4169
Sök

Vad tar en dator i watt /timme

385 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Vad tar en dator i watt per timme ?

Nu är det naturligtvis olika beroende på vad man har för dator, men ta tex en svensson dator med 350W nätaggregat.

/christoffer

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
11 maj 2008
jag läste på någon elleverantörssida vad olika hushålls produkter och elektronik gjorde av med i snitt. kolla runt på deras hemsidor så kanske du hittar något matnyttigt

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 maj 2008
Hur mycket en dator drar har inget med nätagget att göra utan vad som sitter i chassit och belastar agget wink

Jag har tex ett nätagg på en kilowatt i min burk men intefan drar den i närheten av det ändå tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Hmm.
11 maj 2008
TBOC_Razor skrev:
Hur mycket en dator drar har inget med nätagget att göra utan vad som sitter i chassit och belastar agget wink

Jag har tex ett nätagg på en kilowatt i min burk men intefan drar den i närheten av det ändå tongue

1000 watt ?!... vad ska du med ett såpass effektivt nätagg =P...man kommer LÅNGT på 400W tongue smile...

ang topic: Det beror å vad du gör,

Är den bara igång och skrivbordet det enda som du har framme, används kanske inte ens 10% av processorn... det är typ där det går åt mest ström smile... till processorn alltså
'
Sen om du sitter och spelar något spel som kräver att processorn ligger på max... ja då drar den mer smile....

diffust. lite som med bil, högre varvtal, högre bensinförbrukning... ungefär =P.
Senast redigerat av Hmm. (11 maj 2008)

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
11 maj 2008
enkelt och kolla köp bara en kwh räknare och koppla i väggutaget
så ser du vad din dator tar

fälg fantast
1 086 Inlägg
11 maj 2008
vad spelar det för roll egentligen vad en dator käkar i ström, datorn är viktig / betala räkningar osv, vad skulle man göra utan en dator ???   Tight ekonomi eller ?

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

6 170 Inlägg
11 maj 2008
Hmm. skrev:
TBOC_Razor skrev:

1000 watt ?!... vad ska du med ett såpass effektivt nätagg =P...man kommer LÅNGT på 400W tongue smile...

ang topic: Det beror å vad du gör,

Är den bara igång och skrivbordet det enda som du har framme, används kanske inte ens 10% av processorn... det är typ där det går åt mest ström smile... till processorn alltså
'
Sen om du sitter och spelar något spel som kräver att processorn ligger på max... ja då drar den mer smile....

diffust. lite som med bil, högre varvtal, högre bensinförbrukning... ungefär =P.

Haha jag får skylla på att jag var ung och dum (fast egentligen var jag ingetdera wink ).

Köpte det agget för att det bara kostade nån hundring mer än 850W-versionen så jag tänkte "äh, vafan."

Och sen att veta att jag är den enda i sverige med det agget e ju lite status, ungefär som att privatimportera några heta fälgar från japan till sin japs och veta att ingen annan har dom wink

Men angående att det är processorn som gör av med mest ström så är det ju bara delvis sant, det skiljer ju sig ifrån fall till fall.

Min dator tex gör nog av med den mesta strömmen genom grafikkortet (GF8800Ultra) och har man sin dator som lagringsplats för det ena och det andra då kanske man råkar ha burken full med hårddiskar och dom tar ju en del ström (men mest vid uppstarten av datorn och när dom jobbar hårt).

I det fallet trådskaparen menar är prollen med stor sannolikhet den största energiförbrukaren i datorn men jag ville bara förtydliga lite att det inte *alltid* är på det viset smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

385 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Lowenhart skrev:
vad spelar det för roll egentligen vad en dator käkar i ström, datorn är viktig / betala räkningar osv, vad skulle man göra utan en dator ???   Tight ekonomi eller ?

Haha var bara sugen på att veta vad den drar på ett ungefär smile

6 170 Inlägg
11 maj 2008
Tiurinen skrev:
Lowenhart skrev:

Haha var bara sugen på att veta vad den drar på ett ungefär smile

50 till 150W, så nu vet du på ett ungefär tongue

Men som sagt det skiljer från fall till fall och om du vill veta exakt hur mycket just din drar så köp en elmätare på biltema/classe/nånstans och mät, jag har en sådan och dom funkar rätt bra.

Hehe bara min skärm gör av med lika mycket el som en sån där "svensson-dator", det kostar att ha 30" tongue

1 353 Inlägg
11 maj 2008
""Min son vill att hans dator ska stå igång hela tiden. Vi anser att datorn drar för mycket ström för att inte stängas av när den inte används. Hur mycket sparar man om man alltid stänger av datorn helt när den inte används?"

Man ska alltid stänga av datorn när den inte används. Det kan kosta upp till 6000 kr år (beroende på vad man har för elagregat o funktioner i den) om man har på den dygnet runt, naturligtvis billigare den tiden den inte behöver jobba, men står den på o han laddar ner på natten då måste datorn jobba o då drar det mycket ström. Det där med sparfunktion varierar väldigt mellan olika datorer.

Men om man räknar på en dator som har det vanligaste elagregatet på 350 W så drar den 8,4 kWh/dygn och på ett år blir det 3066 kWh/år och räkna med att 1 kWh kostar ca 1,30 kr (inkl. moms och nätavgifter) då blir det i kronor 3985 kr/år. Då har jag bara räknat på själva datorn och inte tagit med skärmen, skrivare och vad modemet drar.

Så det finns ingen anledning till att ha på datorn när den inte används, utan stäng av dator och skärm, skrivare på rätt sätt så att dom inte står på standby och drar onödig ström. För är det ström på datorn då slits den, det gör den inte om den är avstängd."

Hittade det på www.Fortum.se.

min dator står på dygnet runt med undantag för om man åker bort i flera dagar.
sitter vid den på dagarna, spelar lite spel, osv.
Laddar hem massa grejer på nätterna smile
Senast redigerat av Batta (11 maj 2008)

There's no replacement for displacement

6 170 Inlägg
11 maj 2008
Batta skrev:
""Min son vill att hans dator ska stå igång hela tiden. Vi anser att datorn drar för mycket ström för att inte stängas av när den inte används. Hur mycket sparar man om man alltid stänger av datorn helt när den inte används?"

Man ska alltid stänga av datorn när den inte används. Det kan kosta upp till 6000 kr år (beroende på vad man har för elagregat o funktioner i den) om man har på den dygnet runt, naturligtvis billigare den tiden den inte behöver jobba, men står den på o han laddar ner på natten då måste datorn jobba o då drar det mycket ström. Det där med sparfunktion varierar väldigt mellan olika datorer.

Men om man räknar på en dator som har det vanligaste elagregatet på 350 W så drar den 8,4 kWh/dygn och på ett år blir det 3066 kWh/år och räkna med att 1 kWh kostar ca 1,30 kr (inkl. moms och nätavgifter) då blir det i kronor 3985 kr/år. Då har jag bara räknat på själva datorn och inte tagit med skärmen, skrivare och vad modemet drar.

Så det finns ingen anledning till att ha på datorn när den inte används, utan stäng av dator och skärm, skrivare på rätt sätt så att dom inte står på standby och drar onödig ström. För är det ström på datorn då slits den, det gör den inte om den är avstängd."

Hittade det på www.Fortum.se.

min dator står på dygnet runt med undantag för om man åker bort i flera dagar.
sitter vid den på dagarna, spelar lite spel, osv.
Laddar hem massa grejer på nätterna smile

Hahaha skulle man tro på det där så skulle jag vart fattig som en kyrkråtta, jag har själv en server som är igång 24/7 + en NAS + min huvuddator/speldator + 100W på skärmen och sen har vi en dator + skärm här tongue

För att inte nämna tvn som går typ alltid när morsan e hemma ^^

Hmm.
11 maj 2008
Det där känns lite vääääääl mycket... 4 papp för bara EN dator på 350watts nätagg(som tidigare sagt är det itne nätagget som bestämmer förbrukningen)

sen så skrivs det.. "laddar ner under natten" wink.... vilket efter antydan på att det itne är ngn "laglig" nerladdning. ja då sparar han på det än om han drar och köper sakerna i butik wink....

Miklen
11 maj 2008
Min dator som ja köpte förra veckan drar 90-100watt å när man spelar så kan den kanske nå upp i 140watt.. 500watt nätagg.. E ju en del skillnad på 12 volt 500 watt å va d drar av 230 volt linan smile

typ..eh..va?
582 Inlägg
11 maj 2008
Min datalärare sa att man skulle räkna me att det kostade 10 öre/timmen om man har datorn igång...sen bereor de ju på vad man gör med datorn men...aa, de va vad han sa iaf tongue

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

Sök