Placering utav mätare - Monteringsproblem

zetec
18 maj 2008 · 603 Inlägg

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Är nu bestämt var den ska sitta, men jag har stött på problem med hur jag ska bygga som jag vill ha det. Inlägg med bilder och närmare detaljer finns på sidan 2
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har köpt mig en voltmätare. Men kan inte komma på vart jag ska montera den, och hur.
Hoppas på att kunna få lite tips och råd utav er.

Har aldrig plastat men är sugen på att prova på detta. Men känner inte att jag vill riva ner hela instrumentpanelen och få klä/lacka om det också som första plastprojektet. Och vill egentligen inte sätta den i a-stolpen som alla andra.
Sen har jag inga mer önskemål att ta hänsyn till smile Hoppas på några tips eller idéer iallafall.
Sebbe

https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-509196.jpg

Senast redigerat av Casanovan (21 maj 2008)

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
andreas_gbg_
18 maj 2008 · 1 634 Inlägg

Kan ju vara en fördel att veta hur din voltmätare ser ut, lite svårt att spekulera i placering utan att veta om den är i storlek som en tändsticksask eller som ett fodral till en stereofront.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
zetec
18 maj 2008 · 603 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Kan ju vara en fördel att veta hur din voltmätare ser ut, lite svårt att spekulera i placering utan att veta om den är i storlek som en tändsticksask eller som ett fodral till en stereofront.

Mvh Andreas

Sorry, det är en vanlig 52mm.
Typ: http://www.scstyling.com/ProductPopup.a … 7_4335.jpg

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
andygren
19 maj 2008 · 53 Inlägg

plasta in den under stereon/framför växelspaken i de lilla facket du har där.

V70N 2,5t 05
745 GL 92:a (T5 Bygge)
940 Turbo 98:a
zetec
19 maj 2008 · 603 Inlägg

andygren skrev:
plasta in den under stereon/framför växelspaken i de lilla facket du har där.

Jag har varit inne på det också. Frågan är bara en grej jag inte har löst riktigt.
Jag måste då göra ingrepp på den svarta orginalinredningen. Hur får jag det jag bygger i samma utformning? Är ju en speciell svart färg och lite mönstrat på orginalplasten. Måste jag lacka eller klä om hela instrumentbrädan? Vill egentligen inte det.
Någon som har en bra lösning på detta!?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
SPOOL OO=00=OO
19 maj 2008 · 132 Inlägg

men den där plast biten som sitter längst fram på dörren då? den som är på insidan av den yttre spegeln typ. kanske går att plasta en hollare där smile lite svårt att se på bilden hur den hamnar men de skulle kanske bli bra

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen
BMW 525 TDS e34 "Waffen" (1995)
BMW 328 CI E46 "SEIDL" (2000)
zetec
19 maj 2008 · 603 Inlägg

SPOOL skrev:
men den där plast biten som sitter längst fram på dörren då? den som är på insidan av den yttre spegeln typ. kanske går att plasta en hollare där smile lite svårt att se på bilden hur den hamnar men de skulle kanske bli bra

Förstår vilken du menar, men där sitter diskant. Får isåfall flytta diskanten. Men vet inte om man egentligen vill ha mätaren i dörren i och med att den öppnas och stängs och utsätts för en del stötar och vibrationer. Men kanske skulle funka.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
SPOOL OO=00=OO
19 maj 2008 · 132 Inlägg

joo det har du nog rätt i. då skulle dom sitta tryggare i a-stolpen smile

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen
BMW 328 CI E46 "SEIDL" (2000)
BMW 525 TDS e34 "Waffen" (1995)
MrSpeed
19 maj 2008 · 242 Inlägg

andygren skrev:
plasta in den under stereon/framför växelspaken i de lilla facket du har där.

Också den placeringen jag tänkte på först, skulle nog kunna bli snyggt.
Annars får du ta gammla hederliga a-stolpe monteringen.

Ford Focus (2012)
fredriq Olika
19 maj 2008 · 907 Inlägg

Varför vill man ha en voltmätare? Finns ju ett antal mätare som är betydligt intressantare.

Mvh
Fredrik
zetec
19 maj 2008 · 603 Inlägg

fredriq skrev:
Varför vill man ha en voltmätare? Finns ju ett antal mätare som är betydligt intressantare.

Med tanke på bilstereoanläggningen.
Då jag inte ligger o pressar tider på bana så vet jag inte vad jag istället skulle ha, Särskillt till min brutala motor på 89hk smile
Men kom gärna med rekomendetion och förslag på vad det skulle kunna vara för något jag kan ha nytta av. Fler mätare gör ju även det hela maffigare.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Gulmun * Klåpare
19 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Fyllde min a-stolpshållare med tre instrument som jag har nytta av.

Vacuum-mätare. Boostmätare är ju rätt värdelöst på en sugmotor.. big_smile
Klocka. Kan ju vara bra att ha.
Voltmätare. Håller koll på batteriet när bilen står still. Håller även koll på generatorn under körning.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
zetec
19 maj 2008 · 603 Inlägg

Vacuum-mätare har jag också kikat på. Vad ger den mig egentligen för information som jag på vilket sätt har nytta av? Vet att jag inte är så insatt så kaske är dum fråga egentligen men...
Klocka har jag redan i ordinarie instrumentpanel.
Tackar iaf för alla tips såhär långt!

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
fredriq Olika
19 maj 2008 · 907 Inlägg

Casanovan skrev:

fredriq skrev:
Varför vill man ha en voltmätare? Finns ju ett antal mätare som är betydligt intressantare.

Med tanke på bilstereoanläggningen.
Då jag inte ligger o pressar tider på bana så vet jag inte vad jag istället skulle ha, Särskillt till min brutala motor på 89hk smile
Men kom gärna med rekomendetion och förslag på vad det skulle kunna vara för något jag kan ha nytta av. Fler mätare gör ju även det hela maffigare.

Med mycket bilstereo som drar ström är väl isåf en amperemätare intressant, indikerar batteriets laddningsstatus.

Mvh
Fredrik
Gulmun * Klåpare
19 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Casanovan:
Vacuum-mätaren visar undertrycket på bilens insug. Lågt vacuum = låg bensinförbrukning. Vet man även vid vilket vacuum som bilen normalt arbetar på vid tomgång så kan mätaren i ett tidigt stadium indikera att något problem med motorn börjar komma. Gäller sugmotor.

fredriq:
Visst är det antalet ampere som är intressant att se när man laddar ett batteri för att veta hur många ampere man tillför och räkna amperetimmar. Men ligger voltmätaren över 12 så vet man iaf att batteriet laddas och tvärt om, duger bra åt en vanlig svennson som jag. Lätt installation dessutom. smile
Finns det annars nåt bra instrument som visar antalet ackumulerade Ah i batteriet så skulle jag hellre ha ett sånt.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
zetec
19 maj 2008 · 603 Inlägg

Nu rörde det till sig angående volmätaren. Har jag köpt fel mätare?
Vad visar den egentligen? Jag hade förstått det som att närbilenär igång visar den hur mycket generatorn laddar och när bara tändningen är igång visar den batteriets nivå, så man vet när man måste starta bilen för att inte bli stående och inte få igång bilen. Stämmer inte det?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Gulmun * Klåpare
19 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Jo det stämmer. När bilen är avstängd kommer den visa runt 12 volt och när du ligger runt 11, kanske 10 volt så är det idé att starta bilen. När bilen är igång kommer generatorn ladda och då kommer den visa runt 14 volt. En voltmätare duger bra åt oss vanligt folk. smile

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
zetec
19 maj 2008 · 603 Inlägg

Gulmun skrev:
Jo det stämmer. När bilen är avstängd kommer den visa runt 12 volt och när du ligger runt 11, kanske 10 volt så är det idé att starta bilen. När bilen är igång kommer generatorn ladda och då kommer den visa runt 14 volt. En voltmätare duger bra åt oss vanligt folk. smile

Skönt att höra! blev orolig där, lät nästan som att jag hade köpt fel pryl och det hade ju varit tråkigt.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
zetec
20 maj 2008 · 603 Inlägg

Har bestämt mig för att bygga någon form av panel där i det lilla facket under reglagen för fläkt odyl, framför växelspaken. Frågan är bara hur.
En idé är ju att ge sig på att plasta. Men då vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det med färg eller liknande efter plastningen eftersom att jag vill ha samma som övriga inredningen naturligtvis. Plus att inredningen är delad precis där. i en övre och en undre del, fast det kanske inte är något problem? Man kanske kan spänna upp typ i bilen i ena delen och sen plocka ur det och plasta och sen bara kila in det när det är klart!? Jag lurade lite på att få det som en "platta" där och kanske klä den i kolfiberfilm eller något. Kolla på bilderna ungefär hur jag har tänkt mig.
Och hjälp mig med hur jag ska bygga det!?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/351154_bakxn3.jpg

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang