V6 vs V8

thunderbolt
17 juni 2008 · 135 Inlägg

Hardjim skrev:

thunderbolt skrev:

Hardjim skrev:
En kompressor kan omöjligen ha högre verkningsgrad än en turbo eftersom den stjäl kraft från vevaxlen. = ren uteffekt. Turbon tar resteffekt i avgaser.

Men turbomotorer måste ju arbeta mer för att trycka ut avgaserna från cylinderna, så där förlorar man också effekt!wink

????
Om du monterar en turbo så kommer du inte förlora effekt, snarare tvärt om.

Det menar jag heller inte annars varför skulle man då använda turbo, men om du t.ex bara kopplar in avgassidan på en turbo, så lär du förlora effekt, fast sedan när man kopplar in insugssidan så genererar turbo så mycket effekt så den kompenserar den förlorade effekten med råge! Så turbon stjäl ju också effekt.

Jimm
17 juni 2008 · 1 661 Inlägg

thunderbolt skrev:

Hardjim skrev:

thunderbolt skrev:

Men turbomotorer måste ju arbeta mer för att trycka ut avgaserna från cylinderna, så där förlorar man också effekt!wink

????
Om du monterar en turbo så kommer du inte förlora effekt, snarare tvärt om.

Det menar jag heller inte annars varför skulle man då använda turbo, men om du t.ex bara kopplar in avgassidan på en turbo, så lär du förlora effekt, fast sedan när man kopplar in insugssidan så genererar turbo så mycket effekt så den kompenserar den förlorade effekten med råge! Så turbon stjäl ju också effekt.

Du menar trycksidan?
Du menar att man förlorar effekt för att få turbos att snurra? Räkna på det en gång isåfall.
Den enda anledningen jag kan komma på är isåfall att en turbobil oftast har lägre komp och kan kännas tröttare innan ladd.
Men iallfall, med en turbo tar man vara på energin i avgaserna som annars skulle gå till spillo.
Med en kompressor plockar man ren uteffekt ifrån vevaxeln.

Hoaken
17 juni 2008 · 1 163 Inlägg

v8:or e nästan oslagbara and htats it v8 power , bästa vridet, bästa prestandan , japs bilar har små snabba hästar , medans v8 har tunga kraftiga, vilket gör att man ligger bakom en v8:a med rök så du inte ser vägen!

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Aerodynamik ...
17 juni 2008 · 7 120 Inlägg

Hoaken skrev:
v8:or e nästan oslagbara and htats it v8 power , bästa vridet, bästa prestandan , japs bilar har små snabba hästar , medans v8 har tunga kraftiga, vilket gör att man ligger bakom en v8:a med rök så du inte ser vägen!

Det finns högvarvande V8or också ska du se wink

THEBADGUY Gorgilus addictus
17 juni 2008 · 4 736 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Hoaken skrev:
v8:or e nästan oslagbara and htats it v8 power , bästa vridet, bästa prestandan , japs bilar har små snabba hästar , medans v8 har tunga kraftiga, vilket gör att man ligger bakom en v8:a med rök så du inte ser vägen!

Det finns högvarvande V8or också ska du se wink

Bara att se på en F1 motor te x tongue.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
NorrmaN_Racing Olofström , Blekinge
17 juni 2008 · 211 Inlägg

Är det inga som har lyssnat på ljudet ur vr6:orna? R32 är även med en vr6:a

Nissan Cherry Turbo "Sleeper" (1985)
Alpinabiturbo Kulan
17 juni 2008 · 1 435 Inlägg

Rak sexa ska de va, med 24 ventilsteknik. Går mjukt å fint, drar rimligt med soppa och ger bra effekt.. Se bara på BMW:s M-motorer, jämför dem med en jänk v8 med samma effekt.. Iofs så är inte BMW:s v8 och v10 motorer fy skam heller. V6 är bara.. lamt. (jämför audis v6or mot bmw raka sexor vid samma cylindervolym.. behöver jag säga mer? wink

BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
candyboy
17 juni 2008 · 60 Inlägg

gammla jänk åtta låter kasst. . har aldrig gillat ljudet. . och jaa jag har en civic men det har inget med saken o göra

Owzer Rallykalle och kabeltattare
17 juni 2008 · 422 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:
Rak sexa ska de va, med 24 ventilsteknik. Går mjukt å fint, drar rimligt med soppa och ger bra effekt.. Se bara på BMW:s M-motorer, jämför dem med en jänk v8 med samma effekt.. Iofs så är inte BMW:s v8 och v10 motorer fy skam heller. V6 är bara.. lamt. (jämför audis v6or mot bmw raka sexor vid samma cylindervolym.. behöver jag säga mer? wink

Raka sexor sjunger fint dom smile

V8:or bara bluddrar och drar soppa. Sen de flesta V8:or folk pratar om är ju stenåldersmaskiner med stötstänger och gjutjärns toppar tongue

Kompressor= instant POWER!

Senast redigerat av Owzer (17 juni 2008)

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
Gronwalls
17 juni 2008 · 1 808 Inlägg

V8 är de bästa


Lyssna bara på när dom startar denna:   http://www.youtube.com/watch?v=2Omj6zxtIB0

Bara massa porrr för öronen

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
-S40- Livsnjutare
17 juni 2008 · 403 Inlägg

blacken skrev:

Merclone skrev:
V6? Det är som att bara få erektion 6 av 8 gånger...

Ja, men då har man ju ialla fall fått "sex"..lol

hahahha:P

Gta Iv 31april
Gronwalls
17 juni 2008 · 1 808 Inlägg

Den som inte har råd med V8 åker ju V6 wink big_smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Aerodynamik ...
17 juni 2008 · 7 120 Inlägg

candyboy skrev:
gammla jänk åtta låter kasst. . har aldrig gillat ljudet. .

Håller med! Men nyare V8or (ex. BMW, Ferrari, Audi m.m.) duger iallafall! roll

Senast redigerat av Aerodynamik (17 juni 2008)

-S40- Livsnjutare
17 juni 2008 · 403 Inlägg

ändå sjukt att man kan klämma in ca 500hk i en 4cylindrig bil med 1.8liter, volvo s40 som exempel

Gta Iv 31april
THEBADGUY Gorgilus addictus
17 juni 2008 · 4 736 Inlägg

Owzer skrev:

Alpinabiturbo skrev:
Rak sexa ska de va, med 24 ventilsteknik. Går mjukt å fint, drar rimligt med soppa och ger bra effekt.. Se bara på BMW:s M-motorer, jämför dem med en jänk v8 med samma effekt.. Iofs så är inte BMW:s v8 och v10 motorer fy skam heller. V6 är bara.. lamt. (jämför audis v6or mot bmw raka sexor vid samma cylindervolym.. behöver jag säga mer? wink

Raka sexor sjunger fint dom smile

V8:or bara bluddrar och drar soppa. Sen de flesta V8:or folk pratar om är ju stenåldersmaskiner med stötstänger och gjutjärns toppar tongue

Kompressor= instant POWER!

Ja det är sånt man nog får stå ut med om man kör V8:a kan jag tror.
Men är ju värt det kan jag tänka mig. För att ha en V8, med uppåt 400-500 kusar ORIGINAL utan turbo och sånt tjafs, det är fan manligt värre! tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
henke_99 Offroad Racing
17 juni 2008 · 3 122 Inlägg

Gronwalls skrev:
Den som inte har råd med V8 åker ju V6 wink big_smile

dom vill bara inte skämmas med en 4:a eller 5:a

Senast redigerat av henke_99 (17 juni 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
17 juni 2008 · 834 Inlägg

Gronwalls skrev:
Den som inte har råd med V8 åker ju V6 wink big_smile

Dom med liten snopp köer v8, vi med lite större har sex istället;)

falloutboy
17 juni 2008 · 1 723 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Ja det är sånt man nog får stå ut med om man kör V8:a kan jag tror.
Men är ju värt det kan jag tänka mig. För att ha en V8, med uppåt 400-500 kusar ORIGINAL utan turbo och sånt tjafs, det är fan manligt värre! tongue

klart man står ut med gjutjärnstoppar och stötstänger när man känner kraften från V8an och får lyssna på ljudet. cool

Det är en speciell känsla att köra en bil med V8. men sen är jag ju partisk.

falloutboy
17 juni 2008 · 1 723 Inlägg

Turbomatte skrev:

Gronwalls skrev:
Den som inte har råd med V8 åker ju V6 wink big_smile

Dom med liten snopp köer v8, vi med lite större har sex istället;)

jag trodde att det var de som monterar stora utblås och japsdämpare som ville kompensera för nåt.... wink

Turbomatte Lackerare/Rekondare
17 juni 2008 · 834 Inlägg

falloutboy skrev:

Turbomatte skrev:

Gronwalls skrev:
Den som inte har råd med V8 åker ju V6 wink big_smile

Dom med liten snopp köer v8, vi med lite större har sex istället;)

jag trodde att det var de som monterar stora utblås och japsdämpare som ville kompensera för nåt.... wink

Nej nej, det gör vi för att retas med alla som har högljuda v8or^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang