visa väldigt lite spänning.
Senast redigerat av Drönirettab (11 maj 2008)

Sök