5224
Sök

hur länge ska man låta grejjerna torka mellen lager?

E.T phone home...
212 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
Ska spray lacka ett ar ögon lock i helgen hade jag tänkt.. har köpt plast primer, lack o klarlack..
vet inte va de e för temp i lokalen jag ska lacka i..

men ca hur länke ska man vänta mellan primer, lack o klarlack.. men vill ju inte att de ska bli fucket bara för att men gör för snabbt.. men man vill inte vänta i önödan på nästa lager heller.. vill gärna vara klar i helgen...

-utan 940
1 728 Inlägg
17 maj 2008
Jag har använt varmluftpistol (eftersom jag inte orkat gå in och hämta hårtorken) när jag inte orkat vänta på att det ska bli genomtorrt, håll den på lagom avstånd bara.

E.T phone home...
212 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
ska de inte torka lagom fort.. eller kan man dra upp elementen o stå me hårtork o snabb torka... blir de bra resultat..

1 833 Inlägg
17 maj 2008
Jag brukar köra 5-10 min mellan, de skall ju vara typ klibbtorrt.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

E.T phone home...
212 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
jasså.. e de inte längre än så!!.. ja trodde man skulle vänta timmar..

men mellan lacken o klarlacken måste man vänta längre va?

* Klåpare
1 718 Inlägg
17 maj 2008
När primern är torr så sprutar du på ett tunt lager lack och väntar några minuter tills den är klibbtorr, då kan du spruta på ett lite tjockare lager lack. Ett tjockt lager lack på torr, plan yta rinner lättare.
När sedan lager två är klibbtorrt efter ca 5-10min. kan du spruta på lager tre enligt samma princip.
Är det metallic-lack så kan lacken kräva att härda tillsammans med klarlacken och kräver då klibbtorr yta. "Vanlig" lack kan vara torr när klarlacken ska på, dock råder samma princip att första lagret ska vara tunt för att motverka rinningar.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

998 Inlägg
17 maj 2008
Använder du värmepistol så räcker det med max 20min . Ha den inte för nära bara för då blir det skit, inte heller på max, är det runt 20 grader i lokalen och utan värmepistol så runt en timme inan klarlack.
Har gjort så många gånger och det blir jätte bra.
Senast redigerat av LordLife (17 maj 2008)

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

E.T phone home...
212 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
okok... tack för alla tips... har lagt primer nu.. den är nog torr nu (snabbtorkande).. så jag ska väll börja lägga lager 1 nu då.. hoppas de blir bra..!!..

EDIT = föresten.. ska man hålla på o polera o grejjer.. o när isåfall.. innan eller efter klarlack!??..
Senast redigerat av E-T (17 maj 2008)

* Klåpare
1 718 Inlägg
17 maj 2008
En månad eller några veckor efter klarlack. Nylackade grejer har bra finish, men är sköra innan de är någorlunda genomhärdade.

E.T phone home...
212 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
läste lite på sprayburken med lack.. där stod de typ: sprut damm poleras bort efter 24 timmar...
va e de då?.. då kan man ju inte ta på klarlack några timmar efter sista lagret lack när man ska vänta 24 timmar att polera.. o man kan ju inte polera efter 24 timmar för man måste vänta tills det är genom härdat.. hehe.. vad göra?

* Klåpare
1 718 Inlägg
17 maj 2008
Ja ok då. smile Om man har haft oturen att damm har lagt sig på lacken så kan man slipa bort det med 1200-papper innan klarlack. Problemet är bara att damm även kan lägga sig när man klarlackat, så polering efter sista steget brukar jag alltid köra på.

E.T phone home...
212 Inlägg
17 maj 2008
Trådstartare
okok... jag litear på dig Golmun.. hehe..
de ser bra ut hittills faktiskt.. har lackat några lager nu.. o de ser jämt o fint ut.. o faktiskt inget dam vad jag kan se..
ska skicka på ett tunt lager till me lack nu.. bara för säkerhets skull.. så de blir jämt i fint.. sen ska jag sticka en sväng.. o då hinner det nog bli torrt.. kanske slänger på klarlacken ikväll.. spännande..!!...

EDIT

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81852/347711_9qcxmx.jpg

bra yta!!.. väntar till imorn att montera
Senast redigerat av E-T (17 maj 2008)

Sök