kan man spackla igen typ list hål och hål efter antenn m.m.

a-traktorn Avstängd
14 maj 2008 · 200 Inlägg

som topic

eller kommer det spricka om man inte svetsar?

kan man inte plasta igen dom?

Superdtm i övrigt värdelös.
14 maj 2008 · 613 Inlägg

det är klart det går.. men kommer antagligen att spricka.. så satsa på att lägga igen dem me svets.!

FugitivE BMW Power
14 maj 2008 · 2 362 Inlägg

Precis, svetsa och sen spackla på det, så ytan blir bra smile

BMW, bogsering med wire :/
a-traktorn Avstängd
14 maj 2008 · 200 Inlägg

ok, undrade bara för jag har ingen svets

så det går inte att plasta då

Lindgren_
14 maj 2008 · 2 644 Inlägg

a-traktorn skrev:
ok, undrade bara för jag har ingen svets

så det går inte att plasta då

Det blir inte bra då iaf och spricker lätt.. Låna en svets av en polare du behöver ju bara lägga ett par lopper smile

Johan Lindgren
sir_daniel www.kudoz.se
15 maj 2008 · 3 802 Inlägg

svetsa, spackla, slipa, lacka.

vet dock folk som använder någon form av epoxy som de limmar igen hålen med (limmar på plåt för att täcka hålet) epoxy används av div. biltillverkare för att sammanfoga sina delar... men enklaste för lekmannen är att svetsa (loppa) ihop det, tänk dock på att ta det försiktigt 1-2 loppor i taget så det inte slår sig.

MilleN
15 maj 2008 · 9 108 Inlägg

Spricker är inte säkert att det gör men det kommer garanterat sjunka ner någon mm så man ser vart det suttit något i alla fall.

krutmats
15 maj 2008 · 1 892 Inlägg

Jag har limmat igen ett hål med karosserilim, limmade fast en plåt från baksidan sen spacklade jag, det funkar också,
en annan limvariant
Mvh/englund

a-traktorn Avstängd
24 maj 2008 · 200 Inlägg

men glasfiberspackel brukar väll inte spricka?

FugitivE BMW Power
24 maj 2008 · 2 362 Inlägg

a-traktorn skrev:
men glasfiberspackel brukar väll inte spricka?

För det första ska man aldrig använda glasfiberspackel på såna saker, speciellt inte när man ska rikta.

Kan utgå från biltemas spackel, så är deras såkallade finspackel som grovspackel på lackfirma. Så jag riktade tex hela min kaross med just deras finspackel.

Men som sagt, glasfiberspackel är på tok för hårt för att använda till just riktningar och kan bli lite hur som helst när lacken är väl på. Då det spricker lätt.

Senast redigerat av FugitivE (24 maj 2008)

BMW, bogsering med wire :/
a-traktorn Avstängd
25 maj 2008 · 200 Inlägg

det lät inte bra, för jag har spacklat allt med biltemas glasfiberspackel, och på vissa ställen e det upp emot 1 cm, o min lack kommer gå på c:a 30 k
:s

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 maj 2008 · 6 170 Inlägg

a-traktorn skrev:
det lät inte bra, för jag har spacklat allt med biltemas glasfiberspackel, och på vissa ställen e det upp emot 1 cm, o min lack kommer gå på c:a 30 k
:s

Lack för 30 lax och du lägger en grund byggd på biltemas GF-spackel ???

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
a-traktorn Avstängd
25 maj 2008 · 200 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

a-traktorn skrev:
det lät inte bra, för jag har spacklat allt med biltemas glasfiberspackel, och på vissa ställen e det upp emot 1 cm, o min lack kommer gå på c:a 30 k
:s

Lack för 30 lax och du lägger en grund byggd på biltemas GF-spackel ???

a, för vad jag har hört så ska inte glasfiberspackel spricka så lätt :s

a-traktorn Avstängd
25 maj 2008 · 200 Inlägg

måste ha svar för jag ska till verkstan snart

mickecorrado Bilplåtslagare
25 maj 2008 · 1 036 Inlägg

Om du har ett hål och bara spacklar så kommer det in fukt bakifrån med tiden.

och lägger du bara spackel kan du inte slipa ner det så att det är jämnt för då trillar "hålet" ut igen uta man får bygga en liten bula för att detta inte skall hända.

Gör rätt svetsa hålet.

har även testat att limma plåt på undersidan och sedan spackla på sådana ställen där man inte vill svetsa (tak) och spackel har en tendens att sjunka lite, så i övergången kan det bli att man skymtar svagt en ring med tiden.

Smoke Tires Not Drugs.
a-traktorn Avstängd
26 maj 2008 · 200 Inlägg

jag har gjort som så här: jag har limmat fast en plåtbit underifrån sen spacklat med glasfiber!

men tror ni det håller på dom ställena där det inte är hål men där jag spacklat c:a 1-2 cm?

a-traktorn Avstängd
26 maj 2008 · 200 Inlägg

har varit ute o mätt o det ligger max 1 cm glasfiber, men det måste funka väll?

MilleN
26 maj 2008 · 9 108 Inlägg

a-traktorn skrev:
har varit ute o mätt o det ligger max 1 cm glasfiber, men det måste funka väll?

Det kommer synas efter ett tag att det är spacklat där det är skarvar men det kommer nog inte spricka.

VictorW Medlem 34530
26 maj 2008 · 908 Inlägg

a-traktorn skrev:
har varit ute o mätt o det ligger max 1 cm glasfiber, men det måste funka väll?

Beror lite på vart, som MilleN säger kommer det att sjunka in vid skarvar, är det vid ställen som blir utsatta för påfrestningar vid hårdare körning, gupp mm finns alltid risken att det spricker. Gjorde sjärlv detta fel med min första front sad

Men prata med lackeraren och låt honom/henne bedömma.

Hoppas det löser sig
mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
tercELLEN
26 maj 2008 · 166 Inlägg

a-traktorn skrev:
måste ha svar för jag ska till verkstan snart

Ska du spendera 30 000 på en a-traktors lack? Jag har aldrrig använt glasfiberspackel, men kan man inte slipa ner den lite extra och lägga på en vanlig finspackel ovanpå den?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang