4387
Sök

"Batteri" Skillnader!

336 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#1
Tja!
Har lite frågor ang. batteri. Berätta gärna lite mer om du har någont intressant som är bra att med veta som man ej vet smile
Vad är skillnaden med att använda sig av vanliga bilbatteri eller batteri riktade till bilsterio? AGM teknik ska vara riktat till bilsterio men vad är det de är så speciellt med det och vad är det för teknik på ett vanligt bilbatteri?
Det finns säkert jätte mycket mer att veta så berätta på om dina erfarenheter med att använda vanliga bilbatteri och batteri riktade till bilsterio.
Risker, förlorar/vinner på dem m.m.


M.V.H
ROE

//
Roe

733 Inlägg
14 maj 2008
#2
3 70 ah batteri på biltema blir mykke billigare än två rejäla :p får se om någon mer är sugen på att svara!

M.v.h. Emil

336 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#3
thulle1 skrev:
3 70 ah batteri på biltema blir mykke billigare än två rejäla :p får se om någon mer är sugen på att svara!

haha sant man får ju tänka lite på ah med för det blir mycket mer ah på dem billigare! Men sen va konsikvenserna blir vet jag ej smile

//
Roe

21 761 Inlägg
14 maj 2008
#4
ROE skrev:
Vad är skillnaden med att använda sig av vanliga bilbatteri eller batteri riktade till bilsterio? AGM teknik ska vara riktat till bilsterio men vad är det de är så speciellt med det och vad är det för teknik på ett vanligt bilbatteri?

Batterier som rekommenderas till bilstereo är oftast gjorda för att tåla en del djupa urladdningar, sedan bör de också ha ganska bra CCA-värde (kallstartström) vilket brukar innebära "snabb" ström tack vare en låg inre resistans i batteriet.

Ett renodlat startbatteri ger ut mer ström än ett djupcyklingsbatteri, därför är det också teoretiskt sett bättre på att ge ut snabb ström, men man får då passa sig för att djupurladda det eftersom det lätt går sönder vid såna saker.

Man kan väl säga att det är en fråga om hur man kommer att använda stereoanläggningen, om man tänker spela mycket med motorn avslagen eller nästan ingenting med motorn avslagen. Utifrån det kan man välja batterisort, men de flesta tror jag ändå väljer de som både tål djupa urladdningar och samtidigt ger ut bra med ström (kallas ofta "dual purpose").

AGM betyder "Absorbed Glass Matt" och innebär att batterisyran inte är flytande, utan ligger uppsuget i tunn glasfiberväv som i sin tur sitter mellan cellplattorna. Tekniken gör att den inre resistansen blir låg, cellplattorna blir kompakta och tål vibrationer, och dessutom är batteriet helt slutet. Fast det finns ventiler som kan släppa ut gas ifall någonting händer med batteriet, dock kan man inte fylla på med nytt vatten.

Tekniken innebär också att batteriet är ett "rekombinationsbatteri", dvs istället för att syran släpps ut vid bildning av gas så "rekombineras" (återbildas) gasen till batterivatten och därför försvinner ingen vätska från batteriet. Detta gäller vid normal användning, ifall tex en kortslutning inträffar så blir trycket inuti batteriet väldigt stort och gas släpps ut genom ventilerna istället för att batteriet kanske skulle ha exploderat.

Vanliga batterier innehåller samma kemiska saker, men där ligger syran och "skvalpar omkring" inuti cellerna. Cellerna görs ofta på ett sätt som innebär att den inre resistansen är aningen högre och på så sätt blir startströmmen aningen lägre om man jämför batterier med samma kapacitet.

De flesta av dagens "vanliga" batterier är faktiskt slutna de också, men de har inte den där rekombinationsteknologin som gör att gasen ombildas till vatten igen.

När det gäller laddning av AGM batterier så ska laddaren ha elektronik som gör att den går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat, annars kan batteriet överladdas vilket gör att trycket inuti batteriet blir för högt och ventilerna då släpper ut en del gas.

Även vanliga batterier bör ha den typen av laddare eftersom batterierna är slutna, på många av batterierna kan man nämligen inte fylla på med vatten och ifall det försvinner en del gas så betyder det att syramängden till slut blir så liten att batteriet slutar att fungera.
Senast redigerat av Drönirettab (14 maj 2008)

399 Inlägg
14 maj 2008
#5
Nu fick han briljera igen tonguebig_smile
Senast redigerat av Maildaemon (14 maj 2008)


21 761 Inlägg
14 maj 2008
#6
Jag gör så bara för att få kompisar wink.

399 Inlägg
14 maj 2008
#7
Drönirettab skrev:
Jag gör så bara för att få kompisar wink.

Men såna får man aldrig nog av, även om du borde ha några st vid det här laget cool


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
14 maj 2008
#8
ett lastbils batteri låter väldigt högt när de exploderar, de är beprövat från ett avstånd med 25cm lol
som Drönirettab skrev helvetes bra, tog alla mina ord, men en sak dom som inte håller på så mkt med ljud db-drag osv dom som kör mer med sina bilar på en daglig basis i jobbet osv, då är ju mer batteriet en smak sakdå jag personligen inte skulle kunna köpa ett slutet batteri "underhålls fritt batteri" jag vill kunna hålla koll på syrenivåer och syrehalter, men men smaken är som baken - delad och varierande mellan personer big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

336 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
ROE skrev:
Vad är skillnaden med att använda sig av vanliga bilbatteri eller batteri riktade till bilsterio? AGM teknik ska vara riktat till bilsterio men vad är det de är så speciellt med det och vad är det för teknik på ett vanligt bilbatteri?

Batterier som rekommenderas till bilstereo är oftast gjorda för att tåla en del djupa urladdningar, sedan bör de också ha ganska bra CCA-värde (kallstartström) vilket brukar innebära "snabb" ström tack vare en låg inre resistans i batteriet.

Ett renodlat startbatteri ger ut mer ström än ett djupcyklingsbatteri, därför är det också teoretiskt sett bättre på att ge ut snabb ström, men man får då passa sig för att djupurladda det eftersom det lätt går sönder vid såna saker.

Man kan väl säga att det är en fråga om hur man kommer att använda stereoanläggningen, om man tänker spela mycket med motorn avslagen eller nästan ingenting med motorn avslagen. Utifrån det kan man välja batterisort, men de flesta tror jag ändå väljer de som både tål djupa urladdningar och samtidigt ger ut bra med ström (kallas ofta "dual purpose").

AGM betyder "Absorbed Glass Matt" och innebär att batterisyran inte är flytande, utan ligger uppsuget i tunn glasfiberväv som i sin tur sitter mellan cellplattorna. Tekniken gör att den inre resistansen blir låg, cellplattorna blir kompakta och tål vibrationer, och dessutom är batteriet helt slutet. Fast det finns ventiler som kan släppa ut gas ifall någonting händer med batteriet, dock kan man inte fylla på med nytt vatten.

Tekniken innebär också att batteriet är ett "rekombinationsbatteri", dvs istället för att syran släpps ut vid bildning av gas så "rekombineras" (återbildas) gasen till batterivatten och därför försvinner ingen vätska från batteriet. Detta gäller vid normal användning, ifall tex en kortslutning inträffar så blir trycket inuti batteriet väldigt stort och gas släpps ut genom ventilerna istället för att batteriet kanske skulle ha exploderat.

Vanliga batterier innehåller samma kemiska saker, men där ligger syran och "skvalpar omkring" inuti cellerna. Cellerna görs ofta på ett sätt som innebär att den inre resistansen är aningen högre och på så sätt blir startströmmen aningen lägre om man jämför batterier med samma kapacitet.

De flesta av dagens "vanliga" batterier är faktiskt slutna de också, men de har inte den där rekombinationsteknologin som gör att gasen ombildas till vatten igen.

När det gäller laddning av AGM batterier så ska laddaren ha elektronik som gör att den går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat, annars kan batteriet överladdas vilket gör att trycket inuti batteriet blir för högt och ventilerna då släpper ut en del gas.

Även vanliga batterier bör ha den typen av laddare eftersom batterierna är slutna, på många av batterierna kan man nämligen inte fylla på med vatten och ifall det försvinner en del gas så betyder det att syramängden till slut blir så liten att batteriet slutar att fungera.

låter mycket bra precis sånt jag ville veta tackar smile

//
Roe


Sök