V6 vs V8

CHEVELLE_66
16 maj 2008 · 14 Inlägg

en V6,a är har många fördelar, den är liten å lätt till skillnad mot v8,an samtidigt som den är långt mycket bättre än en rak 4

ska man jämföra v6 och v8 motorerna ur trimsynpunkt så ha v6,an en klar fördel om man ska turbo ladda av den anledningen att den inte har lika många avgaspulser som en v8.a

Och är det nån som undrar varför topfuels kör med kompressormatad V8,a istället för V6 turbo såb beror det på att en top fuel är så extremt trimmad till bristningsgränsen så den behöver dom 2 extra cylindrarna för att ens kunna komma iväg.

viccoA
16 maj 2008 · 3 110 Inlägg

CHEVELLE_66 skrev:
en V6,a är har många fördelar, den är liten å lätt till skillnad mot v8,an samtidigt som den är långt mycket bättre än en rak 4

ska man jämföra v6 och v8 motorerna ur trimsynpunkt så ha v6,an en klar fördel om man ska turbo ladda av den anledningen att den inte har lika många avgaspulser som en v8.a

Och är det nån som undrar varför topfuels kör med kompressormatad V8,a istället för V6 turbo såb beror det på att en top fuel är så extremt trimmad till bristningsgränsen så den behöver dom 2 extra cylindrarna för att ens kunna komma iväg.

I TopFuel fallet handlar det om literhästar. 2000hk, 1500hk eller 900 hk per liter är stor skillnad. Man kan säkert skrämma upp mindre motorer till herre-jösseshästar men man har svårare att få några marginaler kvar ur hållbarhetssynpunkt.

Senast redigerat av viccoA (16 maj 2008)

kolvas
16 maj 2008 · 4 001 Inlägg

Sharky skrev:
Här har vi en ledande fråga:

- varför är F1 motorer med sina 3 liter V10:or? Och inte V6 eller V8?

/Göran

offtopic:

om inte jag är helt fel ute så var 2 eller 3 år sedan F1 hade 3 liters V10:or, i år är det 2,4liters  V8

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
leo_m83
16 maj 2008 ·

snart kommer F1 att gå ner till v6 . Bara en tids fråga wink

Senast redigerat av leo_m83 (16 maj 2008)

kolvas
16 maj 2008 · 4 001 Inlägg

leo_m83 skrev:
snart kommer F1 att gå ner till v6 . Bara en tids fråga wink

troligtvis ja, jag tycker att det är häftigt att dom är VARVTALSBEGRÄNSDE till 19.000 rpm, det vill jag också ha på min bil wink

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
v8rickard Gammelbilsnörd
16 maj 2008 · 450 Inlägg

JapMax skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Men alla som är lite pålästa om bilar kom V8 före V6.. Ford släppte sin sidventilsåtta till modellåret 1932.
Chevrolet kom med toppventilsteknik till modellåret 1955.

Och den optimala vinkeln för en V8 är 90 grader, medan en V6 har 60 grader som optimal vinkel.

Men jag kan inte komma ihåg när V6an kom... hmm
Har för mig det var på 50-talet, men vem som gjorde den och när kommer jag inte ihåg.. :$

Ok, jag ska va ärlig har ingen kunskap inom ämnet. Jag tänkte logiskt, vem fan bygger en V8 före V6? Den första kolvomotorn va ju garanterat encylindrig, längre fram i utvecklingen = fler cylindrar. Men vad vet jag.


Föresten, såg på discovery för nått år sedan om en bil på 20 talet lr nått som hade dubbla överliggande?Typ sjukt före sin tid, någon som vet vad jag talar om?

Dusenberg kanske? Sitter en rätt roliga v12a i dessa bilar... Dyra som satan idag (och då) är dessa rariteter, finns inte många kvar av dem...

Annars har vi ju de 27liters RR v12orna som satt i spitfire och lite andra applikationer från ww2. Dubbla kammar, 2stegskompressor, torrsump, helaluminium, etc...

leo_m83
16 maj 2008 ·

hehe, det verkar som att vi har det kul att jamföra v8 mot v6 big_smilebig_smile

kolvas
16 maj 2008 · 4 001 Inlägg

jag har för mig att det var någon som byggde en 2-takt V8 (inte båtmotor), nån ryss eller öststatare, en sån hade varit häftig

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Phaetoon
16 maj 2008 · 8 156 Inlägg

JapMax skrev:
Ok, jag ska va ärlig har ingen kunskap inom ämnet. Jag tänkte logiskt, vem fan bygger en V8 före V6? Den första kolvomotorn va ju garanterat encylindrig, längre fram i utvecklingen = fler cylindrar. Men vad vet jag.

Min tanke är att dom helt enkelt utgick från dubbla 4V:or när dom designade V8:an.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
16 maj 2008 · 8 156 Inlägg

v8rickard skrev:
Annars har vi ju de 27liters RR v12orna som satt i spitfire och lite andra applikationer från ww2. Dubbla kammar, 2stegskompressor, torrsump, helaluminium, etc...

Min morfars far skaffade sig en tank med dubbla Rolls-Royce Meteor V12:or, ifall att tyskarna/ryssen skulle få för sig att komma tillbaka och försöka att invadera Skåne. Han byggde även en stor bunker på sin tomt och skaffade sig ett fritidshus/gård i trakten av Hörby.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Rataxez SaltySailor
16 maj 2008 · 32 Inlägg

kolvas skrev:
jag har för mig att det var någon som byggde en 2-takt V8 (inte båtmotor), nån ryss eller öststatare, en sån hade varit häftig

Detroit Diesel har ju lite sånna motorer. Sitter bland annat i gamla GrayHoundbussar och ofta som nödkraftsaggregat. Hade en sån som nödgenerator på förra båten jag jobbade på. Kompressormatad tvåtakts V8. Fan va roligt den lät, och mycket!

leo_m83
17 maj 2008 ·

juste, båtar har ju också motorer big_smile

BiggerDigger
17 maj 2008 · 288 Inlägg

och för er som inte visste det, så hade Volvo 3,6 Liters V8 på -60 talet. B36 hette den och var på 120hk. Var en konstruktion baserad på två b18 motorer. Har ägt en bil med sån motor. Låter som en jänke V8. Helt ok motor. Väldigt stryktålig.

Själv har jag ägt bilar med boxer motor på 2 cylidrar och 600cc upp till V8 på 5,8liter.

Senast redigerat av BiggerDigger (17 maj 2008)

Piraten
17 maj 2008 · 166 Inlägg

Phaetoon skrev:
Min morfars far skaffade sig en tank med dubbla Rolls-Royce Meteor V12:or, ifall att tyskarna/ryssen skulle få för sig att komma tillbaka och försöka att invadera Skåne. Han byggde även en stor bunker på sin tomt och skaffade sig ett fritidshus/gård i trakten av Hörby.

HAHAHA skönaste jag har hört på länge.

John87 Stolt Volvoägare
17 maj 2008 · 4 913 Inlägg

MilleN skrev:
Varför finns det V8or med pinsamt lite effekt (200hk eller mindre) när man lika gärna kan ha V6?

Vet inte om det var en seriös fråga eller inte, men jag föredrar en 3-liters V8 jämfört med en 3-liters 6'a.
Mer vrid, mjukare gång, bättre ljud. Sen så är dom inte så mycket törstigare heller.
Det är ju samma volym, bara lite fler burkar smile

218hk i min V8 och det är ingen räser, men skönare motor har jag inte ägt.
Trots att T5'an i Volvon är något rappare när det gäller fart och acceleration på pappret så känns V8'an snabbare bara för att man har vrid från tomgång istället för vid 3000+ rpm.

Lite fel att jämföra sugmotor och överladdad motor kanske, men gled iväg lite när jag skrev tongue

Senast redigerat av John87 (17 maj 2008)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
roxe Jesus didn´† Tap
17 maj 2008 · 1 146 Inlägg

Gillar alla motorer med mycket hk smile

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
Opelmadness German cars, quality and beyond
17 maj 2008 · 8 197 Inlägg

BiggerDigger skrev:
och för er som inte visste det, så hade Volvo 3,6 Liters V8 på -60 talet. B36 hette den och var på 120hk. Var en konstruktion baserad på två b18 motorer. Har ägt en bil med sån motor. Låter som en jänke V8. Helt ok motor. Väldigt stryktålig.

Själv har jag ägt bilar med boxer motor på 2 cylidrar och 600cc upp till V8 på 5,8liter.

OT: Minsta jag har haft var en '76 VW Polo på 771cc. hmm Största var en '68 Ford Mustang V8 på 4,7 liter. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
dini_
17 maj 2008 · 99 Inlägg

såna nördar ni är snackar om v6 v8.. vem fan bryr sig seriöst.  jag har min m3a med rak v6a det räcker för mig

Sarge
17 maj 2008 · 2 337 Inlägg

Kan inte låta bli men... rak V6'a?

Förlåt.

Masterworks
17 maj 2008 ·

dini_ skrev:
såna nördar ni är snackar om v6 v8.. vem fan bryr sig seriöst.  jag har min m3a med rak v6a det räcker för mig

Hmmm... Bara för att det räcker för dig
betyder väll inte att det räcker för alla andra? roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang