Blev fotad av fartkamera

Molenda
15 maj 2008 · 13 Inlägg

Körde drottningholmsleden ut från ekerö i morse, och fick en chock,
inte för att jag är orolig att min headshot blev dålig, fast det blev den nog, hade solskyddet nere, och såg bara en form av blixt över hela huven.
Om jag nu blev fotad, men med högst sannorlighet blev ja de

Men min radarvarnare/laservarnare var tyst som en mus! Sa ingenting,
då den brukar leva om och varna för KU och KA band och allt vad dom kallas.

Men inte en enda varning på hela färden, och då är det ändå väldigt kameratätt på dessa vägar.

Visst, jevligt dumt att köra fort, det är det, ingen tvekan alls, men inte det jag undrar, varför sa inte varnaren något?
Är en Cobra 9337 tror jag beteckningen är)

Har verkligen förlitat mig på denna varnare, men tydligen funkar dom inte, eller what?
Verkligen besviken om den inte funkar som den ska.

Tror den har varnat förut för en del kameror, gått upp i varv, piper som faen, sen när jag passerat har den lugnat ned sig.
verkligen fundersam nu..

När jag ändå är igång, blir det brev på posten då man ska ange någon? eftersom regnumret iallafall, antar jag ? kom med på bild,
men inte jag, Tror jag. Eftersom jag inte fick nån blixt i ansiktet. och solskydet var nere..

Senast redigerat av Molenda (15 maj 2008)

gamlingen
15 maj 2008 · 5 198 Inlägg

syns inte ditt ansikte kommer det inget brev så vet dom inte vem som körde,, fortfarande FÖRARANSVAR vid fortkörningar..

fredriq Olika
15 maj 2008 · 907 Inlägg

Nej vi har ingen angivarlag i Sverige.

Mvh
Fredrik
Owzer Rallykalle och kabeltattare
15 maj 2008 · 422 Inlägg

Har de kopplat in kamerorna där nu? När jag jobbade där i sommras så funkade inte en enda vad jag minns.

Tror du får hem en lapp där du ska godkänna eller neka, nekar du så kan det bli rättegång, men du brukar inte dra det så långt.

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
gamlingen
15 maj 2008 · 5 198 Inlägg

kommer inget om de inte kan identifiera föraren

HPaddict DailyFresh Drifter
15 maj 2008 · 2 466 Inlägg

jag har hört att det från och med i år har blivit så att böterna skickas till bilägaren oavsett om han körde eller ej.

detta pga att denna lånar ut bilen i förtroende till föraren, och ska då kunna lita på att han inte kör för fort.


vet ej om detta stämmer men det är vad jag har hört..


mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker
Mercedes CLK "3.6L AMG" (2003)
Toyota Corolla KE70 Wagon "Low n Really Slow" (1981)
gamlingen
15 maj 2008 · 5 198 Inlägg

Vad jag vet så är det ff ett förslag at det ska va ägaransvar,,,, vilket inte kommer att fungera,,,

kolvas
15 maj 2008 · 4 001 Inlägg

HPaddict skrev:
jag har hört att det från och med i år har blivit så att böterna skickas till bilägaren oavsett om han körde eller ej.

detta pga att denna lånar ut bilen i förtroende till föraren, och ska då kunna lita på att han inte kör för fort.


vet ej om detta stämmer men det är vad jag har hört..


mvh stångberg

det skickas inga böter men däremot så skickas det ett brev där det står att din bil blev fotad för fortkörning vid det datumet och så står det att man ska skriva vem som körde bilen och returnera brevet men det behöver man inte göra, jag ska se om jag hittar brevet där hemma så ska jag scanna in det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
XxetrOxX
15 maj 2008 · 101 Inlägg

Min svärfars jobbe kompis körde för fort en gång förbi fartkamera och blev fotad, det va en firma bil och polisen kollade upp igenom firman vem som körde den just då!. han blev av med sitt körkort dock:/.
Men det är bara till att var lugn och leka dum, - Att du inte har kört bilen, Men som de säger: det är bilens ägare ansvar nu förtiden. Men det verka inte ha blivit något av det, sen de ändrade reglerna.. Tanke på dom som blir jagade av polisen blir ju inte tagen, fast polisen har sätt reg nr.. Men ajja.. lycka till.. hoppas det löser sig //

gamlingen
15 maj 2008 · 5 198 Inlägg

Posta en länk med de nya reglern ...

SÅ här står det,,

Endast fortkörare fotograferas
I varje trafiksäkerhetskamera finns ett system som mäter fordonets hastighet med hjälp av radar. Kamerorna aktiveras under de perioder då olycksrisken är som störst, till exempel på natten. Det är enbart när någon kör fortare än vad som är tillåtet på vägen som kameran tar en bild. Bilden kompletteras med information om bland annat tid, plats och hastighet. Den skickas sedan automatiskt via telenätet till Polisen som utreder ärendet och bötfäller föraren.


http://www.vv.se/templates/page2_2____16247.aspx

Senast redigerat av gamlingen (15 maj 2008)

Schotttz
16 maj 2008 · 586 Inlägg

Molenda skrev:
Körde drottningholmsleden ut från ekerö i morse, och fick en chock,
inte för att jag är orolig att min headshot blev dålig, fast det blev den nog, hade solskyddet nere, och såg bara en form av blixt över hela huven.
Om jag nu blev fotad, men med högst sannorlighet blev ja de

Men min radarvarnare/laservarnare var tyst som en mus! Sa ingenting,
då den brukar leva om och varna för KU och KA band och allt vad dom kallas.

Men inte en enda varning på hela färden, och då är det ändå väldigt kameratätt på dessa vägar.

Visst, jevligt dumt att köra fort, det är det, ingen tvekan alls, men inte det jag undrar, varför sa inte varnaren något?
Är en Cobra 9337 tror jag beteckningen är)

Har verkligen förlitat mig på denna varnare, men tydligen funkar dom inte, eller what?
Verkligen besviken om den inte funkar som den ska.

Tror den har varnat förut för en del kameror, gått upp i varv, piper som faen, sen när jag passerat har den lugnat ned sig.
verkligen fundersam nu..

När jag ändå är igång, blir det brev på posten då man ska ange någon? eftersom regnumret iallafall, antar jag ? kom med på bild,
men inte jag, Tror jag. Eftersom jag inte fick nån blixt i ansiktet. och solskydet var nere..

På vissa fartkamrevarnare får du uppdatera igernom datorn, ladda ned nya "kartor" så att alla nya kamrer som sätts upp kommer med.

Så får jag göra på min iaf. Gör alltid det när jag ska någonstans långt bort eller där jag aldrig har kört tidigare. Jag har haft min i något år nu, har varnat för varenda kamera. Men man ska aldrig lita på den till 100% ändå.

Molenda
16 maj 2008 · 13 Inlägg

Fast nu är det ingen Gps kameravarnare, utan en som känner av på riktigt, laservarnare är väl rätta ordet

Kom även på att jag haft aset i nåt jevla city mode så kan mycket väl ha skitit i att varnat just för skåpen då.
Vakna till när jag ändra till highway mode och började leva om.

FireTraXX DFFL
16 maj 2008 · 9 020 Inlägg

HPaddict skrev:
jag har hört att det från och med i år har blivit så att böterna skickas till bilägaren oavsett om han körde eller ej.

detta pga att denna lånar ut bilen i förtroende till föraren, och ska då kunna lita på att han inte kör för fort.


vet ej om detta stämmer men det är vad jag har hört..


mvh stångberg

Jag har hört en jävla massa, allt är inte sant för det.
Och när folk skriver saker de hört så blir det till sanning för vissa.

ENDA GÅNGEN ägaren får böterna är vid felparkering.
Kvittar om du kör förbi kameran i en oförsäkrad, avställd bil med svartmålad vindruta, vinterdäck utan mönster, utan ljuset på mitt i natten i 400km/h så är det alltid föraren som får böterna.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
nacka
10 september 2008 · 7 Inlägg

Jag blev fotade idag när jag körde i ca 65 (enligt hastighetsmätaren) på en 50 väg.
Det speciella är att bilen som låg strax framför körde i 70-80 eller liknande och han blev inte fotad, hur kan det vara så?
Hur lång tid tar det ca innan jag får boten?

Rawad C20LET
10 september 2008 · 1 041 Inlägg

En kolega till mig hade kört firma bilen o körde lite för fort, han blev fotad av skåpet då, nån vecka senare så ringer polisen till våran åkaren o frågar vem var det som körde bilen, han va tvungen att säga vem det va så kolegan fick brevet efter ett tag där han ska betala boten.

Man kan alltid skaffa reg nummer gömmare om man kör fort på vägaran står det att det kommer kamera skåp så drar man in skylten o när man passerar så fäller man ut den, men ser polisen dig så blir de inte glada.
en bra uppffining faktiskt, visst kostar den en del men den är faktiskt värd.

Hoppas det ordnar sig för din del.

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Necken Förvalt Värde
10 september 2008 · 61 Inlägg

Blev också fotad av en kamera, fick hem ett brev med en klockren bild på mitt ansikte samt bilden ja har på mitt körkort, och en bild på hela bilen samt reggnummer.
Bot på 2300:- för 9kmh för fort. Skulle posta tillbaka en del där jag skulle kryssa i om jag nekade eller erkände.
Jag slängde brevet irriterad som ja var smile
Fick hem en påminelse, som jag slängde i papperskorgen också.
Sedan fick jag hem ett brev där det stod: På grund av att den misstänkte varken erkänt eller nekat brottet så finns det inget underlag att fortsätta utredningen på. Den anklagade anses därför som oskyldig och utredningen läggs ned.

-=Tryck&Pys: A4 Dtm=-
VictorW Medlem 34530
10 september 2008 · 908 Inlägg

Molenda skrev:
Fast nu är det ingen Gps kameravarnare, utan en som känner av på riktigt, laservarnare är väl rätta ordet

Kom även på att jag haft aset i nåt jevla city mode så kan mycket väl ha skitit i att varnat just för skåpen då.
Vakna till när jag ändra till highway mode och började leva om.

Tråkigt, men tyvärr är det ju bara att bita i det sura äpplet om det kommer en lapp hem. Kör man för fort är det ju en risk man tar, så därför kör jag aldrig för fort roll

Jag har denna fartkameravarnare, o den funkar klockrent, http://www.adteknik.se/swedish/gps.htm

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Chrill27
10 september 2008 · 553 Inlägg

Är det inte ägaren till bilen eller närmaste släkt t.ex. fru, barn, mor.. etc som körde bilen eller att ansiktet är oigenkännligt så ska det enligt vv läggas ner, om de mot förmodan skulle fråga vem som körde bilen så finns det ingen angivelselag i Sverige och du är därför inte skyldig att berätta vem det var som körde även om du vet det.

För övrigt var det antagligen att den var varnaren var felinställd mellan highway/city mode hmm

Ruuska_
10 september 2008 · 474 Inlägg

nån som vet hur det är om man kör lastbil med släp på 90 väg? Man får ju bara köra i 80

känner kameran av att man kör i tex 85 och tar kort eller hur fungerar det?

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
Seth
10 september 2008 · 3 354 Inlägg

tror det bara tar foton vid överträdelse av allmänt inställd hastighet.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang