4373
Sök

Hjälp vid anöskning av milersättningen

407 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Hej

Det är såhär att jag har ansökt om milersättning under året och skatteverkat ville ha kontrolluppgifter av mig så att miltalen och att jag körde den sträckan verkligen stämde. Nu till problemet och det är att jag ägt två bilar under året som jag har papper på så att miltalen stämmer osv. Men under de 3 första månaderna så hyrde jag min mammas bil vilket jag har kvitto på. Men frågan är om det går att söka ersättning för de milen också? Dum som jag var kollade jag inte upp det så jag verkligen fick ansöka om ersättning för de milen. Vet ni inte det fungerar och jag bifogar ett kvitto på att jag hyrde bilen under den tiden och fixar fram besiktningspapper så man ser att bilen gått så mycket som de efterfrågar? Eller måste bilen verkligen stå på en själv. Tack för svaren i förhand!

5 198 Inlägg
12 maj 2008
kontrolluppgifter har jag då aldrig hör talas om,, jag har alltid skrivit de mil jag åkt.. ,, oavsett om jag fått från fk eller dragit av för deklararation,,

407 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Det kallas "Förfrågan" och den skickar skatteverket ut ibland. Ofta i samband med att man ansöker om avdrag första gången annars brukar mina arbetskolegor råka ut för det ungefär vart tredje år. Jag har själv gjort avdrag för det elektronisk på deklerationen och nu vill de ha in uppgifter på att jag verkligen kört miltalen.

Det är för att se till att man uppfyller kraven för att få milersättningen. Så nu sitter och fyller i de bilar jag använt och bifogar besiktningsprotokoll så att de kan räkna ut att det stämmer att jag kör så många mil till jobbet. Sen ska man räkna ut så att man gör en tidsvint på minst 2 timmar varje dag och så vidare. Bara jobbigt men förståligt att de gör kontrollen annars kan vem som helt yrka om avdrag även om den kanske i själva verket åker med en arbetskolega.

Men nu vill jag gärna ha svar på min fråga, tack!
Senast redigerat av Vallås Locos (12 maj 2008)

5 198 Inlägg
12 maj 2008
Svårt att tro att bilen måste stå på dej själv.. antar att det inget står i deklarationen att du måste ÄGA bilen du tar till å från jobbet,, det har dom inget med å göra,,, du kan låna olika bilar varje vecka om du vill.. å styrka åkta mil med beiktnings papper det tror jag inte är ett måste,, men däremot borde arbetsgivaren kunna skriva ett intyg om att du varit där,,ev oxå kunna intyga att du behöver ta bill till jobbet för att kunna utöva vissa tjänster på jobbet. då behövs ingen tidsvinst på 2 timmar.. jag´har aldrig råkat ut på en sådan koll under mina över 15 år jag åkt bil till å från jobbet

DFFL
9 020 Inlägg
12 maj 2008
Bilen behöver inte stå på en själv.
Jag gör avdrag trots att den står på min pappa.
Senast redigerat av FireTraXX (12 maj 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

5 198 Inlägg
12 maj 2008
Japp de har inget med å göra vem bilen står på..
eller om bilen är skrotat,,, utan hjul,,, går på hemkoka eller dynga
Senast redigerat av gamlingen (12 maj 2008)

Thorssa
12 maj 2008
Det står väl iofs "resor med egen bil" men jag tror inte heller man måste stå som ägare av bilen.

Om man som du skickar in besiktningspapper som visar hur långt bilen har gått under året. Hur bevisar du hur många av de milen du kört till och från jobbet?

DFFL
9 020 Inlägg
12 maj 2008
Thorssa skrev:
Det står väl iofs "resor med egen bil" men jag tror inte heller man måste stå som ägare av bilen.

Om man som du skickar in besiktningspapper som visar hur långt bilen har gått under året. Hur bevisar du hur många av de milen du kört till och från jobbet?

Besiktningspapper håller inte jag på med.
Jag "bevisar" det med min färdväg till och från jobb, mycket lättare.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Thorssa
12 maj 2008
FireTraXX skrev:
Thorssa skrev:

Besiktningspapper håller inte jag på med.
Jag "bevisar" det med min färdväg till och från jobb, mycket lättare.

Aaa okej, svårare än så behöver det förstås inte vara!

407 Inlägg
13 maj 2008
Trådstartare
Thorssa skrev:

Det är bara så de kan se att du inte har en bil som bara gått 1000 mil och så har du fyllt i ersättning till jobbet som grundar sig på att du kört 2000 mil. Antingen ska de ha papper på det eller vill de ha kvitton som bekräftar att man köpt bensin/diesel. Visst, de får ingen pejl på hur många av milen man kört till jobbet. Men en normal bil du har kanske du kör kring 1500 mil men pendlar du till jobbet och söker ersättning kör du oftast mycket längre.

Står även i deklerationen med fet stil att det gäller resor till ohc från jobbet i "egen bil". Jaja, jag skickar in lite papper så blir det nog bra. Jag tror inte hon orkar kolla upp alla tre bilarna så att jag verkligen ägt dem under året. Ser resten bara bra ut så är det nog ingen fara.
Senast redigerat av Vallås Locos (13 maj 2008)

5 198 Inlägg
13 maj 2008
Skriv i hur långt det är... skit samma hur många mil bilen har gått,, man har lika gärna kunna låna bil 5 dagar i veckan,,,, 26km x 5 =130 x 51 = 6630 km x 18 = 11934 kr
                          resväg x arb,dagar x veckor = km x 18kr/mil

trixar dom så får du väl skriva färdväg+ intyg från arbetsgivare,, svårare än så är det inte
Å kvitton på soppa/diesel ? de bevisar lika lite som ett besiktningspapper,,

Sök