3807
Sök

Hur får man vitt fält i bilder att vara transparent..

534 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Ja om jag har en bild med ett vitt fält som jag ska lägga på en bakgrund, men jag vill inte att det vita fältet ska synas... Hur gör jag då? Har tillgång till PS..

T.ex. som i denna bilden, jag vill att det vita ska bort och bara krokodilen synas..

http://www.maskottchen-welt.de/catalog/ … il%201.jpg

/Martin

1 688 Inlägg
18 maj 2008
Gör om bilden till en .gif-bild med transparent lager, och sudda bort allt vitt smile
Är ingen expert på detta, men här har du smile
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/21225Untitled-1.gif
Senast redigerat av Losgard (18 maj 2008)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

534 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Vad innebär transparent lager? Jag e rätt grön på området om man säger så..

/Martin

DFFL
9 020 Inlägg
18 maj 2008
Starta Photoshop och sudda ut det vita.

EDIT:
Och spara som t.ex. .png.
Senast redigerat av FireTraXX (18 maj 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

534 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
ja sparade som PNG format o nu funka de fint.. tack för svaren big_smile

/Martin

534 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Losgard skrev:
Gör om bilden till en .gif-bild med transparent lager, och sudda bort allt vitt smile
Är ingen expert på detta, men här har du smile
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ … tled-1.gif

Såg nu att du gjort allt jobb till mig, tack så mycket, men jag upptäckte det försent..

Upptäckte däremot att PNG är mkt bättre format än Gif, eftersom det bara blir 256 färger då..

/Martin

* Klåpare
1 718 Inlägg
18 maj 2008
Nja, indexerar man bilden till en egen palett med 256 färger så brukar det räcka gott & väl + att bilden inte blir så stor på disken.

Edit: Ovanstående gäller en *.GIF alltså.
Senast redigerat av Gulmun (18 maj 2008)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

DFFL
9 020 Inlägg
18 maj 2008
Gulmun skrev:
Nja, indexerar man bilden till en egen palett med 256 färger så brukar det räcka gott & väl + att bilden inte blir så stor på disken.

Har du problem med storleken på bilder så borde du köpa ny hårddisk. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

* Klåpare
1 718 Inlägg
18 maj 2008
Ja du FireTraXX... Vänlig och förstående som vanligt. wink Gif underlättar en del om bilderna är tänkta att användas på nätet. Laddningstid, kompabilitet och storleksbegränsning på exempelvis ett forum. Transparenta gif använder jag inte till mycket annat än just bilder till nätet...

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Sök