Finns det olika syn på folket?

anvandare_12345
16 maj 2008 · 654 Inlägg

Hmm. skrev:

FireTraXX skrev:
Massa text

HAHA, tack behövde skratta. plugga fysik B e drygt.

Då har du det första mordvapnet som inte kräver licens! (boken) wink

Muttley
16 maj 2008 ·

Marten87 skrev:
Hello folket!



Är nyfiken på era åsiktet.tongue

kan lämna en åsikt med till dig smile ligger din tråd i rätt kategori? wink

tror inte dövt folk handlar nått om allmänt bilar eller motor smile läs på

Marten87
16 maj 2008 · 80 Inlägg

Min poängen är.. det finns dåliga attityd mot döva som vill gärna vara med hörande världen som kan göra saker.. min fel som tryck in fel trådet. Nu är det ändrat:P Jag är döva som undrar varför dt finns en dåliga attityd mot döva? Har varit med en bilträff och tycker det är häfigt trots det finns hörande som visar att döva borde inte vara på plats bilträffar. och trycka ner oss.. det finns folk som påstår att vi är döva kan inte göra ngt. trots vi är helt normala utom hörsel som inte fungerar.

Hörande världen är stor jämnföra med döva världen. t.ex Jag älskar bilarna.. även har meka bilar.. har tagit många kontakt med hörande som har erfarheten om trimma motor. börja med använda jag sms meddelande att disktuterar med, senare person ringer mig. jag avbröt när telefon ringer och tala om att jag är döv och kan inte svarar på telefon via sms. Då allt samtalet går åt skogen. Så det gör bara svårare för mig att ta fram fakta om bilarna som jag vill ha svaret ang bilarna.

Jag vill bara ha olika synpunkterna "Varför kan det vara orsak till?"

Senast redigerat av Marten87 (16 maj 2008)

BMW 528i (1987)
Ashra
16 maj 2008 · 346 Inlägg

jaha detta var ju begripligt.

Hmm.
16 maj 2008 ·

Jag kan inte förstå varför man skulle trycka ner de döva. Då jag personligen inte gör det.

Senast redigerat av Hmm. (16 maj 2008)

fritzo
16 maj 2008 · 123 Inlägg

Bara för att man är döv kan man faktiskt lära sig stava och skriva, du var väl döv, inte blind?

Eller...?

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
Wanegardh Asgammal medlem.
16 maj 2008 · 2 246 Inlägg

jag har inget emot döva..

FireTraXX DFFL
16 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Marten87 skrev:
Min poängen är.. det finns dåliga attityd mot döva som vill gärna vara med hörande världen som kan göra saker.. min fel som tryck in fel trådet. Nu är det ändrat:P Jag är döva som undrar varför dt finns en dåliga attityd mot döva? Har varit med en bilträff och tycker det är häfigt trots det finns hörande som visar att döva borde inte vara på plats bilträffar. och trycka ner oss.. det finns folk som påstår att vi är döva kan inte göra ngt. trots vi är helt normala utom hörsel som inte fungerar.

Hörande världen är stor jämnföra med döva världen. t.ex Jag älskar bilarna.. även har meka bilar.. har tagit många kontakt med hörande som har erfarheten om trimma motor. börja med använda jag sms meddelande att disktuterar med, senare person ringer mig. jag avbröt när telefon ringer och tala om att jag är döv och kan inte svarar på telefon via sms. Då allt samtalet går åt skogen. Så det gör bara svårare för mig att ta fram fakta om bilarna som jag vill ha svaret ang bilarna.

Jag vill bara ha olika synpunkterna "Varför kan det vara orsak till?"

Seriöst...

Det är skitsvårt att läsa vad du skriver.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Hmm.
16 maj 2008 ·

fritzo skrev:
Bara för att man är döv kan man faktiskt lära sig stava och skriva, du var väl döv, inte blind?

Eller...?

För att först lära sig skriva helt korrekt. Måste man kunna höra uttalen på de olika bokstäverna. det kan ju vara lite problem om man bara ser bokstäver men fattar inte vad dem ska vara till?.. dock bör man lära sig skriva successivt.
om man t,ex. ser en bild på en Apa, och bokstäverna A-P-A. och på så vis kopplar A-P-A. Till just en apa.
dock kan det kanske vara svårt med, olika ändelser på rätt ställe osv.

Så vitt jag förstår.

Senast redigerat av Hmm. (16 maj 2008)

FireTraXX DFFL
16 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Hmm. skrev:

fritzo skrev:
Bara för att man är döv kan man faktiskt lära sig stava och skriva, du var väl döv, inte blind?

Eller...?

För att först lära sig skriva helt korrekt. Måste man kunna höra uttalen på de olika bokstäverna. det kan ju vara lite problem om man bara ser bokstäver men fattar inte vad dem ska vara till?.. dock bör man lära sig skriva successivt.
om man t,ex. ser en bild på en Apa, och bokstäverna A-P-A. och på så vis kopplar A-P-A. Till just en apa.
dock kan det kanske vara svårt med, olika ändelser på rätt ställe osv.

Så vitt jag förstår.

Varför skulle det vara det?
Svenska språket fungerar likadant i både tal och skrift.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
fritzo
16 maj 2008 · 123 Inlägg

Hmm. skrev:

fritzo skrev:
Bara för att man är döv kan man faktiskt lära sig stava och skriva, du var väl döv, inte blind?

Eller...?

För att först lära sig skriva helt korrekt. Måste man kunna höra uttalen på de olika bokstäverna. det kan ju vara lite problem om man bara ser bokstäver men fattar inte vad dem ska vara till?.. dock bör man lära sig skriva successivt.
om man t,ex. ser en bild på en Apa, och bokstäverna A-P-A. och på så vis kopplar A-P-A. Till just en apa.
dock kan det kanske vara svårt med, olika ändelser på rätt ställe osv.

Så vitt jag förstår.

Mjo, det kan man ju förstå, men av trådskaparens profil att döma har han ju bil (och förmodligen körkort) och borde väl lärt sig på minst 18 år i livet

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
Hmm.
16 maj 2008 ·

FireTraXX skrev:

Hmm. skrev:

fritzo skrev:
Bara för att man är döv kan man faktiskt lära sig stava och skriva, du var väl döv, inte blind?

Eller...?

För att först lära sig skriva helt korrekt. Måste man kunna höra uttalen på de olika bokstäverna. det kan ju vara lite problem om man bara ser bokstäver men fattar inte vad dem ska vara till?.. dock bör man lära sig skriva successivt.
om man t,ex. ser en bild på en Apa, och bokstäverna A-P-A. och på så vis kopplar A-P-A. Till just en apa.
dock kan det kanske vara svårt med, olika ändelser på rätt ställe osv.

Så vitt jag förstår.

Varför skulle det vara det?
Svenska språket fungerar likadant i både tal och skrift.

Det går säkert, men borde ta bra med tid. Jag sa inte att det var omöjligt, bara svårt. Sen är det ju upp till var och en av de döva att ha tid och ork att lära sig 100%igt.

Aerodynamik ...
16 maj 2008 · 7 120 Inlägg

jonesono skrev:
Om man är 15 bast var det säkert roligt...

Vilken tur att jag är det då...

FireTraXX DFFL
16 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Hmm. skrev:

FireTraXX skrev:

Hmm. skrev:

För att först lära sig skriva helt korrekt. Måste man kunna höra uttalen på de olika bokstäverna. det kan ju vara lite problem om man bara ser bokstäver men fattar inte vad dem ska vara till?.. dock bör man lära sig skriva successivt.
om man t,ex. ser en bild på en Apa, och bokstäverna A-P-A. och på så vis kopplar A-P-A. Till just en apa.
dock kan det kanske vara svårt med, olika ändelser på rätt ställe osv.

Så vitt jag förstår.

Varför skulle det vara det?
Svenska språket fungerar likadant i både tal och skrift.

Det går säkert, men borde ta bra med tid. Jag sa inte att det var omöjligt, bara svårt. Sen är det ju upp till var och en av de döva att ha tid och ork att lära sig 100%igt.

Det är upp till var och en oavsett om man är döv eller ej.
Men det är ju ren idioti att inte göra det p.g.a. lathet.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Hmm.
16 maj 2008 ·

FireTraXX skrev:

Hmm. skrev:

FireTraXX skrev:
Varför skulle det vara det?
Svenska språket fungerar likadant i både tal och skrift.

Det går säkert, men borde ta bra med tid. Jag sa inte att det var omöjligt, bara svårt. Sen är det ju upp till var och en av de döva att ha tid och ork att lära sig 100%igt.

Det är upp till var och en oavsett om man är döv eller ej.
Men det är ju ren idioti att inte göra det p.g.a. lathet.

Problemet är att det bör ju ta mycket längre tid.
upp till var och en, jo. men det tar ett år att lära sig grunderna för en sex-sju åring. hur lång tid borde det inte ta för en döv sex-sju åring ? lite förståelse får man ha.

Senast redigerat av Hmm. (16 maj 2008)

Emelie_244
16 maj 2008 · 375 Inlägg

Sen en person som är döv skriver inte på "riktig" svenska.. De skriver på "teckenspråk" så det blir inte riktigt samma..

Volvo S40 (2008)
Marten87
16 maj 2008 · 80 Inlägg

Hmm. skrev:

FireTraXX skrev:

Hmm. skrev:

Det går säkert, men borde ta bra med tid. Jag sa inte att det var omöjligt, bara svårt. Sen är det ju upp till var och en av de döva att ha tid och ork att lära sig 100%igt.

Det är upp till var och en oavsett om man är döv eller ej.
Men det är ju ren idioti att inte göra det p.g.a. lathet.

Problemet är att det bör ju ta mycket längre tid.
upp till var och en, jo. men det tar ett år att lära sig grunderna för en sex-sju åring. hur lång tid borde det inte ta för en döv sex-sju åring ? lite förståelse får man ha.

språket är aldrig perfekt egentligen. bara det som gäller få folk kunna förstår vad person menar av sina eget språket. Döva har totalt 2 år extra i skolan för att få samma nivå som hörande.

Hörande grund 1-9
döva 1-10

gymnasiet

Hörande 1-3
döva 1-4

Fritzo. Jag är dövsmile Du, fritnzo. undrar jag vilket helst du välja förlora Hörsel eller bli blind för att behåller hörsel?smile

BMW 528i (1987)
baca Os Difuntos
16 maj 2008 · 1 822 Inlägg

Vad e det som gör att när döva skriver blir det helt fucked up med stavelser och placeringen av ord? inget negativt bara nyfiken..

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.
StiFf Wankel
16 maj 2008 · 1 080 Inlägg

baca skrev:
Vad e det som gör att när döva skriver blir det helt fucked up med stavelser och placeringen av ord? inget negativt bara nyfiken..

emelie_244 svarade på det två inlägg innan ditt
"Sen en person som är döv skriver inte på "riktig" svenska.. De skriver på "teckenspråk" så det blir inte riktigt samma.."

MDS Västerås
Phaetoon
16 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Jag tänker inte så mycket på det. Jag har pratat en del med döva/stumma. Men jag kan själv inte teckenspråk. Men så länge dom kan läsa på läpparna och / eller har med sig en tolk så går det ju bra. En del kan ju faktiskt prata också. Alla döva är ju inte stumma.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang