Etanol vs Bensin

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
17 maj 2008 · 1 290 Inlägg

Har nu tröttnat på idiotpriserna på bensinen!!! Räknade lite nyss på prisskillnaden mellan etanol och bensin. Kör ca 2000mil om året och de blir 2000mil x 14kr (bensin)= 28000kr Med en etanolkonvertering blir de 2000mil x 8kr (etanol)= 16000kr. Etanolkonvertering kostar 5000kr så då kommer man spara ca 7000kr första året och 12000kr andra året om priserna följer varann. Nån som har gjort de här och har några tips?? Får man några förmånar för att man kör med etanol??

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Phaetoon
17 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Jag tänker göra det wink
Om man sen reg.besiktigar så borde man ju få alla fördelar av att köra runt med en miljöbil, dvs gratis parkering i en hel del städer och så borde man slippa trängselavgifterna i Sthlm?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
17 maj 2008 · 1 290 Inlägg

Stod nånting om att man kanske var tvungen o göra en omregistrering av bil hos Bilprovningen. Hur mycket kan de kosta? Hittade inget pris...

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Phaetoon
17 maj 2008 · 8 156 Inlägg
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
330beamer
17 maj 2008 · 78 Inlägg

Räkna bara med att du får högre förbrukning med etanol! 20-30% beroende på bil. Men med skillnaden i pris på bensin och etanol kan man nog räkna hem set ändå. Funderar själv på konvertering.

Lardi SQ
17 maj 2008 · 1 343 Inlägg

räknat in att förbrukningen höjs med ca 30%?

Ljudnörd!
Ksj
17 maj 2008 · 1 217 Inlägg

Jag kör min gammla saab 90 på ren etanol nu.. på 95 drar den ca 0,8 blandad körning och etanol ca 1,0.  Så det blir väll nån krona billigare iallafall:D

Saab 900 "2.1an" (1992)
Haara
17 maj 2008 · 102 Inlägg

Kör min 9-3 med etanol... låg på 1.0L mil med bensin innan och nu på 1.3 med etanol... Båda dessa siffror är ju med lagom glad fot iof... wink

p-nyhlen Quattro - bar å åk
17 maj 2008 · 621 Inlägg

Bilen dra ju lite mer på etanol...

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
psi Stressfläkt Racing
17 maj 2008 · 337 Inlägg

även fast de drar mer på etanol så ska man iaf komma ner ca 1 kr per mil jämfört med bensin enligt uhr

Danne_86
17 maj 2008 · 257 Inlägg

vid inspererad körning tror ja de kan bli omvänd effekt? drar nog mer..
hörde nått på radion igår 27kr/litern bensin då. innan 2020 jippie....lär väl aldrig gå som tur e

Tega Yrkesförare
17 maj 2008 · 1 073 Inlägg

Har bara en känsla att etanolen kommer stiga i pris i takt med att fler skaffar etanoldrivet.

Jag kommer fortsätta köra på bensin tills priset hamnar runt 20kr/litern

Aristocars Automobilsamlare, Import-Konsult, mm.
17 maj 2008 · 13 Inlägg

Är ingen expert på spritbilar, men skulle man inte kunna köra med 50/50 i tanken? Har hört att bensinbolagen redan nu blandar i sprit i den vanliga bensinen med några % (vet ej hur många?) men det verkar ju som om man får betala bensinskatt på den spriten oxå, men det var ju smart uträknat av våra 'kära' politiker! Jag körde en gammal Ford Taunus i flera mil på ren K-Sprit en gång före mobiltelefon tiden, när jag fick soppatorsk ute i vildmarken, och det gick alldeles utmärkt!

Men ska man 'bränna' spriten till bilen hemma så blir det nog inte så billigt? Har nån räknat på det?

loudness
17 maj 2008 · 4 554 Inlägg

räknade hur de skulle bli på min och en styrbox för etanol ca 3papp och med 3 papp som grund och slå på grafritaren så blir de lönsamt först efter ca 600liter med dagens priser på soppan lönsamt nja det är några tankningar med etanol innan man e uppe i 600liter men visst det är beroende på hur mycke man kör

Jimb3n
17 maj 2008 · 37 Inlägg

ja har konverterat innan drog min bil 0,9 åå nu drar den 1,19 så kör biligare iaf sen får man ju mer drag åsså åå de skadar ju inte...

Funderar på de med omregistrering när får man göra de är inte de typ juni eller juli?

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
17 maj 2008 · 1 290 Inlägg

Jimb3n skrev:
ja har konverterat innan drog min bil 0,9 åå nu drar den 1,19 så kör biligare iaf sen får man ju mer drag åsså åå de skadar ju inte...

Funderar på de med omregistrering när får man göra de är inte de typ juni eller juli?

1 Juli 2008 skulle de bli lagligt o etanolkonvertera.

Senast redigerat av golfarn_nr1 (17 maj 2008)

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Phaetoon
17 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Med förgasarbil så blir det ju lite enklarare att konvertera, så där sparar man ju pengar direkt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
17 maj 2008 · 8 156 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

Jimb3n skrev:
ja har konverterat innan drog min bil 0,9 åå nu drar den 1,19 så kör biligare iaf sen får man ju mer drag åsså åå de skadar ju inte...

Funderar på de med omregistrering när får man göra de är inte de typ juni eller juli?

1 Juli 2008 skulle de bli lagligt o etanolkonvertera.

Skulle? Blir det inte så, eller har jag missat något?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Temilit
17 maj 2008 · 42 Inlägg

Brukar fylla min tank med ca 50/50 bensin och etanol.. går fortfarande lika jämt drar lite mer men tjänar säkert in några öre/liter iaf

funderar på en riktigt etanol konvertering dock med ny programvara osv
http://www.tmchiptuning.com/ erbjuder etanol konvertering för 1,8t motorer, programvara och nån del i motorn vet itne exakt men.
får även ut lite mer ur motorerna med etanol än med bensin

Fredrik-79
17 maj 2008 · 2 164 Inlägg

På saab kommer man igenom besiktingen med trionic bilarna om dom är konverterade utan att man regar om dom.
Olagligt kanske men de funkar ju.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang