3484
Sök

Har en baslåda, ska nu köpa slutsteg, vilka kablar behöver jag?

Bilplåtslagare
77 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Hej!

Har nu äntligen köpt min första bil [student] och ska slänga in en baslåda som jag fick med för ett förmånligt pris. Ska nu iväg och köpa ett slutsteg och undrar vilka kablar som behövs förutom det som redan finns, vilket är dragen strömkabel från batteriet. och en lågnivåkabel från stereon. Är det bara kablar från steg till låda som saknas eller har jag glömt nåt?

Sen undrar jag vad det kan tänkas vara för svart liten sladd som följer längs med sidan [löst] av den grova elkabeln från batteriet?

Mvh!

21 761 Inlägg
16 maj 2008
Den där lilla svarta sladden som följer längs med batterikabeln vet jag inget om.

Du behöver också en minuskabel som ska gå från steget till en kraftig jordpunkt i karossen. Kabeln bör vara kort, helst inte längre än 1m om det går. När det gäller pluskabeln från batteriet som går bak till skuffen så ska den vara anpassad till det steg som du köper, annars kan det bli en del spänningsfall när du spelar högt.

Vet du hur många mm2 kabeln är på?
Sitter det en säkring framme vid batteriet?
Hur många ampere är den på?

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
16 maj 2008
Den lilla svarta kan inte vara remoten? Som gör att steget startar när du startar stereon och stängs av när du stänger av stereon.. så det inte alltid står och tuggar på batteriet

TeamBerget
35 Inlägg
16 maj 2008
Tja. va kul då...Först behöver du en RCA kabel (lågnivå) med styrning till steget, sen en Ström kabel...ju tjokare desto bättre smile och typ en 1 meter lång jord kabel. Och lite vanlig högtalar kabel till Baslådan om du hadde de...remoten är oftast gul eller grön...Lycka till smile

Din Dröm Min Verklighet

Bilplåtslagare
77 Inlägg
16 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den där lilla svarta sladden som följer längs med batterikabeln vet jag inget om.

Du behöver också en minuskabel som ska gå från steget till en kraftig jordpunkt i karossen. Kabeln bör vara kort, helst inte längre än 1m om det går. När det gäller pluskabeln från batteriet som går bak till skuffen så ska den vara anpassad till det steg som du köper, annars kan det bli en del spänningsfall när du spelar högt.

Vet du hur många mm2 kabeln är på?
Sitter det en säkring framme vid batteriet?
Hur många ampere är den på?

Jag fick reda på att den lilla svara var jordkabel dragen från fronten.
Det visste ju till och med jag att det inte är så värst bra. Den är lika tjock [tunn] som en antennkabel till en hemma ministereo!
Så den skiter jag nog i? Eller spelar tjockleken någon roll när det gäller jorden?

Själva strömkabeln torde vara kanske 8mm på en höft. Jag har mest köpt allt som behövs nu och ska pilla ihop allt i morgon då jag inte är så förbannat trött. Ska kolla upp säkringen på kabeln, om det ens finns nån [nej det fanns det inte neutral]
Det sitter en säkring på slutsteget, det räcket inte med enbart den va?

_ZooN_ skrev:
Den lilla svarta kan inte vara remoten? Som gör att steget startar när du startar stereon och stängs av när du stänger av stereon.. så det inte alltid står och tuggar på batteriet

Remoten sitter väl på rca-kabeln? Det går en liten i mitten längs med hela kabeln.

Kan tillägga att det är det här jag har införskaffat:
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=85472 steg
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=57517 låda

En del säger att det är skit, en del säger att det är bättre än annat för samma pengar. Allt återstår att se!
hoppas jag får till allt i morgon!

Tack för all hjälp så länge! smile

21 761 Inlägg
16 maj 2008
Det där steget, står det i manualen hur mycket WRMS det ger ut i 2 Ohm?
Hur stor är säkringen på steget?

Mutant har en del prisvärda grejor, hur det är med just det där steget vet jag dock inte smile. Du gör helt rätt i att strunta i den svarta kabeln som ligger bredvid pluskabeln från batteriet, släng eländet eller använd det till något annat som inte har med slutsteg att göra.

Ja, jordkabeln till steget är mycket viktig, man bör ha åtminstone lika grov som pluskabeln för att vara säker. Längden ska som sagt helst inte vara mer än 1m, kabeln sätts fast i någon kraftig karossdel i närheten av steget. Plåtytan på karossdelen ska vara helt plåtren och så slät som möjligt just där jordkabelskon sittar fastskruvad så att det blir bra kontakt.

Det ska sitta en säkring på pluskabeln framme vid batteriet, den är till för att skydda så att det inte uppstår kabelbrand ifall det skulle bli kortslutning någonstans på vägen. Säkringen ska alltså enbart dimensioneras för hur grov kabeln är, inget annat. Säkringen på slutsteget är enbart till för att skydda själva steget ifall det överbelastas eller liknande.

För att kunna välja rätt säkring så måste man veta hur stor area det är på pluskabeln, att bara veta diametern ger tyvärr inte tillräckligt exakta uppgifter. Om du menar kabelhöljets ytterdiameter när du skriver "kanske 8mm på en höft", så kan nog kabelarean vara 10-16mm2 men det är bara en gissning eftersom tjockleken på olika kablars höljen varierar.

Bilplåtslagare
77 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det där steget, står det i manualen hur mycket WRMS det ger ut i 2 Ohm?
Hur stor är säkringen på steget?

Mutant har en del prisvärda grejor, hur det är med just det där steget vet jag dock inte smile. Du gör helt rätt i att strunta i den svarta kabeln som ligger bredvid pluskabeln från batteriet, släng eländet eller använd det till något annat som inte har med slutsteg att göra.

Ja, jordkabeln till steget är mycket viktig, man bör ha åtminstone lika grov som pluskabeln för att vara säker. Längden ska som sagt helst inte vara mer än 1m, kabeln sätts fast i någon kraftig karossdel i närheten av steget. Plåtytan på karossdelen ska vara helt plåtren och så slät som möjligt just där jordkabelskon sittar fastskruvad så att det blir bra kontakt.

Det ska sitta en säkring på pluskabeln framme vid batteriet, den är till för att skydda så att det inte uppstår kabelbrand ifall det skulle bli kortslutning någonstans på vägen. Säkringen ska alltså enbart dimensioneras för hur grov kabeln är, inget annat. Säkringen på slutsteget är enbart till för att skydda själva steget ifall det överbelastas eller liknande.

För att kunna välja rätt säkring så måste man veta hur stor area det är på pluskabeln, att bara veta diametern ger tyvärr inte tillräckligt exakta uppgifter. Om du menar kabelhöljets ytterdiameter när du skriver "kanske 8mm på en höft", så kan nog kabelarean vara 10-16mm2 men det är bara en gissning eftersom tjockleken på olika kablars höljen varierar.

Säkringen på steget är 40A. Det står att det levererar 2x112W vid 2 Ohm.

Hur exakt tar jag reda på kabelns area? Står det kanske rentav på den? Jag har som sagt inte botaniserat mig vidare djupt i kabeldragningen förutom att jag vet att det inte sitter någon säkring på, ska iväg till jobbet nu och byta hjullager och fläska in allt ljud hade jag tänkt. Finns nog folk där som kan det mesta om ljud men det skulle vara kul att göra allt själv smile

SEN, vad är det för skillnad på en ljudkabel och en strömkabel? Det torde väl vara samma sak?

Mvh!

21 761 Inlägg
17 maj 2008
Jag kan tänka mig att steget drar runt 30A vid full effekt i 2 Ohm, då räcker det med tex en 16mm2 kabel utan att få problem med spänningsfall.

Ja, ibland står arean angivet på kabelns hölje, men inte alltid. Att mäta diametern på alla trådar tillsammans och sedan räkna ut arean ger tyvärr inte helt pålitligt resultat, jag har själv testat det med kablar som jag vet arean på.

Ljudkabel är inte samma som strömkabel, däremot kan ljudkabel innebära två olika saker. Dels kan det vara högtalarkabel och dels kan det vara lågnivåkabel smile.

Bilplåtslagare
77 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Det var 8mm­². Det stog på den. Så min höft gissade rätt haha.

Nu har jag fått till allt, nästan. Eftersom den blåa remote från stereon inte ville fungera alls så drog jag remote från stereon till ett lyse bak och det fungerar hur bra som helst.
MEN, jag kan inte få memory att funka på stereon. Måste ställa om allt efter varje omstart av bilen...

Jobbigt värre. Ska + och gul [memory] sitta ihop?

21 761 Inlägg
19 maj 2008
På vissa bilar så kan ISO-kablarnas färger vara tvärtom, dvs att den röda kabeln är till minnet och den gula går till tändplus. Men huvudsaken är att stereons minneskabel (gul) går till en konstant plus för att behålla minnet när bilen stängs av.

8mm2 är ju lite klent egentligen, men för just det där steget så går det faktiskt att ha en sån area. Den högsta rekommenderade säkringen är 40A, då ska det fungera även med den biten.

Fast om du i framtiden kommer att slänga in ett till steg eller byta det nuvarande till ett kraftigare, då får du byta ut strömkabeln till en grövre. Det ska som sagt fungera med 8mm2, men jag (och säkert andra) rekommenderar helst grövre kabel smile.
Senast redigerat av Drönirettab (19 maj 2008)

Bilplåtslagare
77 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
På vissa bilar så kan ISO-kablarnas färger vara tvärtom, dvs att den röda kabeln är till minnet och den gula går till tändplus. Men huvudsaken är att stereons minneskabel (gul) går till en konstant plus för att behålla minnet när bilen stängs av.

8mm2 är ju lite klent egentligen, men för just det där steget så går det faktiskt att ha en sån area. Den högsta rekommenderade säkringen är 40A, då ska det fungera även med den biten.

Fast om du i framtiden kommer att slänga in ett till steg eller byta det nuvarande till ett kraftigare, då får du byta ut strömkabeln till en grövre. Det ska som sagt fungera med 8mm2, men jag (och säkert andra) rekommenderar helst grövre kabel smile.

Ska kolla upp det efter jobbet idag då. Tack smile
Enligt manualen så behövdes det bara en 6mm² men jag förstår tänket!

SÅ SKÖNT! nu kan jag dra raggar-repor haha big_smile

Tack alla för all hjälp!

Sök