V6 vs V8

Opelmadness German cars, quality and beyond
15 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Men alla som är lite pålästa om bilar kom V8 före V6.. Ford släppte sin sidventilsåtta till modellåret 1932.
Chevrolet kom med toppventilsteknik till modellåret 1955.

Och den optimala vinkeln för en V8 är 90 grader, medan en V6 har 60 grader som optimal vinkel.

Men jag kan inte komma ihåg när V6an kom... hmm
Har för mig det var på 50-talet, men vem som gjorde den och när kommer jag inte ihåg.. :$

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
blacken
15 maj 2008 ·

Sharky skrev:
Öhhh nej.
Hur mycket bränsle som kan förbrännas per vevaxelvarv har inte med antal cylindrar att göra.

/Göran

Fotnot: Skall man vara riktigt konstruktionsmässigt petig så inverkar motorns geometri och konsstruktion på "bränsle per vevaxelvarv" men i princip har det inte med antal cylindrar att göra.

blacken skrev:
Det har med tändföljden att göra, en "V" sexa tänder mer per arbetsvarv än en "V" åtta. Vilket i sin tur leder till att sexan kan förbränna (dra) mera bränsle per varv. .

En "V" sexa har sex kraftimpulser per arbetsvarv; en "V" åtta har fyra per varv, en "hyvelbänk" har tre per varv och en fyra har två. antalet cylindrar har inte så mycket med soppa åtgången att göra, men kubik och varvtal har det..

blacken
15 maj 2008 ·

Sharky skrev:
Här har vi en ledande fråga:

- varför är F1 motorer med sina 3 liter V10:or? Och inte V6 eller V8?

/Göran

Motorn får ett flackare vrid..

Pellefax
15 maj 2008 · 644 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Men alla som är lite pålästa om bilar kom V8 före V6.. Ford släppte sin sidventilsåtta till modellåret 1932.
Chevrolet kom med toppventilsteknik till modellåret 1955.

Och den optimala vinkeln för en V8 är 90 grader, medan en V6 har 60 grader som optimal vinkel.

Men jag kan inte komma ihåg när V6an kom... hmm
Har för mig det var på 50-talet, men vem som gjorde den och när kommer jag inte ihåg.. :$

Chevrolet hade toppventilare på 20-talet,men V8 motorn kom -55...

Sharky
15 maj 2008 · 10 287 Inlägg

I en fyrtaktsmotor fylls halva slagvolymen per vevaxelvarv. Oavsett om det är fyra eller etthundra cylindrar. Oavsett om det är en rad, V, X motor eller boxer.

En V6:a på fyra liter fyller med 100% VE 2 liter per vevaxelvarv.
En V8:a på fyra liter fyller med 100% VE 2 liter per vevaxelvarv.

Det du skrev var att:

"Vilket i sin tur leder till att sexan kan förbränna (dra) mera bränsle per varv."

Vilket alltså inte stämmer.

/Göran



blacken skrev:
En "V" sexa har sex kraftimpulser per arbetsvarv; en "V" åtta har fyra per varv, en "hyvelbänk" har tre per varv och en fyra har två. antalet cylindrar har inte så mycket med soppa åtgången att göra, men kubik och varvtal har det..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
15 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Svaret på F1 frågan:

- tio cylindrar ger effektivaste möjliga motor om man har tre liter slagvolym i en fyrtaktare.

/Göran

Lite porr: http://hem.bredband.net/b132378/annat/f … gine19.jpg

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
blacken
15 maj 2008 ·

Sharky skrev:
I en fyrtaktsmotor fylls halva slagvolymen per vevaxelvarv. Oavsett om det är fyra eller etthundra cylindrar. Oavsett om det är en rad, V, X motor eller boxer.

En V6:a på fyra liter fyller med 100% VE 2 liter per vevaxelvarv.
En V8:a på fyra liter fyller med 100% VE 2 liter per vevaxelvarv.

Det du skrev var att:

"Vilket i sin tur leder till att sexan kan förbränna (dra) mera bränsle per varv."

Vilket alltså inte stämmer.

/Göran



blacken skrev:
En "V" sexa har sex kraftimpulser per arbetsvarv; en "V" åtta har fyra per varv, en "hyvelbänk" har tre per varv och en fyra har två. antalet cylindrar har inte så mycket med soppa åtgången att göra, men kubik och varvtal har det..

Jaha.. Varje gång den tänder så drar den (åtgår det) bensin. Så en motor som tänder fyra gånger per arbetsvarv , drar lika mycket som en som tänder sex gånger per varv?.  Om man utgår ifrån att dom är helt ekvivalenta angående varvtal och kubik..

Senast redigerat av blacken (15 maj 2008)

Rushman Evolution Garage
15 maj 2008 · 1 299 Inlägg

Så mycket kunskap det finns här på varat garage! Lika impad varje gång alla motorgalningar drar igång!

Lånar tråden lite: Rak 6:a vs V6:a?

Vad innebär skillnaderna, mer än det uppenbara rent tekniskt?

Och följdaktligen varför finns inte raka 8:or i samma mån som 4 & 6?

Sky´s the limit...
Turbomatte Lackerare/Rekondare
15 maj 2008 · 834 Inlägg

Rushman skrev:
Så mycket kunskap det finns här på varat garage! Lika impad varje gång alla motorgalningar drar igång!

Lånar tråden lite: Rak 6:a vs V6:a?

Vad innebär skillnaderna, mer än det uppenbara rent tekniskt?

Och följdaktligen varför finns inte raka 8:or i samma mån som 4 & 6?

Nu är jag inget proffs men som jag har uppfattat det så är en rak 8 lite otymplig och den vibrerar rätt mycket osv. 6an har väll inte det problemet i samma utsträkning.

sen får nån gärna rätta mig om jag har fel

Sharky
15 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Detn uppenbara, dvs lång som en hyvelbänk plus en konstruktionsteknisk mardröm med stora egensvängningsproblem i så lång vevaxel om man inte gör den grov som satan.

/Göran


Rushman skrev:
varför finns inte raka 8:or i samma mån som 4 & 6?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Opelmadness German cars, quality and beyond
15 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Turbomatte skrev:

Rushman skrev:
Så mycket kunskap det finns här på varat garage! Lika impad varje gång alla motorgalningar drar igång!

Lånar tråden lite: Rak 6:a vs V6:a?

Vad innebär skillnaderna, mer än det uppenbara rent tekniskt?

Och följdaktligen varför finns inte raka 8:or i samma mån som 4 & 6?

Nu är jag inget proffs men som jag har uppfattat det så är en rak 8 lite otymplig och den vibrerar rätt mycket osv. 6an har väll inte det problemet i samma utsträkning.

sen får nån gärna rätta mig om jag har fel

En rak åtta går så jämnt och tyst att man knappt märker det. smile
Ställte ett glas dricka på en kompis' rakåtta som sitter i en 1947 Hudson. Det vibbade lite i drickan men glaset stod still. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
torpis Forummoderator
15 maj 2008 · 10 572 Inlägg

Sharky skrev:
Detn uppenbara, dvs lång som en hyvelbänk plus en konstruktionsteknisk mardröm med stora egensvängningsproblem i så lång vevaxel om man inte gör den grov som satan.

/Göran


Rushman skrev:
varför finns inte raka 8:or i samma mån som 4 & 6?

Det är ju just det problemet, man vill använda slanka axlar i vibbrationssynpunkt, men då håller det inte.

(Det fanns väl ett par raka 8:or på Hitlers tid om jag minns rätt...)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
blacken
15 maj 2008 ·

Rushman skrev:
Så mycket kunskap det finns här på varat garage! Lika impad varje gång alla motorgalningar drar igång!

Lånar tråden lite: Rak 6:a vs V6:a?

Vad innebär skillnaderna, mer än det uppenbara rent tekniskt?

Och följdaktligen varför finns inte raka 8:or i samma mån som 4 & 6?

"hyvelbänken" alla gånger, mycket trevligare spis med mycket mera "själ" och lugnare trevligare gång..

Senast redigerat av blacken (15 maj 2008)

Opelmadness German cars, quality and beyond
15 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Pellefax skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Men alla som är lite pålästa om bilar kom V8 före V6.. Ford släppte sin sidventilsåtta till modellåret 1932.
Chevrolet kom med toppventilsteknik till modellåret 1955.

Och den optimala vinkeln för en V8 är 90 grader, medan en V6 har 60 grader som optimal vinkel.

Men jag kan inte komma ihåg när V6an kom... hmm
Har för mig det var på 50-talet, men vem som gjorde den och när kommer jag inte ihåg.. :$

Chevrolet hade toppventilare på 20-talet,men V8 motorn kom -55...

Jo jag vet. smile Raksexan kom ju tidigt med toppventiler.
Glömde bara att skriva att det var V8 som det gällde just då, men det var ju den jag skrev om innan. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Fredrik-79
15 maj 2008 · 2 164 Inlägg

I dagens läge handlar de om plats brist också.
De har funnits raka 8or innan men i dagens läge är de inte så optimalt.
I dagens läge handlar de om att förpacka bilarna för så stor inne utrymmen som möjligt med största möjliga säkerhet (om man vill göra som staten vill och vv).
Men med dagens bensin priser är de ju mer och mer så att de blir mindre motorer som utnyttjar bränset bättre och då förlorar ju dom större volym motorerna mot mindre motorer.
Ta man innan oljekrisen på slutet av 70 talet var ju större motorer nått man bara skulle ha.
Sen blev de ju poppis med mindre motorer och de är väl de som är på väg igen.

Vilket som är bäst av vad är så svårt att avgöra igentligen.
De handlar ju inte bara om volym och vilken vinkel de är på V6/V8an.
De handlar ju om med hur förbränningsrummet är och även om motorstyrnings systemet m.m.
Att man väljer mindre motor kan också ha att göra med vikt och just Vinkel motorer blir ju lite lättare jämfört med Raka motorer med samma matrial, cylindervolym och antal cylindrar.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Sharky
15 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Förlåt mig Torpis, men jag är inte mekanikcivilare. Dock har jag för mig från min karriär inom vattenkraften med långa hängande turbinaxlar med att man kan välja att dimensionera så att man ligger överkritiskt eller inte. Med en tunn axel lägger man sig överkritiskt inom hela varvtalet och med en grov axel lägger man sig underkritiskt inom hela varvtalsområdet.

Korrigera mig om jag har fel.

/Göran

Fotnot: Långa hängande turbinaxlar gör man överkritiska för annars skulle dom bli oändligt grova och oändligt tunga. En 20 m hög turbinaxel till en kaplanturbin på 30-40MW blir ändå ca en meter i diameter. Dvs....tung...

torpis skrev:
Det är ju just det problemet, man vill använda slanka axlar i vibbrationssynpunkt, men då håller det inte.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
16 maj 2008 · 12 086 Inlägg

Sharky skrev:
Svaret på F1 frågan:

- tio cylindrar ger effektivaste möjliga motor om man har tre liter slagvolym i en fyrtaktare.

/Göran

Lite porr: http://hem.bredband.net/b132378/annat/f … gine19.jpg

Visst är det en balans mellan varvförmåga och intern friktion?

Germax
16 maj 2008 · 12 086 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Men alla som är lite pålästa om bilar kom V8 före V6.. Ford släppte sin sidventilsåtta till modellåret 1932.
Chevrolet kom med toppventilsteknik till modellåret 1955.

Och den optimala vinkeln för en V8 är 90 grader, medan en V6 har 60 grader som optimal vinkel.

Men jag kan inte komma ihåg när V6an kom... hmm
Har för mig det var på 50-talet, men vem som gjorde den och när kommer jag inte ihåg.. :$

Ok, jag ska va ärlig har ingen kunskap inom ämnet. Jag tänkte logiskt, vem fan bygger en V8 före V6? Den första kolvomotorn va ju garanterat encylindrig, längre fram i utvecklingen = fler cylindrar. Men vad vet jag.


Föresten, såg på discovery för nått år sedan om en bil på 20 talet lr nått som hade dubbla överliggande?Typ sjukt före sin tid, någon som vet vad jag talar om?

_Jacob_
16 maj 2008 · 263 Inlägg

varför så stor motor? det blir ju så dyrt me tändstift haha

Bjuuuu han!!
decib3L Körv
16 maj 2008 · 3 535 Inlägg

_Jacob_ skrev:
varför så stor motor? det blir ju så dyrt me tändstift haha

Hahaha!

Truckdriving Man
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang