3383
Sök

Tips på troligt fel/V40?

1 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
Hej o hå...

För ett tag sedan började min V40 (-97:a 2.0) bete sig som följer: Så snart jag varvade (friläge) över tomgång började motorn gå ojämt men rytmiskt där 'varvtopparna' låg med kanske 2 sekunders mellanrum. Oavsett vad jag gjorde med gasen (förutom att släppa ner till tomgång) fick det absolut noll effekt på motorns beteende. Så snart jag lät den gå ner på tomgång gick den åter fint. Jag kunde möjligen köra runt på 1:an men att växla upp fanns ingen kraft för. Rätt var det var kunde jag dock få den att gå normalt (ingen aning om HUR). I dagsläget verkar det bästa sättet att 'komma runt' problemet vara att slå på tändningen (soppapumpen) några gånger och SEDAN starta motorn. När man dock sedan växlar upp sjunker motorn drastiskt i varv och man måste köra samma 'tändningsprocedur' för att få den att börja gå normalt igen. Om jag dock bibehåller konstant gas under själva växlingen kan jag växla upp utan problem (förutom viss förlorad heder förstås hmm ). Tog och bytte soppafilter men blev inte av med problemet. Eftersom bilens service är eftersatt kommer jag serva den bit för bit nu och förr eller senare kanske man blir av med skiten. Jag skulle dock vara GRYMT tacksam om någon har något tips om vad som kan ligga bakom så att man kan bli av med det så snart som möjligt.

Tack på förhand! // BB

Sök