Finns det olika syn på folket?

Phaetoon
18 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Yelena skrev:

Gulmun skrev:

Yelena skrev:
Den här sidan är för er som är bilintresserade - och då ska det ta mej tusan kvitta om några inte hör, eller om några har amputerade ben. Dela istället ert bilintresse med varandra - det ger så mycket mer än att skriva onödiga inlägg som "lätt dagens garv".

Så syftet med denna tråd var...?

Marten87 ska egentligen svara på denna fråga. Men om jag sammanfattar så har han och andra döva upplevt en dålig attityd när de varit på bilträffar och vill då uppmärksamma detta. Hänger du med?

Riktigt så illa är det nog inte, men jag tror nog att Marten87 menade attityder till döva i allmänhet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ironhead volvoraggare
18 maj 2008 · 4 776 Inlägg

än sak jag tänkt på  man får lära sig engelska i skolan varför ska man då inte kunna får lära sig teckenspråk?

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Phaetoon
18 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Gulmun skrev:

Yelena skrev:
Den här sidan är för er som är bilintresserade - och då ska det ta mej tusan kvitta om några inte hör, eller om några har amputerade ben. Dela istället ert bilintresse med varandra - det ger så mycket mer än att skriva onödiga inlägg som "lätt dagens garv".

Så syftet med denna tråd var...?

Att få folk att haja till. Många har fördomar som dom inte är medvetna om. Syftet är väl att vi ska tänka till när vi möter döva och behandla dom på samma sätt som andra människor. Dvs visa hänsyn och försöka vara fördomsfria?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Germax
18 maj 2008 · 12 086 Inlägg

Hmm. skrev:
håller med alla ovanstående svar på förstainlägget.


Förlåt, men gillar den här "meningen" haha:

inom telefon eller sms man har så fort har tala om "är döva, så kan inte prata i telefon som därför använda istället sms meddelande:). så slutar man samtalet. Så man undra varför?

hahaha lol

Gulmun * Klåpare
18 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Yelena skrev:

Gulmun skrev:

Yelena skrev:
Den här sidan är för er som är bilintresserade - och då ska det ta mej tusan kvitta om några inte hör, eller om några har amputerade ben. Dela istället ert bilintresse med varandra - det ger så mycket mer än att skriva onödiga inlägg som "lätt dagens garv".

Så syftet med denna tråd var...?

Marten87 ska egentligen svara på denna fråga. Men om jag sammanfattar så har han och andra döva upplevt en dålig attityd när de varit på bilträffar och vill då uppmärksamma detta. Hänger du med?

Ja ok. Så det fanns ändå ett visst intresse att diskutera och se olika människors åsikter i ämnet då, trots att detta är ett motorfurum. smile
För min del kvittar det om man hör eller inte, men "onödiga" inlägg visar väl också en åsikt? Även jag har åkt på ett påhopp i denna tråd. Onödigt att lacka ur menar jag bara...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Yelena
18 maj 2008 · 4 Inlägg

Phaetoon skrev:

Gulmun skrev:

Yelena skrev:
Den här sidan är för er som är bilintresserade - och då ska det ta mej tusan kvitta om några inte hör, eller om några har amputerade ben. Dela istället ert bilintresse med varandra - det ger så mycket mer än att skriva onödiga inlägg som "lätt dagens garv".

Så syftet med denna tråd var...?

Att få folk att haja till. Många har fördomar som dom inte är medvetna om. Syftet är väl att vi ska tänka till när vi möter döva och behandla dom på samma sätt som andra människor. Dvs visa hänsyn och försöka vara fördomsfria?

Exakt så menade man med det här trådet - att få folk haja till. Skönt att se att det förstås smile

Yelena
18 maj 2008 · 4 Inlägg

ironhead skrev:
än sak jag tänkt på  man får lära sig engelska i skolan varför ska man då inte kunna får lära sig teckenspråk?

Man får lära sig teckenspråk om man vill - dock bara på gymnasiet kan man välja det som tillval. Här i Örebro kan man iaf göra det - vet inte hur det är på andra platser.

Gulmun * Klåpare
18 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Yelena skrev:

Phaetoon skrev:

Gulmun skrev:

Så syftet med denna tråd var...?

Att få folk att haja till. Många har fördomar som dom inte är medvetna om. Syftet är väl att vi ska tänka till när vi möter döva och behandla dom på samma sätt som andra människor. Dvs visa hänsyn och försöka vara fördomsfria?

Exakt så menade man med det här trådet - att få folk haja till. Skönt att se att det förstås smile

Yelena skrev:
En i min omgivning är med i den här sidan och visade då trådet för mig och jag hajade till rejält.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Mrfleur
18 maj 2008 · 235 Inlägg

Gulmun skrev:
Ja ok. Så det fanns ändå ett visst intresse att diskutera och se olika människors åsikter i ämnet då, trots att detta är ett motorfurum. smile
För min del kvittar det om man hör eller inte, men "onödiga" inlägg visar väl också en åsikt? Även jag har åkt på ett påhopp i denna tråd. Onödigt att lacka ur menar jag bara...

wink Ja det finns alltid något intressant att diskutera och se olika åsikter. Motorforum är alltid intressant! big_smile Varför kan motorforum bli alltid intressant? big_smile

Bmw, när du älskar att köra!
Emelie_244
18 maj 2008 · 375 Inlägg

Yelena skrev:

ironhead skrev:
än sak jag tänkt på  man får lära sig engelska i skolan varför ska man då inte kunna får lära sig teckenspråk?

Man får lära sig teckenspråk om man vill - dock bara på gymnasiet kan man välja det som tillval. Här i Örebro kan man iaf göra det - vet inte hur det är på andra platser.

Jag valde teckenspråk som iv val. Tyckte det var riktigt intressant och roligt att lära sig!

Volvo S40 (2008)
Drönirettab
18 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Marten87 skrev:
har tagit många kontakt med hörande som har erfarheten om trimma motor. börja med använda jag sms meddelande att disktuterar med, senare person ringer mig. jag avbröt när telefon ringer och tala om att jag är döv och kan inte svarar på telefon via sms. Då allt samtalet går åt skogen. Så det gör bara svårare för mig att ta fram fakta om bilarna som jag vill ha svaret ang bilarna.

Jag vill bara ha olika synpunkterna "Varför kan det vara orsak till?"

Det är nog som en del har skrivit, man tycker att det känns "besvärligt" när man inte kan kommunicera på "vanligt sätt". Det är ju synd att det är på det viset, ska inte behöva vara så smile.

Jag har själv aldrig umgåtts med döva personer så jag vet inte riktigt hur jag skulle bete mig, men däremot har jag träffat personer som är "lite annorlunda" (finns tex en på jobbet) och man får ju förstås anpassa sig en del så att det fungerar bra smile.

En polare som jag umgicks med ganska mycket under gymnasietiden, hörde ganska dåligt och hade hörapparat. Man fick hela tiden tänka på att vara vänd mot honom så att han kunde ta hjälp av munrörelserna, eller prata extra högt. Men någon döv person har jag som sagt inte umgåtts med.

Senast redigerat av Drönirettab (18 maj 2008)

Marten87
18 maj 2008 · 80 Inlägg

Att lära sig teckenspråk finns överallt, man bara ta reda på var går teckenspråk kurs finns.

Eller skapa en kontakt med döva så får lära sig.

BMW 528i (1987)
Kulin
18 maj 2008 · 29 Inlägg

Jag själv är gravt hörselskadad, levt bland döva (och hörande givetvis) i hela mitt liv, kan flytande teckenspråk men kan prata och höra tillräckligt för att ha bra konversationer med hörande människor och höra musik, fåglarna kvittra, däck skrika eller varför inte motorer rasa. För det mesta har jag upplevt rädsla från både mitt och andras (hörande) håll på tex bilevenemang, krogen eller dylikt för att ta kontakt med varann för att diskutera motor, årsmodeller, bensinpolitik eller Gud vet vad. Rädsla för att missförstånd ska ske mellan parterna.

Men egentligen finns lätta hjälpmedel för att få till ett sjyst konversation som tex mobilen (sms-funktionen), papper och penna, lite teckenspråk eller primitivare än så, kroppspråket. Det har ingen dött av, så vitt jag vet tongue Vore riktigt kul om Ni hörande Gorgare vågade komma fram till oss med taskig hörsel och snacka motor, om ni nu skulle ha något på hjärtat. Uppmanar givetvis döva Gorgare att göra detsamma wink

sir_daniel www.kudoz.se
18 maj 2008 · 3 802 Inlägg

en av mina nära tjejkompisar är döv, bara att använda papper o penna när vi träffas svårare än så är det inte smile

dock lite jobbigare när båda är dragna tongue

kohler
18 maj 2008 · 671 Inlägg

det sjuka är att trådskaparen stavar nästan felfritt fast det är omöjligt att förstå buskapet...

Second is the first loser
Kulin
18 maj 2008 · 29 Inlägg

kohler skrev:
det sjuka är att trådskaparen stavar nästan felfritt fast det är omöjligt att förstå buskapet...

Kan bero på grammatiken eller att ett par ord behöver byta plats med varann. Det går att tyda, om man vill wink

Drönirettab
18 maj 2008 · 21 761 Inlägg

Grammatiken i inläggen påminner faktiskt en del om när utländska personer (som inte har hunnit lära sig så mycket svenska) skriver, man byter ofta plats på orden och dessutom på ungefär samma sätt. Inget negativt alltså, bara en liknelse.

Tänker man till en del så är det inga problem att läsa, tycker jag iaf smile.

V40ThoppE Bilar, datorer och hundar
18 maj 2008 · 187 Inlägg

papper och penna funkar, och det är inte förmågan att höra eller inte höra som är intressant. Det är ju personkemi och gemensamma intressen om man ska funka som polare.
hjälpa någon som inte hör är ju samma sak bara lite mer runt omkring jobb för att göra sig förstådd.
jag kan där emot känna mig lite dum/utanför som inte förstår när man är ensam hörande och kan teckenspråk, när man befinner sig bland "tecknare".

M3LK3R
18 maj 2008 · 113 Inlägg

Jag undrar över hur det går till när en blind person träffar en döv person, alltså hur dom kommunicerar. hmm

BMW 740IA E32 "Diplomaten" (1993)
Gulmun * Klåpare
18 maj 2008 · 1 718 Inlägg

M3LK3R skrev:
Jag undrar över hur det går till när en blind person träffar en döv person, alltså hur dom kommunicerar. hmm

Det finns en gammal rolig actionkomedi om just det problemet. Den svenska titeln är Hör Upp, Blindstyre! Värd att se.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang